به گزارش دیپلماسی ایرانی در ادامه این مطلب آمده است: در این تفاهم نامه گازپروم متعهد شده تا شرکت ملی نفت ایران را در توسعه ۱۰میلیارد دلاری میادین گازی کیش و پارس شمالی با هدف تولید بیش از ۱۰‌میلیون مترمکعب گاز در روز به طور کامل یاری رساند. این تفاهم نامه همچنین در بردارنده جزئیاتی از یک پروژه ۱۵‌میلیارد دلاری برای افزایش فشار در میدان گازی بزرگ پارس جنوبی در مرز دریایی ایران و قطر است. به علاوه، گازپروم در تکمیل پروژه‌های مختلف گاز طبیعی مایع (LNG)  و ساخت خطوط لوله صادرات گاز مشارکت خواهد داشت. به این ترتیب، کرملین کنترل بیشتری بر ذخایر گازی ایران اعمال خواهد کرد. روسیه همچنین با درگیر کردن خود در میدان عظیم پارس جنوبی می‌تواند در موقعیتی قرار بگیرد که گازی که از قطر به سمت اروپا روانه می‌شود را مختل کند.

تمرکز گازپروم بر گسترش ظرفیت‌‌‌های LNG ایران دقیقا در زمانی است که افزایش چشمگیر عرضه ال ان جی برای کشورهای اروپایی به منظور جبران کمبود گاز ناشی از ممنوعیت واردات گاز روسیه ضروری به نظر می‌رسد. این اقدام به روشنی راهبردی آزمایش شده و قابل شناسایی است که بر ترکیبی از افزایش فشار بر دشمن و سپس منتظر ماندن تا یافتن راه‌حلی برای دستیابی به پیروزی متکی است. در آلمان، مقامات محلی دستورالعمل‌هایی در مورد کاهش مصرف انرژی خانوارها و مشاغل در فصل زمستان صادر کرده‌اند. اتحادیه اروپا پیشنهاد کاهش ۱۵‌درصدی مصرف گاز توسط کشورهای عضو برای آماده شدن برای کاهش احتمالی عرضه از روسیه را داده است. دست‌کم ۱۲ کشور از ۲۷ کشور با این پیشنهاد مخالفت کردند. با صف آرایی در مقابل عرضه ال‌ان‌جی قطر و همچنین با ایجاد اخلال در منبع یا حمل‌ونقل آن، روسیه می‌تواند به راحتی پیچ فشار را بیشتر بچرخاند.

یک جنبه از طرح روسیه برای آزادسازی پتانسیل عظیم گاز ایران – که دومین ذخایر گازی بزرگ جهان را دارد – این است که این طرح بحث‌ها پیرامون مطلوبیت بازگشت ایران به دیپلماسی جهانی با احیای برجام را قوت می‌دهد. آلمان به‌عنوان یکی از کشورهای طرف گفت‌وگو در برجام هرگز خواهان لغو برجام نبوده است. با ایجاد شکاف بیشتر بین رهبر بالفعل اتحادیه اروپا – آلمان – و ایالات متحده، هدف واقعی روسیه افزایش فشار بیشتر برای تحقق هدف چند ساله پیرامون از بین بردن پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.