برگزاری جلسه دادگاه پرونده سقوط هواپیمای سی-130 پشت درهای بسته

نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به سانحه سقوط هواپیمای سی- ۱۳۰ با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از اولیای دم و خانواده شهدای این سانحه، نمایندگان حقوقی سازمان صدا و سیما و نیروی هوایی ارتش، ۸ متهم پرونده و وکلای آنان و نماینده دادستان نظامی تهران به ریاست قاضی موحد برگزار شد. روابط عمومی سازمان قضایی نیروهای مسلح با بیان این مطلب در اطلاعیه‌ای خبر داد: در این جلسه پس از تلاوت آیاتی از کلام‌ا... مجید، منتظری معاون و نماینده دادستان نظامی تهران به قرائت کیفرخواست صادره پرداخت و با اشاره به اینکه کار کارشناسی دقیق و جامعی در خصوص این پرونده صورت گرفته و مطالب کیفرخواست کاملا مبتنی بر نظرات کارشناسی است، از دادگاه، تقاضای مجازات متهمان پرونده را نمود. در ادامه، نماینده حقوقی سازمان صدا و سیما مطالبی بیان کرد، سپس ۲۰ نفر از اولیای دم پرونده به طرح مطالب، نظرات و شکایات خود پرداختند. پس از اتمام صحبت‌های اولیای دم و خانواده شهدا، قاضی موحد با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و سانحه سقوط هواپیمای سی-۱۳۰ گفت: این جلسه تشکیل شده تا تمامی صحبت‌ها و انتقادات اولیای دم شهدای این سانحه را بشنویم و از نظرات آنها آگاه شویم.

وی تصریح کرد: دادستان نظامی تهران به نمایندگی از تمامی اولیای دم، شکایت خود را مطرح کرده و موضوع به دقت رسیدگی می‌شود و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

موحد در خصوص تعیین وکیل گفت: اولیای دم پرونده می‌توانند به صورت انفرادی و گروهی وکیل معرفی کنند و در صورت عدم توان، به دادگاه اعلام نمایند تا برای آنها وکیل تعیین کند ضمن آن که نمایندگان حقوقی سازمان صدا و سیما و نیروی هوایی ارتش در جلسه حاضرند و به دفاع از موکلین خود خواهند پرداخت. وی افزود: بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز می‌تواند نماینده خود را معرفی کند. رییس دادگاه رسیدگی کننده به سانحه سقوط هواپیمای سی-۱۳۰ در ادامه تصریح کرد: هر چند دادسرای نظامی تهران طی مکاتباتی با تمامی مراجع و رسانه‌هایی که در این سانحه شهدایی تقدیم کرده بودند، از آنها خواسته تا نمایندگان خود را معرفی کنند و نمایندگان سازمان صدا و سیما و نیروی هوایی ارتش در جلسه حضور دارند ولی در عین حال دادگاه آمادگی دارد مطالب و شکایات تک‌تک شما را به صورت مکتوب دریافت نماید. وی افزود: به همین جهت بخشی از پرونده به دادسرا اعاده می‌شود تا با احضار اولیای دم، اظهارات آنها ثبت و رسیدگی شده و اگر نقصی به تحقیقات وارد باشد، دادگاه درخواست رفع آن را از دادسرا می‌نماید.

موحد، خطاب به اولیای دم و خانواده شهدا گفت: با فرصتی که به دادگاه خواهید داد، می‌توانیم به خواسته‌های به حق شما، جامه عمل بپوشانیم. وی در پایان خاطر نشان کرد: همگی در اینجا جمع شده‌ایم تا با کمک هم این پرونده را به سرانجام مطلوبی که مورد رضای خداست برسانیم و از سوانح مشابه جلوگیری کنیم.

زمان تشکیل جلسه بعدی دادگاه متعاقبا به اطلاع عموم خواهد رسید.