رئیس سازمان عقیدتی سیاسی انتظامی کشور با بیان اینکه در طرح صیانت اخلاقی، برخورد هدفمند، قانونمند، روشمند و مستمر با هنجارشکنان اخلاقی در دستور کار قرار می‌گیرد، تاکید کرد: به‌طورقطع جامعه از نیروی انتظامی در تراز انقلاب اسلامی انتظار دارد خود به عنوان یک دستگاه انقلابی از ارزش‌های جامعه حراست و پاسداری کند. روز گذشته نیز خطیب موقت نماز جمعه تهران در نماز عید قربان، با اشاره به قانون جامع عفاف و حجاب در کشور گفت: این موضوع گره‌خورده به خانواده و ایمان‌‌ جوانان ما است؛ بنابراین برپایی قانون جامع و کامل عفاف و حجاب مهم است و دولت جدید هم این موضوع را به جدیت پیگیری کرده و انجام صحیح قانون‌‌ را ابلاغ کرده است، اما ‌‌مطالبه ما اجرای دقیق این قانون است. حاج علی‌اکبری پس از اقامه نماز عید قربان، تقویت اجتماعات ایمانی را یکی‌‌ از بهترین ‌‌راه‌ها برای حفظ هویت دینی و ‌‌اسلامی و همچنین عفاف و حجاب دانست و گفت: حجاب پرچم حضرت زهرا (س) بود، بنابراین‌‌ بانوان ما باید در اجتماعات با حجاب حضور پیدا کنند و این‌‌ پرچم‌‌ را حفظ کنند.

پیش از این نیز روز جمعه محور اصلی سخنرانان تریبون‌های نماز جمعه به موضوع حجاب زنان درکشور اختصاص داشت. با این حال اجرای این طرح درکشور مخالفانی درمیان هردو جریان سیاسی دارد. همچنان‌که تاکنون روزنامه رسالت دو بار در مطالبی جداگانه از نحوه عملکرد گشت ارشاد در خیابان‌ها انتقاد کرده است. ازسوی دیگر چند روز پیش محسن پیرهادی، نماینده اصولگرای مجلس نیز درنامه‌ای سرگشاده به سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی کشور، از سبک برخورد برخی ماموران گشت‌های ارشاد با زنان انتقاد کرد و آن‌‌ را در مغایرت با شأن زنان ایران اسلامی و مجریان طرح عفاف و حجاب توصیف کرد.

همزمان این موضوع با واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی روبه‌رو شده است. درهمین راستا کلیپی از سخنان ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در جریان رقابت‌های انتخاباتی بارها بازنشر شده که وی در آن درپاسخ به سوالی درباره گشت‌های ارشاد می‌گوید: ما برای مدیران، گشت ارشاد خواهیم گذاشت. درهمین راستا تصویری از تجمع حامیان رئیسی در میدان فلسطین تهران در انتخابات ۱۴۰۰ منتشر شده که نگاه رئیسی را به گشت ارشاد نشان می‌دهد. همچنین فیلمی دیگر از ریحانه سادات رئیسی، دختر سید‌ابراهیم رئیسی در فضای مجازی بارها بازنشر شده که او در آن به ادعا‌ها مبنی بر اعتقاد پدرش به دیوارکشی میان زنان و مردان در زمان رقابت‌های انتخاباتی ۱۴۰۰پاسخ می‌دهد. به گزارش خبرآنلاین، او در این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که تصویر اشتباهی که مردم از پدر شما دارند چیست‌، گفت: دیوار، تصویری که از ایشان در سال ۹۶ ایجاد شد که بین زن و مرد دیوار می‌کشد ولی پدرم بین مردم دیوار نمی‌کشد، بلکه پل می‌‌سازد.

درهمین حال علیرضا بهشتی، فرزند شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبر آنلاین گفت: شهید بهشتی مخالف اجبار و حامی اقناع برای رعایت حجاب بود. وی همچنین گفت: بسیاری خانم‌‌های مسلمان در هامبورگ حجاب نداشتند، زمانی که برخی از این خانم‌‌ها به جلسات تفسیر یا جلسات هفتگی دیگری که در مسجد برقرار بود می‌‌آمدند، هیچ اجباری نداشتند برای حضور در جلسات روسری به سر کنند. حداکثر اقدام شهید بهشتی این بود که تعدادی روسری گذاشته بودند تا اگر کسی مایل بود، سرش کند و وارد مسجد شود. ولی در این باره هرگز اجباری وجود نداشت. برخی خانم‌‌ها از روسری‌‌ها استفاده می‌کردند و برخی هم استفاده نمی‌کردند. پیش‌تر نیز ملوک‌السادات حسینی‌بهشتی دختر شهید بهشتی درگفت‌وگویی اظهار کرده بود: پدر هیچ‌گاه تحکم به داشتن حجاب و رعایت موازین شرعی نکردند، زیرا معتقد بودند اجبار در دین باعث دوری جوانان از مکتب پویای اسلام می‌‌شود.