دامنه‌های اینترنتی برای گوشی‌های موبایل

گروه کامپیوتر- اینترنت به عنوان بزرگ‌ترین و عمومی‌ترین ابزار ارتباطی همیشه آبستن تغییرات مختلف بوده است.

از طرفی کاربری اینترنت از طریق گوشی‌های موبایل به عنوان پنجره‌ای جدید در دنیای ارتباطات و تکنولوژی این روزها کاربران زیادی را مجذوب خود کرده است. حالا قرار است شبکه جهانی با دامنه‌های‌ mobi . به گوشی‌های موبایل بیاید.

این دامنه‌ها که برای استفاده در گوشی‌های موبایل و ابزار ارتباطی بی‌سیم اختصاص دارند، از روز ۲۶سپتامبر به فروش همگانی گذاشته شده‌اند.

mobi . در واقع ضمن بی‌نیاز کردن کاربران از نسخه‌های معمول وب‌سایت‌های مختلف، انقلاب بزرگی در کاربری اینترنت به وسیله ابزارهای ارتباطی بی‌سیم به وجود آورده است.

این روزها کاربران می‌توانند با مراجعـــــه به آدرس اینترنتــــی http://mobidomainmobi ./، دامین mobi . خود را از یکی از ثبت‌کنندگان اصلی این دامنه بخرند.

این در حالی است که براساس آمار منتشر شده از طرف شرکت DotMobi، تا حالا ۷۷نفر از سرتاسر جهان این دامین‌ها را خریده‌اند.

اما گویا قیمت این دامنه‌ها بیشتر از دامنه‌های دیگر است.

گزارش شرکت DotMobi در این مورد نشان می‌دهد، قیمت دامنه‌های ارائه شده توسط این شرکت حدود ۲۰یورو در هر سال است، در حالی که این رقم برای دامنه‌هایcom . به طور متوسط به ۱۰یورو برای هر سال می‌رسد.

به گفته کارشناسان این هزینه اضافی در حقیقت صرف کنترل این دامنه‌ها برای اطمینان از مطابقت آنها با استاندارهای گوشی‌های موبایل می‌شود.

«نیل ادواردز» مدیر عامل شرکت DotMobi که در گذشته مسوول دامنه‌هایcom . هم بوده است، در این زمینه می‌گوید:« این شرکت در مورد افرادی که از اصول ما برای ثبت و تنظیم دامنه خود پیروی نکنند، کاملا سختگیرانه عمل کرده و حتی سایت‌های متخلف را هم مسدود می‌کند. این سختگیری به دلیل است که اگر همه دامنه‌های mobi . نتوانند به راحتی با استاندارد گوشی‌های مختلف سازگاری داشته باشند، تمام فعالیت‌های اینترنتی روی موبایل‌ها تضعیف و یا حتی ممکن است مختل شود. این تداخل در هماهنگی استانداردها به شکل معمول و به دلیل تفاوت گوشی‌های تولید شده در شرکت‌های مختلف وجود دارد، بنابراین شرکت DotMobi به دنبال بهترین راه‌ ‌حل به استاندارهای جهانی شبکه وب (w۳c) پیوسته است.»

بر اساس این گزارش، در راه‌اندازی این شبکه کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های E،Ericsson، Google، ،GSM Association، Hutchison ،Microsoft، Nokia، Orascom ،Samsung، Suniverse، T-Mobile Telefonica، TIM و Vodafoneبا شرکت DotMobi همکاری کرده‌اند.

ادواردز درباره مزیت‌های دیگر دامنه‌های mobi . می‌گوید: «یکی از امتیازهای ثبت دامنه mobi . این است که به کاربران اجازه داده می‌شود تا چندین دامنه را برای استفاده خودشان پیش ثبت‌نام کنند.

علاوه بر این ما بعد از مدتی به تدریج این امکان را به کاربران خود می‌دهیم که بتوانند از طریق PC صفحات وب‌سایت خود را در دسترس دیگران بگذارند.»

این در حالی است که به گفته کارشناسان در حال حاضر به ازای هر چهار گوشی موبایل فروخته شده در دنیا، تنها یک کامپیوتر شخصی فروخته می‌شود و این موضوع می‌‌تواند امید روزهای خوبی را برای کاربری اینترنت از طریق گوشی‌های موبایل در آینده و در نتیجه گسترش استفاده از دامنه‌‌های mobi . باشد.