طبق قانون یک بانک نمی‌تواند بیش از 20درصد سرمایه را اعتبار دهد - ۱۶ مهر ۸۵

گروه بازارپول- رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فروش سهام بانک پارسیان گفت: طبق قانون یک بانک نمی‌تواند بیش از ۲۰درصد از کل سرمایه را به یک شخص حقیقی و یا حقوقی اعتبار بدهد. دکتر «ابراهیم شیبانی» روز گذشته با بیان این مطلب افزود: اعطای اعتبار مذکور موجب بالارفتن خطرپذیری (ریسک ) بانک می‌شود و احتمال دارد که سرمایه بانک نیز بازنگردد.

وی سپس تاکید کرد، از سوی دیگر عامه مردم در شکل گسترده آن نمی‌توانند از بانک وام دریافت کنند و این موضوعی است که دولت بر آن تاکید دارد.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: از جمله وظایف این بانک، بعد نظارتی است که به طور پیوسته و مستمر کنترل و نظارت لازم را بر همه بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری کوچک و بزرگ اعمال می‌کند.

به گفته شیبانی، بانک پارسیان و موسسه اعتباری توسعه از یکسال پیش تخلفاتی داشته‌اند که پس از طی مراحل نظارتی و عدم توجه به ‌اخطار و تذکرهای داده شده، بانک مرکزی اعضای هیات مدیره موسسه اعتباری توسعه را مطابق قانون بر کنار و خود مدیران صاحب صلاحیت را در آن موسسه، مستقر کرد.

وی سپس افزود: به هیات مدیره بانک پارسیان نیز ابلاغ شد که مدیر عامل و رییس هیات مدیره دیگری را مطابق قانون تجارت برگزیند که این کار هم انجام شده است.

شیبانی یادآور شد: بانک پارسیان با توجه به اخطارهایی که داده شد موارد مورد نظر را اصلاح نکرد و بانک مرکزی وارد عمل شد. وی در خصوص تورم در کشور گفت: منظور از تورم قیمت، خرده فروشی کالاها و خدمات است. بانک مرکزی شاخص‌های مختلفی را تهیه می‌کند که در این میان خرده‌فروشی، شاخص تورم است که براساس قیمت ۳۱۰قلم کالا و خدمات و طبق استاندارد آماری مجامع بین‌المللی، تهیه و ارائه می‌شود.

شیبانی افزود: اما کاهش میزان تورم، به معنای کاهش قیمت‌ها نیست و تا زمانی که تورم بالاتر از صفر باشد، بدان معنا است که قیمت‌ها بالا می‌روند و زمانی که مثلا تورم از ۱۵درصد به ۵/۱۰درصد رسیده است، یعنی اینکه هنوز قیمت‌ها افزایش دارند و ۵/۱۰درصد برای کل شاخص است ،در مواردی مانند قیمت انواع حبوب بیش از این مقدار، قیمت‌ها بالا رفته است.

وی در ارتباط با تغییر ساعت کار بانک‌ها اظهار داشت: تغییر ساعت کار بانک‌ها براساس مصوبه هیات وزیران است و این طرح آزمایشی بوده و چنانچه در کاهش بار ترافیکی موثر باشد، خدمت بزرگی است و این موضوع به طور حتمی در هیات دولت ارزیابی خواهد شد.