پس از چند بار به تعویق افتادن مذاکره دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان با رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا سرانجام عصر چهارشنبه علی لاریجانی با خاویر سولانا در برلین دیدار کرد. به گزارش «ایسنا» بعد از این مذاکرات علی‌ لاریجانی از پیشرفت مذاکرات با خاویر سولانا درباره پرونده هسته‌ای ایران خبر داد و گفت: امیدوارم تداوم این دیدارها به آغاز مذاکرات اصلی منجر شود.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان، پس از دیدار خود با سولانا در جمع خبرنگاران گفت: تا به امروز چهار دور مذاکره با سولانا داشته‌ایم و بحث‌های مختلفی شده است که در آنها به نتایج خوبی دست یافته‌ایم. وی همچنین با بیان این که این مذاکرات طولانی و سازنده بود، نتایج دیدارش را با سولانا مثبت ارزیابی کرد.

سولانا نیز تاکید کرد: با وجود عدم توافق درباره پرونده هسته‌ای ایران، در این دیدار گام‌های رو به جلویی برداشته شده که می‌تواند به ادامه مذاکرات و رسیدن به راه حل سیاسی برای حل و فصل این پرونده منجر شود. وی تاکید کرد که مذاکراتش با لاریجانی هفته جاری نیز ادامه خواهد داشت.

سولانا تصریح کرد که تلاش برای رسیدن به راه حل دیپلماتیک پرونده هسته‌ای ایران همچنان ادامه دارد و نمی‌توان گفت که این تلاش‌ها به طور نهایی با شکست رو‌به‌رو شده است.

در حالی که علی لاریجانی، دبیر شورای امنیت ملی کشورمان و خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید دارند که پیشرفت‌هایی در مذاکراتشان حاصل شده است، با این حال خبرگزاری فرانسه گزارش داد که این مذاکرات بدون دستیابی به نتیجه‌ای پایان یافت.

به گزارش رویتر نیز اظهارات سولانا بیانگر آن است که دورنمای صدور قطعنامه‌ای قریب‌الوقوع در شورای امنیت سازمان ملل تیره و تار است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سولانا درباره دیدارش با لاریجانی با بیان این که این مذاکرات سازنده بوده گفت که هفته آینده با دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان تلفنی گفت‌وگو خواهد کرد، اما اشاره‌ای نکرد که آیا مذاکراتی رو در رو نیز انجام خواهد شد یا خیر.

با این حال شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که پس از دیدار دو روزه علی لاریجانی، دبیر شورای امنیت ملی کشورمان با خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در برلین سخن می‌گفت افزود، نه آمریکا و نه دیگر قدرت‌های بزرگ جهان خواستار تحریم ایران نیستند.

مک‌کورمک در خصوص اینکه آیا ایران به سولانا پایبندی‌اش را نسبت به تعلیق غنی‌سازی اعلام کرده است گفت: نه ایرانی‌ها پایبندی‌شان را اعلام نکرده‌اند. ما به امیدمان برای پاسخی مثبت از سوی ایران ادامه می‌دهیم. هیچ‌کس خواستار در پیش گرفتن راه تحریم‌ها نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با این حال گفت: اما ما همراه با دیگر قدرت‌های بزرگ برای دنبال کردن این راه در صورتی که ایرانی‌ها بخواهند این در را باز کنند، آماده‌ایم. کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا نیز پیش از انجام این مذاکرات، در تماس تلفنی با سولانا به وی تاکید کرده بود که آمریکا خواهان تعلیق دائمی غنی‌سازی در ایران است.

وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با همتای یونانی‌اش که در حال حاضر ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد، در واکنش به دیدار لاریجانی و سولانا گفت که مذاکرات چندان به طول نمی‌انجامد و امیدواریم که سولانا در مذاکراتش موفق شود. وی افزود: چنانچه ایران تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را بپذیرد، مذاکرات از سر گرفته خواهد شد.

این در حالی است که کشورمان بارها تصریح کرده است که تعلیق غنی‌سازی را نخواهد پذیرفت.