به گفته کارشناسان مقصر این ‌باران‌ها و سیلاب‌ها فعالیت سامانه بارشی مونسون است. این سامانه بارشی پیش‌ازاین درهند فعال بوده و از روزهای گذشته بخش‌های وسیعی از کشور را تحت تاثیر قرار داده است و چهره تابستانی کشور را پاییزی کرده است. براساس گزارش‌ها ورود توده بارشی مونسونی به ایران از اوایل روز یکشنبه گذشته باعث افزایش قابل توجه حجم بارندگی‌‌ها در اغلب نقاط جنوب شرق ایران شده است تا جایی که در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و فارس و هرمزگان باعث جاری شدن سیلاب در برخی مناطق شد. این گزارش همچنین حاکی از ادامه این ‌بارش‌‌ها تا پایان هفته است و براساس نقشه‌های هواشناسی علاوه بر مرکز و شمال غرب ایران حتی سواحل خزر را نیز درگیر می‌کند.

همه اینها منجر به هشدار درباره احتمال وقوع سیل در چهار حوضه آبریز کشور ازسوی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو شده است. به گزارش «ایرنا»، براساس پیش‌بینی این موسسه، هفته آینده بارش‌‌های پراکنده در برخی حوضه‌های آبریز شمالی به وقوع خواهد پیوست. گزارش جدید موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو بیانگر آن است که هفته جاری، وقوع بارش‌‌ها عمدتا برای مناطق واقع در نیمه جنوبی کشور تا محدوده رشته‌‌کوه‌های زاگرس و سواحل دریای خزر پیش‌‌بینی می‌شود، به‌طوری‌‌که در حوضه‌های آبریز کویر ابرقو سیرجان، کویر در انجیر، رودخانه‌های بلوچستان و کل مهران (به‌‌ویژه برای استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و فارس) با ریسک وقوع سیلاب همراه خواهد بود. در کنار این هشدار روز گذشته صادق ضیاییان رئیس مرکز ملی پیش‌‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا نیز اعلام کرد که طی پنج روز آینده بارش‌‌ها در نیمه جنوبی کشور سبب سیلابی شدن مسیل‌‌ها و طغیان رودخانه‌ها خواهد شد.

سیستان گرفتار سیلاب

درهمین حال بارندگی‌‌های تابستانی اخیر که روز جمعه با سیل در استهبان شروع شد، طی دو روز گذشته در جنوب سیستان و بلوچستان باعث مسدود شدن راه‌ها، قطع برق و بروز خسارت به منازل مسکونی شده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، فعالیت سامانه بارشی مونسونی به‌‌حدی بوده که در استان سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از خشک‌‌ترین مناطق ایران تا ابتدای مردادماه نسبت به سال گذشته شاهد رشد نزدیک به ۳۷۰درصدی بارش‌‌ها بوده‌‌ایم. ازهمین رو آن‌طور که حسین مدرس‌خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرده است: همه دستگاه‌های خدمات‌رسان با توجه به شرایط موجود و بارش‌‌های مونسون و پیش‌‌بینی هواشناسی مبنی بر ادامه داشتن شرایط فعلی تا پنج‌شنبه و جمعه هفته جاری؛ در آماده‌باش کامل باشند. براساس گزارش‌ها باد و باران روز دوشنبه در این استان باعث خسارت به ۱۷ اصله پایه برق و یک دستگاه ترانس در شهرستان‌های دلگان، نگور و سرباز شده است.

همچنین به گزارش «ایسنا»، بارندگی شبانه‌روز گذشته و جاری شدن سیلاب هشت مسیر فرعی در جنوب استان را بست. به گفته علیرضا شهرکی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در جلسه مدیریت بحران استان مسیرهای رحمت‌آباد- مهرستان، مهرستان - سوران، مهرستان- سرباز، مهرستان- ایرانشهر، قصرقند- نیکشهر، دلگان - ایرانشهر، فنوج-کتیج- رمشک و اسپکه - فنوج در جنوب استان بسته شده است. همچنین در بارندگی اخیر هشت شهرستان و ۳۵ روستای جنوب استان دچار سیلاب شد و خدمات‌رسانی به روستاها با قوت تداوم دارد. ازسوی دیگر ۳۵ روستا در شهرستان‌های سرباز نیکشهر، ایرانشهر، سیب و سوران، دلگان، فنوج، سراوان و خاش درگیر سیلاب و آب‌گرفتگی شده‌اند. درهمین راستا فرماندار سرباز ضمن هشدار جدی، از مردم خواست از هر گونه عبور و مرور از بستر رودخانه سرباز جدا خودداری کنند. به‌‌گفته کارشناسان البته خطر در شرایط جاری شدن سیل و بارندگی‌‌ها صرفا موضوع غرق شدن افراد در روان‌‌آب‌‌های ایجادشده نیست بلکه به‌‌دلیل شدت گرفتن بارش‌‌ها و فعال شدن سامانه بارشی در چنین شرایطی احتمال برخورد صاعقه با زمین و ایجاد سوختگی‌‌های شدید وجود دارد.

آماده‌باش برای کرمان

استان کرمان نیز به حالت آماده‌‌باش برای پیشگیری از خسارت‌های احتمالی سیل درآمده است؛ همه ادارات و امکانات بسیج شده‌اند و به مردم نیز تاکید شده به ارتفاعات و رودخانه‌ها نزدیک نشوند. به گزارش «ایرنا» هواشناسی باتوجه به ورود سامانه بارشی مونسون از هند به سمت ایران، هشدار سطح قرمز برای باران‌های سیل‌آسا در استان کرمان صادر کرده است. روز دوشنبه نیز محمد نکوآمال مدیرکل هواشناسی استان کرمان از بی‌سابقه بودن این‌بارش‌ها دراستان طی چند سال گذشته خبر داده است. به گفته وی هسته مرکزی سامانه موسوم به مونسون شهرستان بافت و کهنوج را تحت تاثیر قرار خواهد داد و این شهرستان‌ها بارش‌‌های شدیدی را تجربه می‌کنند و به احتمال فراوان دچار خسارت می‌شوند. سامانه مونسون از روز دوشنبه سوم مرداد وارد استان شده است و منجر به بارش‌‌های رگباری در مناطق جنوبی استان و طغیان رودخانه‌ها در مسیر رمشک به قلعه‌‌گنج  و انسداد این مسیر شده است.

بنابر پیش‌بینی کارشناسان هواشناسی استان کرمان، در سه روز آینده کل استان با بارش باران روبه‌رو خواهد بود. فعالیت سامانه بارشی مونسون تا جمعه در کرمان فعال خواهد بود. استان هرمزگان نیز تحت تاثیر بارش‌‌های مونسونی قرار گرفته است. تاجایی که مجید سلحشور معاون استاندار و فرماندار ویژه میناب با هشدار به ساکنان پایین‌دست سد استقلال از احتمال باز شدن دریچه‌های این سد خبر داده است. همچنین در استان هرمزگان هشدار سطح قرمز هواشناسی صادر شده است. بر اساس پیش‌‌بینی‌‌ها، اوج فعالیت سامانه مونسونی در استان هرمزگان تا چهارشنبه ادامه خواهد داشت و علاوه بر ارتفاعات استان در شرق و شمال، مرکز استان و بندرعباس را نیز درگیر خواهد کرد.