صرف غذا در ظروف عاریه

مریم عسگری- مرد مقابل قفسه ظرف و ظروف ایستاده و با عصبانیت به بشقاب‌های لب پرنگاه می‌کند. طی هر مرحله که ظرف‌ها را کرایه می‌دهد چند بشقاب لب‌پر یا چند لیوان می‌شکند. هرچند خسارت ظرف‌های شکسته شده را از مشتری می‌گیرد اما هر سرویس ناقص و لب پرکلی از بهای اصلی کرایه ظروف می‌کاهد. استفاده از ظروف کرایه برای برگزاری جشن‌ها، میهمانی‌ها و مراسم مختلف سال‌ها است که رواج دارد.

چرا که کمتر خانه‌ای را می‌توان یافت که برای حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ و یا حتی در پاره‌ای موارد تعداد بیشتری مهمان وسایل پذیرایی مانند بشقاب، قاشق و چنگال، لیوان، میز و صندلی و... داشته باشد.

اینجا است که ظروف کرایه به داد میزبانان می‌رسند و به کمک آنها می‌توان مراسمی باب دل میزبان و میهمان برگزار کرد.

اگر چه در ماه رمضان کسب و کار اجاره‌دهندگان ظروف کرایه به دلیل عدم برگزاری مراسم عروسی و جشن‌های مختلف کمی راکد می‌شود، اما بسیارند افرادی که برای برگزاری میهمانی‌های افطاری و... به اجاره این ظروف متوسل می‌شوند. عباس کیانی، یکی از افرادی است که در یکی از نقاط مرکزی شهر به کرایه ظروف برای برگزاری مهمانی‌ها مشغول است.

وی به خبرنگار ما می‌گوید: «در مغازه اجاره‌دهندگان ظروف همه نوع ظرف و ظروف از ظروف ملامین و پلاستیکی گرفته تا ظروف چینی، پیرکس، آرکوپال و... یافت می‌شود و اصولا نظر مشتری، نوع و میهمانی و البته میزان بودجه میزبان، نوع ظروف و کیفیت آن را معین می‌کند.

به گفته وی، به غیر از ماه رمضان و ایامی مانند محرم و صفر میزان مراجعه مشتریان بسیار بیشتر است و مشتریان بنا به سلیقه میزبان و نوع میهمانی لوازم مورد نظر خود را اجاره می‌کنند.

وی استفاده از ظروف چینی را در میهمانی‌هایی مانند جشن‌ها و... و استفاده از ظروف ملامین را برای مراسمی چون هیات‌های مذهبی و... مرسوم می‌داند.

کیانی در مورد قیمت کرایه این ظروف می‌گوید: قیمت کرایه ظروف نسبت به همین گرایش‌ها و سلایق بالا و پایین می‌رود.

وی در ادامه به خبرنگار ما می‌گوید: معمولا عرف است که ظروف به صورت دانه‌ای کرایه داده می‌شود و در مواقعی که تعداد سفارش بالا است برای مشتری تخفیفی حدود ۵ تا ۱۰درصد منظور می‌شود.

براساس این گزارش، قیمت کرایه هر عدد بشقاب گل سرخ تمیز و غیر مستعمل ۶۰تومان، ظرف میوه چینی ۵۰تومان، هر عدد لیوان شیشه‌ای ۲۰تومان و قاشق و چنگال ۳۰تومان است. البته هر چه ظروف مورد استفاده لب‌پر یا مستعمل‌تر باشند، از قیمت آنها نیز به همین نسبت کاسته می‌شود.

امید اصلانی، یکی دیگر از افرادی است که به کرایه ظروف در خیابان فاطمی تهران می‌پردازد. وی به خبرنگار ما می‌گوید: «به‌طور کلی مردم برای کرایه ظروفی که به منظور برگزاری مراسم عروسی و نامزدی و... است، حساسیت بیشتری نشان می‌دهند و خواهان ظروف تمیز و نو هستند».

به گفته وی، نرخ اجاره هر عدد بشقاب پیرکس، چینی و آرکوپال به ترتیب حدود ۷۰، ۶۰ و ۷۵تومان، نرخ اجاره هر عدد دیس حدود ۱۵۰تومان، نرخ هر عدد لیوان بسته به کیفیت و طرح و جدید و قدیم بودن مدل آن حدود ۱۵ تا ۵۰تومان است.

