دلیلی برای تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود ندارد

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه آمریکایی‌ها در پرونده هسته‌ای نگران عدم همراهی همپیمانان خود و در حال آزمایش تجربه تحریم و ائتلاف خارج از سازمان ملل هستند، گفت: دلیل و منطقی برای تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود ندارد. به گزارش خبرگزاری مهر، منوچهر متکی در بازگشت از شصت‌ویکمین مجمع عمومی‌سازمان ملل متحد، نتایج حضور هیات ایرانی در این اجلاس را تشریح کرد.

غربی‌ها می‌دانند نمی‌توانند خلیج‌فارس را ناامن کنند

متکی با اشاره به مسائل منطقه‌ای و جهانی مطرح شده در دیدارهای خود و رییس‌جمهوری با مقامات سایر کشورها، مسائل مربوط به خاورمیانه از جمله عراق، افغانستان، فلسطین و لبنان را مهم‌ترین محور مذاکرات عنوان کرد و گفت: آمریکایی‌ها فقط با همراهی انگلیس وارد عراق شدند و کشورهایی که بعدا به این کشور پیوسته بودند، به تدریج از عراق خارج شدند.

وزیر امور خارجه افزود: امنیت خلیج فارس برای جهان بسیار مهم است و قابل تفکیک نیست و کسی نمی‌تواند گوشه‌ای از خلیج فارس را ناامن کند و انتظار امنیت در گوشه‌ای دیگر داشته باشد.

نیازی به استفاده از سلاح نفت نمی‌بینیم

متکی با بیان اینکه غربی‌ها می‌دانند نمی‌توانند خلیج فارس را ناامن کنند، گفت: ‌ایران از سلاح نفت به عنوان سلاح سیاسی استفاده نخواهد کرد و نیازی به این کار نیست.

وزیر امور خارجه با اشاره به همکاری ‌ایران در پرونده هسته‌ای گفت: جمهوری اسلامی‌ایران هیچ منطق و دلیلی برای تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای نمی‌بیند.

وی که با «گفت‌وگوی ویژه» شبکه دو سیما سخن می‌گفت، افزود: خارجی‌ها بی‌تاثیر بودن زبان تهدید و رجوع به شورای امنیت را تجربه کرده‌اند و اکنون چاره‌ای جز مذاکرات وجود ندارد.

وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: دولت جدید در حفظ دستاوردهای گذشته، خواست ملی و زحمات دانشمندان هسته‌ای موفق عمل کرد و با اجماع داخلی، اهداف دشمنان نظام را نقش بر آب کرد.

متکی تصریح کرد: مواضع آمریکایی‌ها در مورد پرونده هسته‌ای ایران بر اساس اظهاراتی که دارند فرق کرده است و اروپایی‌ها هم با مواضع قبلی آمریکا هیچ همراهی ندارند.

رییس جمهور پیام خیرخواهانه انقلاب اسلامی‌ را به گوش آمریکایی‌ها رساند

وزیر امور خارجه در ادامه به نشست رییس جمهوری کشورمان با شورای روابط خارجی آمریکا اشاره و آنرا مفید ارزیابی کرد و گفت: دکتر احمدی نژاد در این نشست دیدگاه‌های کلی کشورمان را درباره مسائل بین‌المللی مطرح کرد و پیام خیر خواهانه ملت، دولت و انقلاب اسلامی‌ ایران را به گوش آمریکایی‌ها رساند.

متکی مسائلی مانند عدالت، حمایت از کرامت انسانی، مقابله با زورگویی، دفاع از صلح طلبی و مظلومان، تصحیح نظام ناعادلانه بین‌الملل و خلاء معنویت و عدالت را مهم‌ترین محورهای سخنان دکتر احمدی نژاد دانست و گفت: سوالات این جلسه بیشتر در مورد هولوکاست، اسرائیل، برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و وضع عراق و روابط ایران و آمریکا محدود شده بود.

وی با بیان اینکه خبرنگاران در نشست روابط خارجی در مورد پرونده هسته‌ای و موضعگیری‌های ایران و آمریکا بسیار سوال می‌کردند، گفت: عده‌ای از سران آمریکا همچنان بر برخورد با جمهوری اسلامی‌ ایران تاکید دارند که صدای آنان هر روز کمتر می‌شود اما عده‌ای ایران را کشوری متمدن و صاحبنظر و در منطقه تاثیرگذار می‌دانند و تاکید بر تعامل و رابطه با ایران دارند که تعداد آنان

روز به روز بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به نفوذ رسانه‌های آمریکا بر افکار عمومی ‌این کشور گفت: رسانه‌های آمریکا تحت نفوذ و در خدمت سیاستمداران این کشور هستند.

متکی با بیان اینکه تمام نشست‌ها و مصاحبه‌ها با تدابیر مسوولان ایرانی به خوبی سپری شد، گفت: چند روز قبل از حضور آقای احمدی نژاد در نیویورک، حضور وی و هیات ایرانی در آمریکا نمود پیدا کرده بود و آمریکایی‌ها آماده شنیدن سخنان جدید رییس جمهور ایران بودند.

فضای غالب رسانه‌ای و افکار بین‌الملل حاضر در نیویورک معطوف به ایران بود

وزیر امور خارجه گفت: بخش غالب فضای رسانه‌ای شصت و یکمین اجلاس عمومی ‌سازمان ملل متحد، افکار عمومی‌و جامعه بین‌الملل متمرکز شده در نیویورک، معطوف به ایران بود.

متکی با اشاره به نزدیک بودن انتخابات در آمریکا گفت: آنان منتظر اظهار نظر مقامات ایرانی بودند و آنرا در انتخابات آمریکا موثر می‌دانستند.

وی گفت: سران، وزرای امور خارجه کشورها و هیات‌های مختلف شرکت‌کننده در شصت و ششمین اجلاس عمومی ‌سازمان ملل در نطق‌های خود به جریانات جاری در جهان معترص بودند و بیشتر اعتراض آنان به یکجانبه گرایی، حمایت از

چند جانبه‌گرایی، اعتراض به تصمیمات ناعادلانه در محیط بین‌الملل و پیام‌های امیدوارکننده دیگر بود، پیام‌هایی که در گذشته فقط از طرف هیات‌های ایرانی مطرح می‌شد.

جمهوری اسلامی ‌اجماع کافی را در حمایت از فعالیت‌های هسته‌ای خود دارد

وزیر امور خارجه با بیان اینکه قطعنامه ۱۶۹۶ شورای امنیت تاثیری در مواضع دیگر کشورها نسبت به ایران نداشت، افزود: ۱۱۸ کشور شرکت‌کننده در اجلاس غیر متعهد‌ها در کوبا، برای اولین بار در موضوع و موضعی خاص، در مورد پرونده هسته‌ای ایران که به موضوعی بین‌المللی تبدیل شده است، با اجماع کامل در حمایت از ایران، بیانیه صادر و در سازمان ملل نیز موضع خود را تکرار کردند.

متکی در پایان با بیان اینکه جمهوری اسلامی‌در حوزه کشورهای اسلامی، غیرمتعهدها و در حال توسعه، اجماع کامل و جامعی را در حمایت از فعالیت‌های هسته‌ای دارد، گفت: مذاکره با طرف‌های اروپایی طرف مذاکره نیز ادامه دارد، اروپایی‌ها نیز مانند ایران تاکید بر مذاکره دارند، این مذاکرات بر مواضع آمریکایی‌ها نیز تاثیر گذاشته است.