رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با تشکیل دانشگاه آزاد از خروج ۴۵میلیارد دلار ارز از کشور در طول ۲۵ سال فعالیت این دانشگاه جلوگیری شده است. عبد‌ا... جاسبی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اعلام این مطلب که دانشگاه آزاد تا پایان سال تحصیلی ۸۵-۸۴ تعداد ۹/۱‌میلیون نفر فارغ‌التحصیل داشته است، گفت: طبق محاسبات انجام شده از سوی کمیته‌های ارزیابی و نظارت دانشگاه آزاد این دانشگاه توانسته جلوی خروج این میزان ارز از کشور را بگیرد.

وی با اشاره به این مطلب که در زمان تاسیس دانشگاه آزاد دانشگاه‌های کشور امکان افزایش ظرفیت و پذیرش بیشتر دانشجویان را نداشته‌اند، گفت: اگر این تعداد فارغ‌التحصیل و دانشجوی دانشگاه آزاد قصد خروج از کشور و ادامه تحصیل را داشتند و به ازای هر دانشجوی محصل در خارج از کشور تنها ۵۰‌هزار دلار در نظر گرفته شود به رقم حدود ۴۵‌میلیارد دلار می‌رسیم که دانشگاه آزاد مانع از خروج این میزان ارز از کشور شده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که نه تنها میزان شهریه دانشگاه آزاد برابر دانشگاه‌های خارجی درجه چهار هم نیست، بلکه یک‌پنجم بودجه اختصاص یافته به دانشجویان دانشگاه‌های سراسری است.

وی همچنین در‌خصوص مقایسه بین بودجه در نظر‌ گرفته شده برای دانشگاه‌های سراسری و میزان دریافت شهریه دانشگاه آزاد، گفت: دانشگاه‌های سراسری به ازای ۳۰۰‌هزار نفر دانشجو بودجه‌ای معادل ۱۳۵۰‌میلیارد تومان دریافت می‌کنند در حالی که دانشگاه آزاد به ازای ۲/۱‌میلیون نفر تنها ۷۰۰میلیارد تومان شهریه دریافت کرده است.

جاسبی افزود: اگر آمارهای فوق را با هم مقایسه کنیم، به رقمی حدود ۵/۷برابر می‌رسیم که نشان‌دهنده دریافت بودجه بیشتر آن هم از خزانه دولتی برای دانشجویان دانشگاه‌های سراسری است. وی در پاسخ به این سوال که در‌خصوص اینکه آیا کیفیت و تعداد اعضای هیات‌علمی در دانشگاه‌های آزاد می‌تواند جوابگوی ۵/۷‌برابر افزایش بودجه دانشگاه‌های سراسری باشد، نیز گفت: حتی اگر مسائلی مانند متراژ فضاهای آموزشی و تعداد اعضای هیات‌های علمی تمام‌وقت و پاره‌وقت را نیز لحاظ کنیم، باز‌هم به عددی حدود ۵ برابر می‌رسیم.