دعوت از پیمانکاران برای شرکت در مناقصه بزرگ‌ترین پالایشگاه گازی

به گفته مدیر‌عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مناقصه EPC پالایشگاه میعانات گازی بندرعباس درحال برگزاری بوده و از پیمانکاران برای ارائه پیشنهادات دعوت شده است‌. محمد‌رضا نعمت‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درباره آخرین وضعیت پالایشگاه میعانات گازی بندر‌عباس گفت‌: مناقصه این پالایشگاه در حال دریافت پیشنهادات پیمانکاران است‌. وی افزود‌: در‌حال‌حاضر از تمام پیمانکاران برای شرکت در این مناقصه دعوت به عمل آمده است‌. وی درباره زمان آغاز عملیات اجرای این پروژه گفت‌: پس از انتخاب پیمانکاران‌، عملیات اجرایی این پروژه از سال آینده آغاز می‌شود‌.

با وجود اینکه قانون مدت سه سال را برای ساخت این پالایشگاه بسیار بزرگ با ظرفیت ۳۶۰‌هزار بشکه تعیین کرده است اما کارشناسان شرکت پالایش و پخش معتقدند، این مدت اصلا کافی نیست و پیش‌بینی می‌شود در صورت انعقاد قرارداد EPC‌، این پالایشگاه در خردادماه سال ۱۳۸۸ به پایان رسد.

براساس این گزارش، برای ساخت این پالایشگاه ۲‌میلیارد دلار اعتبار نیاز است و طبق جزء یک بند «خ» تبصره ۱۱ قرار است اعتبار مورد نیاز برای ساخت این پالایشگاه به صورت فاینانس تامین شود. این پالایشگاه باید برای پالایش میعانات گازی ایجاد شده و در اثر اجرای آن فرآورده‌هایی با ارزش افزوده بالا تولید ‌شود‌. همچنین با ساخت این پالایشگاه ۵/۳۴‌میلیون لیتر به تولید بنزین کشور افزوده شده و از سویی دیگر مقدار قابل‌توجهی گاز مایع و گازوئیل نیز با کیفیت استاندارد تولید خواهد شد‌.