به گفته محمدرضا حاتمی، رئیس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، از ۲۵ خرداد تا ۸ تیر ماه جاری در بندر چارک و بندر مقام تعداد ۱۲۴ زلزله رخ داده است. به گزارش «ایسنا» وی همچنین با بیان اینکه بررسی‌های زمین‌لرزه‌های دوره دستگاهی ۱۲۰ سال اخیر از لرزه‌خیزی بالای استان هرمزگان حکایت دارد، گفت: آمارها نشان می‌دهد که از سال ۱۳۷۶ تاکنون ۴۰۸۰ زمین‌لرزه در استان هرمزگان به ثبت رسیده است. وی ادامه داد: شبکه‌های لرزه‌نگاری وابسته به مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از ۲۵ خرداد تا ۴ تیرماه جاری ۳ زمین‌لرزه با بزرگی بیش از ۵ را در استان هرمزگان ثبت کرده‌اند. از این ۳ زمین‌لرزه ۲ زمین‌لرزه در حوالی بندر چارک و یک زمین‌لرزه در حوالی بندر مقام بوده است. وی تاکید کرد: آمار زمین‌لرزه‌های ثبت شده در مرکز لرزه‌نگاری کشور نشان می‌دهد که از ساعت ۱۰ و ۲۵ دقیقه روز ۲۵ خرداد تا ساعت ۱۱ روز ۸ تیرماه جاری تعداد ۱۰۰ زلزله در حوالی بندر چارک به ثبت رسیده است.

حاتمی ادامه داد: همچنین از ساعت یک و ۳۰دقیقه روز اول تیر ماه جاری تا ساعت ۱۱ روز ۸ تیرماه تعداد ۲۴ زلزله در بندر مقام به ثبت رسیده است درهمین حال براساس آمار شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ایران در خرداد ماه ۱۴۰۱، بیش از ۷۰۰ بار لرزیده است.  به گزارش «ایسنا»، از لحاظ آماری ۵۷۲ زمین‌لرزه با بزرگی کوچک‌تر از ۳، تعداد ۱۰۹ زمین‌لرزه با بزرگی بین ۳و۴، تعداد ۳۰ زمین‌لرزه با بزرگی بین ۴ و ۵ و تعداد دو زمین‌لرزه با بزرگی بین ۵ و ۶ رخ داده است. براین اساس استان هرمزگان با ۹۶ زمین‌لرزه ثبت شده بالاترین آمار زمین‌لرزه ثبت شده در خردادماه ۱۴۰۱ را به خود اختصاص داده است و پس از آن استان‌های کرمان و فارس به ترتیب با ۳۳ و ۲۶ زمین‌لرزه قرار دارند. همچنین زمین‌لرزه‌های ثبت شده در استان هرمزگان نسبت به ماه قبل حدود ۳۵ درصد افزایش داشته‌اند.

درهمین ارتباط مهدی زارع، استاد تمام پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی در تهران درباره زلزله‌های چند ماه اخیر جنوب ایران، تغییر شکل صفحات زمین در منطقه تنگه هرمز را دلیل این زلزله‌ها عنوان کرد. به گزارش افکار نیوز، زارع با اشاره به شایعات فضای مجازی درباره غیرعادی بودن زمین‌لرزه‌های متعدد جنوب ایران گفت: اینکه گفته شود زلزله بالای ۶ ریشتر در استان هرمزگان به دلیل اتفاقاتی غیر از زلزله است، کاملا غیر علمی است چرا که ایستگاه لرزه‌نگاری در کشورهای جهان بلافاصله پس از هر لرزه‌ای در سطح زمین علت آن را بیان می‌کنند. وی افزود: وقتی در منطقه‌ای ۳ زمین‌لرزه بالای ۶ریشتر رخ می‌دهد باید انتظار داشت در یک تا دو ماه آینده شاهد وقوع زمین‌لرزه‌هایی در همین مقیاس یا کمتر باشیم.