شب دلهره در هرمزگان

بامداد روز گذشته زلزله‌ای به بزرگی ۱/ ۶ریشتر استان هرمزگان به ویژه بندر خمیر در استان را لرزاند.  براساس گزارش‌ها این زمین‌لرزه تا لحظه انتشار این گزارش، ۵کشته (سه مرد و دو زن) و ۸۴ مصدوم برجا گذاشته است. شدت این زمین‌لرزه به اندازه‌ای بود که حتی در آن سوی خلیج فارس، امارات متحده عربی (ابوظبی و دبی) احساس شده است، تاجایی که در توییتر بسیاری از شهروندان اماراتی با به اشتراک گذاشتن ویدئوهایی از لحظه‌های زمین‌لرزه، جابه‌جایی وسایل روشنایی در سقف و برخی قفسه‌ها را به تصویر کشیدند. در استان هرمزگان نیز شدت زمین‌لرزه به اندازه‌ای بوده که در شهرهای اطراف به ویژه بندرعباس، قشم و کیش، میناب و رودان، موجب شد مردم به خیابان‌ها و بوستان‌ها بروند.  بر اساس گزارش ژئوفیزیک بعد از این زلزله، سه زمین‌لرزه به بزرگای ۳/ ۶، ۱/ ۶ و ۱/ ۶ ریشتری بندرخمیر، بندرلنگه و قشم را لرزانده است و در ادامه ۱۱ پس‌لرزه در استان هرمزگان ثبت شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که زمین‌لرزه اول در عمق ۱۰ کیلومتری پوسته زمین رخ داده و زلزله دوم در عمق ۲۶ کیلومتری زمین برآورد شده است.  این زمین‌لرزه در شرایطی رخ داده است که استان هرمزگان در هفته‌های اخیر شاهد وقوع بیش از ۱۰۰زلزله و پس‌لرزه بوده است و همین امر نگرانی‌هایی را در مورد وقوع زلزله‌ای بزرگ‌تر در این منطقه طی هفته‌های گذشته ایجاد کرده بود.

تخریب کامل سایه خوش

اما زلزله روز گذشته منجر به آسیب‌های جدی به منازل بیش از ۹روستا که در محدوده ۱۵ کیلومتری کانون زلزله قرار دارند شده است. تصاویر و گزارش‌ها‌ حاکی از آن است که روستای سایه‌خوش که کانون زلزله بوده با ۳۰۰خانوار کاملا تخریب شده است. همچنین تمامی منازل روستای کلاتو در شهرستان بندرلنگه بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب دیده‌اند.  با این حال به گفته مهدی دوستی، استاندار هرمزگان، عملیات جست‌وجو برای یافتن مجروحان احتمالی از زیر آوار پایان‌یافته و مطابق بررسی به عمل آمده خوشبختانه هیچ کس زیر آوار نمانده است.

آسیب به بادگیرهای لافت

این زمین‌لرزه همچنین منجر به قطع آب و برق در این مناطق شد که تا لحظه انتشار این گزارش تلاش‌ها برای رفع این مشکل ادامه داشت. درهمین حال براساس گزارش‌ها هیچ‌کدام از تاسیسات پخش(فرآورده‌های نفتی) هرمزگان براثر این زلزله آسیب ندیده است.  همچنین به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، در پی وقوع زلزله ۱/ ۶ ریشتری هیچ خسارتی به زیرساخت‌های بنادر مرکز و غرب این استان وارد نشده است. اداره کل فرودگاه‌های استان هرمزگان نیز اعلام کرد که هیچ گونه آسیب و خسارتی به این فرودگاه‌ها وارد نشده است و فرودگاه‌های استان آماده همکاری با پرواز‌های امدادی هستند.  با این حال این زمین‌لرزه شدید به ۵۰ بادگیر در بافت تاریخی لافت آسیب جدی وارد کرده است. همچنین به گفته سهراب بناوند، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان، موجب ریزش گلدسته مسجد جامع لافت شده است.

بازدید وزیرکشور از مناطق زلزله‌زده

به دنبال این زمین‌لرزه، محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور بر آماده‌باش کامل نیروهای امدادی استان هرمزگان تاکید کرد و به استاندار دستور داد تمام امکانات و ظرفیت‌های استان را برای کمک به زلزله‌زدگان به‌کار گیرد. مخبر در تماس تلفنی با استاندار هرمزگان، در جریان آخرین وضعیت پس از وقوع زلزله و اعزام تیم‌های ارزیاب قرار گرفت. وزیر کشور نیز در تماس تلفنی با مهدی دوستی استاندار هرمزگان، ضمن استماع آخرین گزارش از خسارات زلزله هرمزگان دستور داد امکانات لازم برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان به سرعت ارسال شود. او همچنین همراه با محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران عازم مناطق زلزله شد و ضمن بررسی مشکلات از آخرین میزان خسارت‌ها مطلع و دستورات لازم را صادر کرد. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز کمیسیون عمران مجلس را مامور ارائه گزارش از زلزله هرمزگان کرد.  بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت نیز با صدور دستور رسیدگی فوری به آسیب دیدگان زلزله در هرمزگان از جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور خواست جهت پیگیری وضعیت مصدومین زلزله به این استان سفر کند.  ازسوی دیگر در پی وقوع زمین‌لرزه شدید در استان هرمزگان سخنگوی پلیس از آمادگی صددرصدی پلیس و فعالیت گشت‌های ویژه در مناطق زلزله‌زده خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، سردار مهدی حاجیان تصریح کرد: آن دسته از افرادی که در فضاهای مختلف با شایعه پراکنی اقدام به تشویش اذهان عمومی و افزایش بار روانی برای شهروندان فهیم استان کنند، مرتکب جرم شده‌ و قطعا تحت تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت.

آماده افزایش تکانه‌ها باشیم

همزمان روز گذشته فریبرز الهی ناطقی، بنیان‌گذار مقاوم‌سازی و مدیریت بحران در ایران و استاد زلزله‌شناس در مطلبی تاکید کرد: من حدود یک سال پیش طبق مطالعه‌هایی به این نتیجه رسیدم که ما داریم وارد دورانی می‌شویم که زلزله‌های بیشتری را تجربه خواهیم کرد، نه به این معنی که زلزله‌های بزرگی را شاهد باشیم ولی تکانه‌ها بیشتر خواهد شد که بر گسل‌ها اثر خواهد داشت. تصور من این است که ما باید کم کم آماده این باشیم که پدیده زلزله را به عنوان تکانه، آن‌هم نه به عنوان یک تکانه خیلی مخرب داشته باشیم.