همچنین نرخ هر عدد قاشق و چنگال، بسته به جنس و طرح آن حدود ۲۵ تا ۵۰تومان است که قاشق چنگال‌های طرح سلطنتی بیشترین نرخ اجاره را به خود اختصاص می‌دهند». به گفته وی، نرخ ظروف ملامین هم گرچه از ظروف چینی کمتر است اما افراد در اجاره آنها رغبت چندانی نشان نمی‌دهند.

نرخ اجاره هر عدد بشقاب ملامین حدود ۱۵ تا ۲۰تومان و نرخ اجاره هر عدد دیس ملامین حدود ۲۵تومان است.

انسیه مرادی که برای اجاره ظروف به یکی از این موسسات مراجعه کرده است، به خبرنگار ما می‌گوید: «نرخ اجاره ظروف در نقاط مختلف شهر با هم متفاوت است. به عنوان مثال در نقاط مرکزی شهر نرخ اجاره ظروف حدود ۲۰ تا ۳۰درصد ارزان‌تر از نقاطی مانند تجریش، خیابان ولی‌عصر و سایر نقاط شمالی شهر است».

کاظمی، یکی دیگر از اجاره‌دهندگان ظروف کرایه می‌گوید: «نرخ اجاره ظروف در ایامی مانند ماه‌های شعبان، ایام نوروز و اعیاد مذهبی و شب‌های جمعه گران‌تر از سایر ایام است. چرا که میزان تقاضا برای اجاره ظروف در این ایام بیشتر است».

وی می‌گوید: با یک حساب سرانگشتی درمی‌یابیم در سال، ۵۲ هفته یعنی ۵۲ شب جمعه داریم که اگر ماه‌های محرم و صفر را از آن حذف کنیم به طور کلی ۴۰ شب جمعه داریم که تقاضا برای اجاره ظروف در این ۴۰شب بسیار زیاد است. به همین دلیل در سایر روز‌های هفته که تعداد تقاضا کمتر است، ظروف را حتی گاه نیم‌بها اجاره می‌دهیم. برای اجاره ظروف تنها دادن مبلغ بیعانه که حدود یک سوم مبلغ کل است، کافی نیست و مشتریان باید یک شناسنامه، کارت شناسایی و یا یک سفته نزد اجاره‌‌دهنده ظروف به عنوان ضمانت بگذارند.

برخی از اجاره‌دهندگان ظروف در کنار ظرف و ظروف به اجاره میز و صندلی نیز می‌پردازند. شافعی، یکی از افرادی است که علاوه بر این کار با یک مرکز پخش غذا هم قرارداد بسته و تمام خدمات یک میهمانی را به عهده می‌گیرد. به گفته وی، هزینه اجاره هر صندلی در ایام پرمتقاضی سال حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰تومان و در ایام عادی حدود ۱۰۰تومان است. هزینه سرو غذا هم بسته به تعداد میهمان‌ها، تنوع، تعداد غذا و... بین هر نفر حدود ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ و گاه ۵۰۰۰۰تومان متفاوت است.

البته مشخص است که غذاهایی که با هزینه‌ای حدود ۳۰ تا ۵۰هزار تومان برای هر نفر سرو می‌شود شامل انواع و اقسام مختلفی از چلوکباب سلطانی و کباب برگ گرفته تا خوراک بلدرچین و بره سرخ شده و انواع دسر و... است.

غذایی هم که با مبلغی حدود ۲۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰تومان سرو می‌شود، شامل یک نوع کباب یا یک نوع خورشت همراه با سالاد و نوشابه است.

برخی کرایه‌دهندگان ظروف نیز لوازم لوکسی مانند مشعل‌های پایه‌کوتاه و پایه‌بلند، چراغ‌های رنگین چشمک‌زن و... اجاره می‌دهند. هزینه اجاره مشعل‌های پایه کوتاه و بلند به ترتیب حدود هر شب ۲۰ تا ۳۰ و ۳۵ تا ۵۰هزار تومان است. به هر حال موسسات کرایه ظروف نهایت تلاش خود را می‌کنند تا با هرچه بهتر ارائه دادن خدمات، نظر مشتریان که هر روز سطح خواسته و توقع آنها بالاتر می‌رود را تامین کنند.

در این راه با تامین خواسته مشتریان با لوکس کردن ظروف و کالا‌های خود بر قیمت خود نیز می‌افزایند.