رئیس‌جمهور نیز روز گذشته در جلسه هیات دولت با بیان اینکه عمده بانوان و دختران ما مقید به حفظ حجاب و عفاف هستند، گفت: ملاک عمل در اجرای قانون عفاف و حجاب مُرِّ قانون است و اقدام سلیقه‌ای یا خارج از چارچوب‌های قانونی نباید در این زمینه انجام شود. رئیسی با تاکید بر ضرورت اجرای قانون حجاب و عفاف از سوی همه دستگاه‌های اجرایی، ملاک عمل در این زمینه را مُرِّ قانون و آموزه‌های روشن دینی دانست.

سخنان رئیسی و بهادری‌جهرمی در شرایطی مطرح شد که چند روز پیش دادستانی مشهد از فرمانداری، استاندار و شهردار این شهر درخواست کرده بود تا از ورود زنان بدحجاب به مترو جلوگیری شود. ازسوی دیگر براساس دستورالعملی که به بانک‌ها ابلاغ شده است از مدیران بانک‌ها خواسته شده تا به زنان بدحجاب خدمات بانکی ارائه نشود. در کنار اعلام این دستورها، بیان مواضع دیگری نیز از سوی برخی نمایندگان مجلس و برخی فعالان سیاسی درباره حجاب زنان در جامعه، واکنش‌های بسیاری را در جامعه و فضای مجازی برانگیخته است. مواضعی که به نظر می‌رسد چندان مطلوب دولت نیز نبوده است. در همین راستا روز گذشته احمد وحیدی، وزیر کشور در حاشیه نشست هیات دولت، با اشاره به اجرای طرح عفاف و حجاب تاکید کرد: در اجرای این قانون با کرامت باید رفتار شود که این اقدام بر همین اساس است. موارد اندکی وجود دارد که افرادی بسیار متحجرانه می‌خواهند قانون‌شکنی کنند، اما در فراجا اقدامات را با رعایت کرامت دنبال می‌کنند.

به گزارش «ایرنا»، وی درباره آموزش نیروهای گشت ارشاد نیز گفت: اصل برخورد با کرامت است و همین طور هم برخورد می‌شود. در برخی موارد ناجا فقط از طریق پیامک اطلاع می‌دهد و شخصی با افراد مواجه نمی‌شود. اما درصورت هنجارشکنی و قانون‌شکنی باید قانونی با آنها برخورد داشته باشد. به گزارش «ایرنا»، وزیر کشور افزود: بانوان ما و دختران ما اکثرا خود را متعهد می‌دانند. عفیف‌تر و بانجابت‌تر از زنان ایرانی در هیچ کجا سراغ نداریم و این جزو افتخارات کشور ماست.

وزیر کشور در رابطه با اجرای قانون عفاف و حجاب و اظهارنظرهای پیرامون آن، گفت: موضوع زیست عفیفانه در کشور موضوع بسیار جدی است و حتی اگر عزیزانی که ممکن است حجاب کاملی نداشته باشند و حجاب‌شان نقص داشته باشد به نظام و اسلام وابسته و علاقه‌مند باشند؛ اما زمانی ممکن است برخی از سر غفلت حجاب خود را رعایت نکنند که با تذکر مشفقانه، آن را اصلاح می‌کنند.  وی افزود: در مورد افرادی که اصرار بر عدم رعایت قانون دارند فرقی نمی‌کند کجا باشد، باید ملتزم به قانون باشند. موارد بسیار اندکی پیدا می‌شود که نصایح را هم رعایت نمی‌کنند. تذکرات جدی‌تری به آنها داده می‌شود که خیلی‌ها هم بعد از آن تذکرات متنبه می‌شوند و به رعایت مقررات توجه می‌کنند. وزیر کشور در رابطه با خفت‌گیری و امنیت عمومی به جای برخورد با حجاب تاکید کرد: این هم از وظایف نیروی انتظامی است؛ اما انجام یک وظیفه معنای آن را ندارد که وظیفه دیگری زمین بماند.  وحیدی در ادامه سخنانش در واکنش به انتشار عامدانه تصاویر کشف حجاب در فضای مجازی نیز با بیان اینکه بعضی از این موارد اصلا مربوط به داخل نیست و از خارج حمایت و اداره می‌شود و قابل‌قبول نیست، گفت: ما از همه کسانی که با فضای مجازی سروکار دارند درخواست می‌کنیم که تحت تاثیر این القائات سوء قرار نگیرند.

واکنش اصولگرایان

 در کنار سخنان سخنگوی دولت و وزیر کشور در مورد اجرای طرح عفاف و حجاب، روز سه‌شنبه روزنامه جوان در مطلبی با اشاره به بحث خدمات ندادن به افراد کم حجاب نوشت: ‌گر چه همه شهروندان ملتزم به اجرای قانون هستند، اما دسته‌بندی مردم برای ارائه خدمات شهروندی از جمله اقداماتی است که وجهه شرعی، عرفی و قانونی چندانی ندارد و موجب بروز دودستگی در جامعه می‌شود. در این مطلب آمده است: گسترش فرهنگ عفاف و حجاب کاری فرهنگی است و ظرافت‌های خاص خودش را دارد و رفتار‌های هیجانی در این حوزه خیلی وقت‌ها می‌تواند به نتیجه‌ای معکوس منتهی شود.

همزمان به گزارش عصر ایران، کانال تلگرام قرارگاه سایبری عمار ویدئوی یکی از سخنرانی‌های حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی را در حد چند دقیقه منتشر کرده است که در آن رحیم‌پور ازغدی می‌گوید: «ما اشتباه کردیم حجاب را بین صفر و صد محدود کردیم. چادر حجاب برتر است، اما حجاب فقط چادر نیست. اسلام در مورد مدل حجاب و رنگ و پوشش هیچ دستوری ندارد.»او همچنین در این ویدئو که مشخص نیست مربوط به چه زمانی است، می‌گوید: «وقتی گفتیم هرکس چادر ندارد بی‌حجاب است، این بر خلاف مدل اسلام است.» او همچنین یکی از علل بدحجابی را لجبازی سیاسی می‌داند.