دامین هرست، هنرمند جوان و پردرآمد

نگاه سوم- هفته گذشته، تابلویی از دامین هرست در حراج خانه Sotherby,s در لندن به ارزش ۴۵۰هزار پوند به فروش رفت. دامین هرست (۱۹۶۵) جزو نقاشان جوان و صاحب سبک انگلستان است. او موسس گروهی هنری به نام «هنرمندان جوان بریتانیا» یا (YBAS) است که اکنون شهرتی جهانی دارد. منتقدان در توصیف آثار و تابلوهای هرست دیدگاه‌های متفاوتی دارند. برخی او را هنرمندی می‌دانند که در آثارش یک مضمون مرکزی و واحد وجود ندارد. برخی دیگر نیز آثار هرست را نمونه‌هایی مثال‌زدنی از هنر پسامدرن ارزیابی می‌کنند. نکته جالب این جا است که هرست در حال حاضر پس از جاسپر جونز، دومین هنرمند مطرح در انگلستان به شمار می‌آید، در حالی که او هنوز دوران میانسالی را هم سپری نکرده است.

به طور کلی، آثار مهم هرست دو‌گونه‌اند، یا به صورت چیدمان نقاشی خلق شده‌اند یا اصطلاحا نقاشی نقطه‌ای هستند مثل همین تابلویی که در حراج Sotherby,s عرضه شده است. در سپتامبر سال ۲۰۰۰ برخی آثار او در نمایشگاهی در نیویورک به نمایش درآمد که یکصد هزار نفر از آن دیدن کردند و کلیه آثار عرضه شده در آن نمایشگاه به فروش رفت.

در سال ۲۰۰۳ نیز نمایشگاهی در لندن برگزار کرد با عنوان «احساس در عصر بی‌اعتمادی». فروش این نمایشگاه، غیرقابل تصور بود و به رقم ۱۱میلیون پوند رسید.