به گزارش اقتصادنیوز، رایان کاستلو مدیر سیاستگذاری شورای ملی ایرانیان آمریکایی (NIAC) در مقاله‌‌ای برای ریسپانسیبل استیت‌‌کرفت با عنوان «سیاست بایدن در قبال ایران یک شکست کامل بوده است» نوشت: زمان برای احیای توافق هسته‌ای و جلوگیری از احتمال وقوع جنگ ویرانگر دیگری در خاورمیانه رو به اتمام است. در نتیجه ادامه رویکرد ترامپ و پمپئو، ایران در «آستانه هسته‌‌ای» قرار دارد. در غیاب توافق هسته‌ای احیاشده، ایران اکنون «مقدار قابل توجهی» اورانیوم غنی شده تا آستانه ۶۰ درصد تولید کرده است.

اگر ایران تصمیم بگیرد این ذخایر را بیشتر غنی کند، به زودی به آستانه هسته‌ای خواهد رسید. ایالات متحده و ایران وارد یک بحران کاملا قابل اجتناب هستند. اما لازم نبود این‌طور باشد. به جای حرکت سریع برای بازگرداندن توافق در اوایل سال ۲۰۲۱، نامزدهای کابینه بایدن به این نکته اشاره کردند که ایران ابتدا باید به تعهدات خود که یک سال پس از خروج ترامپ از برجام شروع به لغو آنها کرد بازگردد و پیشنهاد کردند که ایالات متحده با شرکای خود در اطراف منطقه مشورت خواهد کرد و به دنبال یک معامله «طولانی‌تر و قوی‌تر»  خواهند بود.

در حالی که از نظر تئوری هنوز امکان ربودن پیروزی دیپلماتیک از چنگال شکست برای بایدن وجود دارد، بایدن امتیاز نمادینی را که به احتمال زیاد از بن‌بست دیپلماتیک چند ماهه خارج می‌شود، رد کرده است. بنا بر گزارش‌ها، بایدن گفته است به ظاهر تحت هیچ شرایطی، نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را از فهرست FTO حذف نخواهد کرد. این نام‌گذاری که به معنای واقعی کلمه برای تضعیف دیپلماسی بایدن برنامه‌ریزی شده بود، همان‌طور که خود مقامات بایدن استدلال کرده‌اند، چیزی برای ایالات متحده به ارمغان نمی‌آورد. اما آنها بدون توجه به این موضوع اجازه داده‌اند که بازگرداندن توافق را مسدود کند. متاسفانه، بدون احیای توافق هسته‌ای، هیچ گزینه خوبی درباره ایران برای بایدن وجود ندارد.

درخواست‌‌های شاهین‌‌ها برای اعمال تحریم‌های بیشتر هیچ کمکی به کند کردن پیشرفت‌های هسته‌‌ای ایران نمی‌کند و احتمالا باعث تشدید تنش بیشتر با ایران می‌شود. سپس گزینه به اصطلاح نظامی وجود دارد که می‌تواند منجر به یک جنگ منطقه‌‌ای ویرانگر شود، افزایش انگیزه گسترش توان هسته‌‌ای ایران و افزایش سرسام‌‌آور قیمت‌‌های نفت را به همراه داشته باشد. عاقلانه است که بایدن به هر قیمتی از این سناریو اجتناب کند. به ویژه با توجه به جایگزین‌های وحشتناک، عدم عزم دیپلماتیک دولت بایدن شگفت‌انگیز و ناامید‌کننده بوده است.

اکنون، با نزدیک شدن سریع به انتخابات میان‌‌دوره‌‌‌‌ای، احیای برجام یا هر توافقی با ایران که برنامه هسته‌‌ای این کشور را عقب می‌‌اندازد، به یک تغییر اساسی نیاز دارد. یک بن‌بست آزمایشی ممکن است برای مدتی ادامه داشته باشد و از تشدید تنش به سمت جنگ تمام‌عیار یا گسترش توان هسته‌ای ایران جلوگیری شود.

اما اگر بایدن به ترس از موفقیت بیشتر از شکست ادامه دهد، به زودی هزینه‌های فروپاشی دیپلماتیک را خواهد پرداخت و بذر درگیری را که دونالد ترامپ کاشته بود، درو خواهد کرد.