حکم 27 پرونده زمین‌خواری در استان یزد صادر شد

۲۷ پرونده زمین‌خواری در شعبه اول تجدیدنظر استان یزد رسیدگی و حکم به نفع دولت صادر شده است. غلامحسین حیدری، رییس دادگستری استان یزد، در جلسه شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی استان یزد به فعالیت‌های انجام شده در دادگستری جهت مبارزه با زمین‌خواری در استان اشاره کرد و اظهار داشت: از اول مرداد ماه سال‌جاری پرونده‌های متعددی درخصوص زمین‌خواری در دادگستری مطرح شده است که ۲۷ مورد از آنها به دادگاه تجدیدنظر استان ارجاع شده که در همه این پرونده‌ها رای به نفع دولت صادر شده است.

وی با اشاره به غیرقانونی بودن تغییر کاربری اراضی که توسط دولت جهت اجرای پروژه‌هایی تخصیص یافته، اظهار داشت: در زمین‌هایی که توسط دولت به افرادی جهت اجرای پروژه‌هایی اختصاص یافته باید آن پروژه اجرا شود در غیر این صورت زمین به مالکیت دولت برمی‌گردد.

حیدری، همچنین تصریح کرد: تغییر کاربری اراضی با زمین‌خواری تفاوت دارد و با موضوع تغییر کاربری اراضی تا آنجا که مربوط به دادگستری می‌شود برخورد قاطع انجام می‌دهیم.

رییس دادگستری استان یزد، از کم شدن پرونده‌های زمین‌خواری در سطح استان خبر داد و تاکید کرد: با برخوردهای قاطعی که با همکاری شهرداری، استانداری و غیره در این زمینه صورت گرفته موارد زمین‌خواری به نحو چشمگیری کاهش یافته است.

حیدری خاطرنشان کرد: حداقل ۷۰درصد مشکلات مربوط به زمین‌خواری در استان حل شده است.

در این جلسه، همچنین دادستان عمومی و انقلاب یزد نیز خاطرنشان کرد: از زمان برگزاری نشست قبلی تا نشست فعلی فقط یک مورد گزارش در زمینه تجاوز به اراضی ملی به ما رسیده است.

جمال قضاوتی افزود: امیدواریم با احکام قاطعی که در محاکم جزایی و تجدید‌نظر استان صادر می‌شود موارد زمین‌خواری و تجاوز به اراضی ملی به صفر برسد.

در ادامه، خواجه رضایی، رییس مسکن و شهرسازی استان یزد نیز اعلام کرد: طی دو ماه گذشته ۱۸ مورد حکم در مورد پرونده‌های زمین‌خواری اجرا شده است و حدود ۲۴۵‌هزار متر مربع زمین به ارزش ۱۱‌میلیارد ریال از زمین‌خواران پس گرفته شده است.

وی ضمن تشکر از رییس دادگستری و دستگاه‌های ذی‌ربط در امر مبارزه با زمین‌خواری خاطرنشان کرد: حدود ۷ الی ۸ نفر زمین‌خوار در یزد وجود دارند که شناخته شده‌اند و امیدواریم برخورد قاطع با آنها صورت گیرد. لازم است اطلاع‌رسانی کافی در زمینه زمین‌خواری صورت بگیرد و مردم نیز باید قبل از خرید زمین از دستگاه‌های مربوطه استعلام کنند.

در پایان این نشست مقرر شد که مصوبات جلسه قبلی برای اجرا پیگیری شود. همچنین به صورت گسترده از تغییر کاربری اراضی خارج از شهر خصوصا مناطق ییلاقی جلوگیری شود.