عضو هیات‌مدیره انجمن سنگ ایران در خصوص احتمال حذف عوارض سه‌درصدی سنگ اظهار کرد: به گفته مسوولان قرار است از نیمه دوم امسال این صنعت از پرداخت این عوارض معاف شود که البته هنوز قطعی نشده است. اکبر زنگنه، در گفت‌وگو با ایسنا افزود: البته در صورت عملی شدن این موضوع معافیت عوارض از نیمه دوم سال‌جاری انجام خواهد شد و عوارض سال‌های ۸۳ تا نیمه اول ۸۵ همچنان باقی خواهد ماند.

وی با تاکید بر لزوم معافیت صنعت سنگ از پرداخت عوارض تجمیع سال‌های گذشته اظهار کرد: پرونده معافیت این صنعت از پرداخت عوارض از سوی کانون سنگبری‌های سراسر کشور به دیوان عدالت اداری ارائه شده است.

زنگنه، با بیان اینکه روند تولید سنگ در سال‌جاری کندتر از سال گذشته است، گفت: حجم سنگ‌های انبار شده در سال‌جاری افزایش یافته و با توجه به رکود موجود در بازار سنگ شاهد کاهش ساعت کار کارخانه‌ها و همچنین کاهش نیروی کار آنها هستیم.

وی افزود: رکود موجود در بازار سنگ، میزان تولید این محصول را در نیمه اول امسال ۲۰درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داد.

زنگنه در ادامه با اشاره به رونق استفاده از سنگ در فضاهای عمومی کشور تصریح کرد: هم اکنون از سنگ در اجرای طرح‌های عمرانی شهری استفاده می‌شود که این کار صرفه اقتصادی مناسبی را به همراه دارد و در واقع از این طریق ضایعات معدنی انبار شده در معادن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به رونق صادرات سنگ طی چند ماه اخیر به دلیل رکود موجود در بازار داخل اظهار کرد: این رشد بیشتر به صادرات سنگ‌های فرآوری شده اختصاص داشته و تولیدکنندگان علاوه بر حفظ بازارهای خارجی موجود به دنبال دستیابی به بازارهای جدید صادراتی نیز بوده‌اند.

عضو هیات‌مدیره انجمن سنگ در ادامه با انتقاد از کندی اطلاع‌رسانی و عدم دسترسی به موقع کارشناسان به آمار و اطلاعات دقیق در صنایع مختلف از جمله صنعت سنگ اظهار کرد: هر سرمایه‌گذاری که قصد حضور در فعالیت‌های تولیدی را دارد، باید امکان دسترسی به آمار و اطلاعات را داشته باشد، زیرا در صورت اطلاع نیافتن از وضعیت تولید و بازار، امکان سرمایه‌گذاری سودآور و مطلوب وجود نخواهد داشت.