اما ما هنوز هم می‌توانیم با تلاش بیشتر این کار را انجام دهیم. من به عنوان هماهنگ کننده، در هر زمان آماده‌‌‌ام تا راه‌حلی برای آخرین مسائل باقی مانده را تسهیل کنم. وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با بورل، با اشاره به عزم و اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار، اقدام اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی در تهیه پیش‌نویس قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رفتاری برخلاف رویه دیپلماسی، شتاب‌‌‌زده و غیرسازنده خواند که موجب سخت‌تر و پیچیده‌تر شدن روند مذاکرات خواهد شد. امیرعبداللهیان با اشاره به قانون مجلس شورای اسلامی هشدار داد: هر گونه اقدام سیاسی از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی در آژانس، بی‌تردید با واکنش متناسب، موثر و فوری جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد. رئیس دستگاه دیپلماسی با قدردانی از تلاش‌های جوزپ بورل، بار دیگر بر آمادگی و اراده ایران برای ادامه و به نتیجه رسیدن مذاکرات در مسیری واقع بینانه و مورد توافق تاکید کرد.

زمان احتمالی نشست شورای حکام

همزمان نماینده روسیه در وین می‌‌‌گوید مساله ایران توسط شورای حکام آژانس اتمی به احتمال بسیار زیاد در روز چهارشنبه بررسی می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس «میخائیل اولیانوف» در صفحه توییتر خود، در پاسخ به ادعاهای «شموئیل مئیر» تحلیلگر ارشد صهیونیست نوشت: «در حقیقت، مساله ایران توسط شورای حکام آژانس اتمی به احتمال بسیار زیاد در روز چهارشنبه بررسی می‌شود.» مئیر در توییتی مدعی شده بود: «گفتمان اسرائیل در حال پذیرش آن چیزی است که ممکن است روز دوشنبه در راهروهای دیپلماتیک آژانس اتمی رخ دهد؛ توافق هسته‌‌‌ای و محدودیت‌های اخیر بر برنامه هسته‌‌‌ای ایران ممکن است فرو بریزد و از بین برود.» این در حالی است که پیش‌تر گفته شده بود قرار است دوشنبه این هفته ۱۶ خرداد ماه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شود.

خبرگزاری «رویترز» نیز هفته قبل گزارش داد آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، ‌‌‌ فرانسه و انگلیس) قصد دارند در این نشست با صدور قطعنامه‌‌‌ای از ایران بابت آنچه «عدم‌همکاری با آژانس اتمی» خوانده شده انتقاد کنند. مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌‌‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌‌‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.