بهشتی‌‌‌پور تاکید کرد: «از اول مشخص بود موضوع اصلی و هدف از این سفر، تامین انرژی موردنیاز اروپا و آمریکاست و اینکه آمریکا تلاش کند عربستان را به تولید نفت بیشتر ترغیب کند. در حال حاضر به خاطر افزایش بی‌‌‌سابقه قیمت نفت و بنزین فضای بدی برای دموکرات‌‌‌ها در انتخابات بعدی که در آبان است ایجاد شده و از طرفی تورم بی‌‌‌سابقه به ۹‌درصد رسیده که در ۴۰ سال گذشته بی‌‌‌سابقه است.» این کارشناس با بیان این موضوع که انتظار می‌‌‌رفت آمریکایی‌‌‌ها در این سفر به عربستان فشار بیاورند توضیح داد: «اما عربستان هم به واقع نمی‌تواند بیش از این میزان تولید را افزایش دهد. برای اینکه کسری ناشی از تحریم روسیه در بازار انرژی را بتوان جبران کرد به۳ تا ۴‌میلیون بشکه نیاز است، اما عربستان کشش این تولید را ندارد؛ شاید حداکثر ۲‌میلیون بتواند به بازار وارد کند، از این رو عقلانی است که آمریکا به سمت توافق با ایران برود و دست از لجاجت بردارد.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: «دولت آمریکا از طرفی به شدت تحت‌تاثیر لابی صهیونیست است و به شدت مخالف برجام و توافق با ایران. از طرفی شروط ایران برای رفع تحریم از سپاه پاسداران و تضمین عدم‌خروج دوباره از برجام، موضوعاتی هستند که میان ایران و آمریکا هنوز مورد بحث است.» بهشتی‌‌‌پور معتقد است: «عملا اینکه در این شرایط و با این سطح از اختلاف‌ها انتظار داشته باشیم ایران و آمریکا به توافق برسند، بسیار ضعیف است. اگر چه انتظار ایران به جاست اما امکان تحققش ضعیف است و فعلا فشار صهیونیست‌‌‌ها برای عدم‌توافق با ایران بیشتر بوده است.»  وی با بیان این‌‌‌ اعتقاد که ادامه این روند ایران و آمریکا را به سمت اقدامات رادیکال سوق می‌دهد اظهار کرد: «موضع‌‌‌گیری اخیر رئیس شورای راهبردی روابط خارجی را باید در همین راستا دید.

هر چه اختلاف‌‌‌ها ماندگارتر، واکنش‌‌‌ها تندتر خواهد شد. به نظرم اظهارات اخیر آقای خرازی هشدار می‌دهد به طرف آمریکایی که این‌گونه فشارها نه تنها ایران را از مسیر خود باز نمی‌دارد بلکه آن را به سمت جلو نیز  سوق خواهد داد.» این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه در پاسخ به این پرسش که در این شرایط باید گفت که مذاکرات برجام در عمل متوقف و توافقی در کار نخواهد بود، گفت: «دوشنبه شب آقای امیرعبداللهیان با آقای بورل مجدد صحبت کردند و مذاکرات پوتین در تهران هم شاید راهی را به سمت برجام باز کند. در دیپلماسی بن‌بست نیست، هزار راه نرفته است اما باید طرف‌ها بخواهند که تغییر صورت گیرد.»