کاربران خطاکار به دادگاه می‌روند

گروه کامپیوتر- صنعت موسیقی می‌خواهد به گسترش روزافزون دزدی موسیقی روی اینترنت واکنش شدیدتری نشان دهد و ازاین‌رو در تازه‌ترین اقدام ۸ هزار شکایت علیه کاربران خاطی انجام داده است. به گزارش رویتر، موج جدیدی از حملات قانونی صنعت موسیقی در راه با ثبات‌کردن فضای آنلاین و تشویق کاربران به استفاده از سرویس‌های قانونی دانلود موسیقی صورت می‌گیرد.اخیرا مشخص شده که فقط در برزیل در سال گذشته بیش از یک‌میلیون قطعه موسیقی به صورت غیرقانونی دانلود شده است، این در حالی است که این کشور بزرگ‌ترین بازار موسیقی در آمریکای لاتین به شمار می‌رود.

به گفته سخنگوی فدراسیون بین‌المللی صنعت موسیقی پرونده‌های جدید گشوده شده اتباع ۱۷کشور را در برمی‌گیرد که نخستین آنها از برزیل، مکزیک و مجارستان هستند. به گفته این فدراسیون در سال گذشته در سراسر جهان بیش از ۲۰میلیارد قطعه موسیقی به‌طور غیرقانونی دانلود شده است. به‌رغم فشار صنعت موسیقی بر شبکه‌های اشتراک فایل و حتی کاربران هنوز میزان دانلود غیرقانونی موسیقی در جهان بسیار بالا است.هم‌اکنون این صنعت در حدود ۱۸هزار پرونده حقوقی را در این زمینه در ایالات‌متحده (بزرگ‌ترین بازار موسیقی جهان) و ۱۳هزار پرونده را در سایر نقاط جهان در دست اقدام دارد.

این صنعت با حجم بالایی از این پرونده‌های حقوقی روزبه‌روز بیشتر در متن دزدی اینترنتی درگیر می‌شود.

به طوری که گفته می‌شود این صنعت حالا فقط درگیر پرونده‌های حقوقی نیست، بلکه پرونده‌های سنگین‌تر و عمیق‌تر را نیز دنبال می‌کند.کاربرانی که با خرید موسیقی آن را برای نخستین بار روی اینترنت بارگذاری (UPLOAD) می‌کنند بیشتر از دیگر کاربران تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

همچنین از تعدادی از والدین که مراقب رفتار اینترنتی فرزندانشان نبوده‌اند نیز شکایت شده است.

یک لابراتوار در فنلاند و یک شخص در آلمان نیز در لیست سیاه صنعت موسیقی قرار دارند.به گفته بهمن کندی مدیرعامل فدراسیون صنعت موسیقی این بخش هم‌اکنون در یک جنگ و کارزار سخت قرار دارد و این صحنه نبرد در سراسر جهان گسترده است.

به گفته کندی این صنعت تلاش می‌کند تا با چنین عملکردی رفتار صحیح و قانونی را بر پهنه اینترنت حاکم کند.

وی می‌افزاید: فواید اینترنت پرسرعت با مضرات تهدید دزدی موسیقی و ویروس‌های کامپیوتری آمیخته شده و از این رو باید در جهت خالص و تمیز کردن این فضا گام‌های اساسی برداشت.

این فعال صنعت موسیقی در عین حال تاکید می‌کند که این مبارزه‌ای دشوار و پایان ناپذیر است، اما می‌تواند شرایط را تا حد زیادی بهبود دهد.

نبرد پرهزینه

اما هزینه چنین عملیات گسترده‌ای علیه کاربران خاطی در سراسر جهان از کجا تامین می‌شود؟

مسوولان صنعت موسیقی تمهیداتی اندیشیده‌اند که به جای پرداخت متناوب ضرر و زیان ناشی از چنین عملیات گسترده‌ای منابع مالی چنین اقداماتی را از خود خاطیان تامین کنند.

اخیرا این صنعت در مقابله حقوقی با یکی از معروف‌ترین سرویس‌های فایل‌های اشتراکی یعنی KAZAA به پیروزی رسید و ۱۰۰میلیون دلار کسب کرد.

این پیروزی بزرگ مسوولان این صنعت را برای گسترش دادن این مبارزه امیدوارتر کرده است.

در حال حاضر دانلود قانونی موسیقی در حدود ۱۱درصد از کل فروش جهانی موسیقی را در برمی‌گیرد و هنوز نمی‌تواند کاهش فروش CD را جبران کند.