تعداد معتادان آنلاین افزایش می‌یابد

گروه کامپیوتر- توسعه کاربرد اینترنت در سرتاسر دنیا و افزایش چشمگیر تعداد کاربران آن اگرچه می‌تواند امید به آینده خوبی برای توسعه روابط‌اجتماعی و البته صنایع و امور مختلف باشد، اما علاقه افراطی بعضی کاربران در سال‌های اخیر مقدمه بروز مشکلی بزرگ به عنوان «اعتیاد آنلاین» شده است. کارشناسان و روانشناسان، نوجوانان و دانشجویان را بیش از کاربران دیگر در معرض خطر ابتلا به اعتیاد اینترنتی می‌دانند تا آنجا که براساس تحقیقات ۵/۱۸درصد دانشجویان آمریکایی به شکل عجیبی به استفاده از اینترنت و بازی‌های کامپیوتری علاقه داشته و عادت کرده‌اند.

«مارتی گرین» متخصص روانشناسی اعتیاد در این مورد معتقد است، رفتارهای افراطی و تمایل ناگهانی به اینترنت این روزها به موج بزرگی در روند گسترش تکنولوژی در دنیا تبدیل شده است.

او می‌گوید: «اگرچه ما اغلب از کنار این موضوع بی‌اعتنا می‌گذریم و حتی گاهی معتقدیم چنین مشکلی وجود ندارد، اما تحقیقات زیادی انجام شده که نشان می‌دهند استفاده بیش از حد از کامپیوتر و اینترنت به تدریج مشکلات مختلفی را مانند اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری، سایت‌های غیراخلاقی و شرط‌بندی‌های آنلاین به وجود می‌آورد».

گرین با اشاره به تعداد زیاد معتادان آنلاین در جهان و افزایش روزافزون آنها، ادامه می‌دهد: «اعتیاد به اینترنت در حقیقت باعث ایجاد یک ناهماهنگی در فعالیت‌های روزمره کاربران می‌شود. معتادان آنلاین به دلیل صرف وقت زیاد در گشت‌وگذارهای اینترنتی به تدریج منزوی شده و در برقراری ارتباط‌های معمول اجتماعی خود دچار مشکل می‌شوند».

دانشمندان معتقدند تماشای بیش اندازه صفحه مانیتور موجب بروز اتفاقی در مغز می‌شود که شباهت زیادی با عکس‌العمل مغز به کوکائین و دیگر مواد مخدر دارد. نگرانی این افراد اما از عدم آگاهی عمومی از این مشکل و تبعاتش است. کارشناسان اعلام کرده‌اند که بهترین راه‌حل برای پیشگیری از افزایش تعداد معتادان آنلاین، راه‌اندازی کلینیک‌های تخصصی برای ریشه‌یابی دقیق دلایل پیدایش این پدیده است.

با این همه هنوز هم هرروز کاربران بیشتری بدون آنکه خود بدانند به این مشکل دچار می‌شوند، تا جایی که متخصصان اعلام کرده‌اند حدود ۳ نفر از هر صد نفر در دنیا نشانه‌های بارز اعتیاد به اینترنت را دارند.

از طرفی نتایج یک تحقیق انجام شده در میان ۲۵۰۰ کاربر از کشورهای مختلف نشان می‌دهد، ۷۰درصد این افراد به طور حتم به اینترنت اعتیاد داشته و بقیه آنها برای ابتلا به این مشکل مستعدند.