مذاکرات چگونگی قیمت‌گذاری گاز خط لوله صلح برگزار شد

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران اعلام کرد که نخستین نشست کارشناسان ایران، پاکستان و هند برای بررسی چگونگی قیمت‌گذاری گاز در پروژه خط لوله صلح، روز پنج‌شنبه، ششم مهرماه، در امارات برگزار شد. مهندس نصرت ا... سیفی، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران، در گفت‌وگو با شانا تصریح کرد: مبانی محاسبات و روش کار شرکت

«گفنی‌اند کلاین اسوشیت»، به عنوان شرکت مشاور قیمت‌گذاری گاز در پروژه خط لوله «ایران - پاکستان - هند»، در نشست دو روزه کارشناسان سه کشور بررسی و مشخص می‌شود.

وی یادآور شد: بر اساس آخرین تفاهم سه جانبه در نشست معاونان وزیران نفت سه کشور در مردادماه امسال، شرکت مشاور قیمت‌گذاری، پیشنهادهای هر سه طرف را برای تعیین قیمت گاز در این پروژه، ارزیابی و فرمول نهایی تعیین قیمت را تعریف و پیشنهاد خواهد داد.

سیفی گفت: با توجه به تجربه شرکت مشاور قیمت‌گذاری، پیش‌بینی می‌شود گزارش این شرکت، یک تا دو هفته پس از مشخص شدن روش کار در نشست کارشناسان سه کشور، آماده و ارائه شود.

وی با اشاره به انتشار خبرهایی مبنی بر نارضایتی برخی مقام‌های رسمی هند از روند برگزاری نشست هماهنگی کارشناسان سه کشور با شرکت مشاور قیمت‌گذاری گاز، توضیح داد: بر اساس آخرین تفاهم معاونان وزیران نفت سه کشور، مسوولیت ارتباط با شرکت مشاور برای انجام کارهای اداری و نامه‌نگاری بین سه طرف به منظور دعوت و نهایی کردن زمان برگزاری نشست سه جانبه کارشناسان با شرکت مشاور، به عهده شرکت ملی صادرات گاز ایران گذاشته شده بود که طی این مراحل، به زمان نیاز داشت و سبب شد سوءتفاهم‌هایی به وجود آید. مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران گفت: ایران با ارسال نامه‌ای به مقام‌های رسمی هند، مراحل لازم برای برگزاری نشست کارشناسان سه کشور را توضیح داده و تاکید کرده است که تمام فعالیت‌ها طبق برنامه‌ریزی‌های پیشین در حال انجام است.

سیفی با این توضیح که شرکت مشاور قیمت‌گذاری گاز در خط لوله صادرات گاز ایران - پاکستان - هند، پس از بررسی فهرست چندین شرکت بین‌المللی از جمله شرکت‌های فرانسوی، انگلیسی، آمریکایی و سنگاپوری انتخاب شده است، تصریح کرد: برخلاف خبرهایی که از انگلیسی بودن شرکت «گفنی اند کلاین اسوشیت» منتشر شده است، دفتر اصلی این شرکت در سنگاپور قرار دارد.

به گفته وی، برگزاری نشست کارشناسان ایران، پاکستان، هند و شرکت مشاور قیمت‌گذاری، ممکن بود به دلیل محدودیت‌ها و روال اداری طولانی برای هماهنگی به منظور حضور نمایندگان آنها در تهران، به تاخیر افتد که برای سرعت دادن به روند گفت‌وگوها، این نشست در امارات برگزار شده است.