فرمول جدید پرداخت غرامت

از همین‌رو صادق خلیلیان، استاندار خوزستان با اشاره به تعیین تکلیف خسارت دیدگان در این حادثه گفت: خانه‌ها و فروشگاه‌های اطراف متروپل، تعیین تکلیف خواهند شد و خسارت به صاحبان آنها پرداخت می‌شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی گفت: از اموال مالک متروپل همچنین شرکت‌های بیمه به افراد زیان‌دیده در این حادثه خسا‌رت پرداخت خواهد شد. پیش از این محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری، گفته بود خسارت منازل تخریب‌شده از سوی دولت به مالکان آن پرداخت خواهد شد.

جان‌باختگان جدید

 براساس آخرین گزارش‌ها‌‌(تا لحظه انتشار این گزارش) تعداد جان‌باختگان حادثه به ۳۶نفر رسیده است که ۵نفر از آنها دانش‌آموز هستند و همچنان یک پیکر مجهول‌الهویه باقی مانده است. در این میان با افزایش تعداد جان‌باختگان حادثه و اعلام کشته شدن ۵دانش‌آموز، روز گذشته مسعود حمیدی‌نژاد، سرپرست اداره کل آموزش‌وپرورش خوزستان گفت: در حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان پنج دانش‌آموز جان خود را از دست دادند که پیکرهای آنها از زیر آوار خارج شده است. او گفت: «ملیکا و میترا صالحیان‌پور» و «مسیح صادقی» از خرمشهر همچنین «آرین و حمیدرضا جلیلیان» از آبادان در حادثه ریزش برج متروپل جان خود را از دست دادند.

لرزش سازه

هرچند عملیات آواربرداری برای یافتن دیگر پیکرها از زیر آوار ادامه دارد. اما خبرها از لرزان بودن باقی سازه حکایت می‌کند. از همین‌رو قرار است با پایان کامل آواربرداری، خارج کردن اجساد و ایمن‌سازی محدوده سازه حادثه‌دیده، بخش باقی‌مانده متروپل تحت نظر قرارگاه خاتم‌الانبیا‌ تخریب شود. همزمان رئیس کل دادگستری خوزستان روز گذشته اعلام کرد که کارگروه ویژه حقوقی – قضایی بررسی ابعاد حادثه متروپل تشکیل شده است. تاکنون تعداد ۱۳ نفر از عاملان و مسببان که در حادثه متروپل آبادان نقش داشته‌اند، دستگیر و دستور انجام تحقیقات کارشناسی فنی و همه‌جانبه برای بررسی ابعاد این حادثه صادر و شعبه ویژه‌ای نیز برای رسیدگی به این پرونده تشکیل شده است.

مسوولیت تخریب

اما وضعیت لرزان باقی‌مانده سازه کار را برای امدادگران دشوار کرده است. استاندار خوزستان نیز روز گذشته در خصوص وضعیت باقی‌مانده ساختمان متروپل گفت: بر اساس نظر کارشناسان، باقی‌مانده ساختمان ایمنی لازم را ندارد و امکان پایدارسازی آن وجود ندارد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیا‌ مسوولیت تخریب بخش باقی‌مانده و ناایمن ساختمان ۱۱طبقه متروپل آبادان را برعهده گرفته است. شهاب صدیقی در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: این مرحله (تخریب سازه باقی‌مانده) اهمیت بالایی دارد که در این خصوص قرارگاه خاتم‌الانبیا‌ مسوولیت تخریب فنی سازه را با در نظر گرفتن همه جوانب فنی آن برعهده گرفته است و هم اکنون در مرحله تجهیز کارگاه است. وی شروع زمان تخریب بخش باقی‌مانده ساختمان متروپل آبادان را منوط به پایان کامل آواربرداری، خارج کردن اجساد و ایمن‌سازی محدوده سازه حادثه‌دیده اعلام کرد.

اولویت اول؛ مدیریت بحران

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: بیرون کشیدن اجساد باقی‌مانده در بخش فروریخته ساختمان متروپل آبادان در اولویت اصلی گروه‌های امداد و نجات است و همه ما بر این موضوع متمرکز شده‌ایم تا خانواده‌های داغ‌دیده اجساد عزیزان‌شان را تحویل بگیرند. صدیقی افزود: پس از بیرون کشیدن بقیه پیکرهای جان‌باختگان ساختمان متروپل آبادان که هم اکنون در مرحله پایانی است، روی تخریب باقی‌مانده طبقات ساختمان متروپل و چگونگی آن با درنظر گرفتن بروز کوچک‌ترین خطرات مترتب بر آن متمرکز خواهیم شد. وحید شعبانی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان نیز گفت: حجم سازه بسیار زیاد است و همین امر تا کنون مانع ورود تیم‌های عمل‌کننده به طبقات زیرین ساختمان متروپل بوده است و امدادگران منتظر هستند تا از نخستین منفذ وارد و اجساد احتمالی را خارج کنند.

بی‌خانمان شده‌ها اسکان می‌یابند

همچنین احسان عباسپور، فرماندار آبادان در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به آخرین وضعیت امدادرسانی به آسیب‌دیدگان متروپل اظهار کرد: با توجه به اینکه سازه متروپل ناپایدار است و خطر ریزش وجود داشت، مجبور به تخلیه ساختمان‌های اطراف تا شعاع ۱۵۰ متر شدیم و از روز دوم حادثه تمامی ساکنان منطقه نسبت به ترک محل اقدام کردند. وی افزود: هر شهروند آبادانی که در محدوده متروپل ساکن است و خانه‌اش در خطر بوده یا تخریب شده است می‌تواند به منطقه آزاد اروند مراجعه کند تا آنها را اسکان دهیم. ازسوی دیگر با توجه به برخی شبهات درمورد شناسایی پیکر حسین عبدالباقی، مالک ساختمان متروپل روز گذشته رئوفیان، رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران در گفت‌وگو با «ایسنا»، با بیان اینکه هویت وی از طریق بررسی‌های انجام شده و از جمله روش‌های بیومتریک‌(اثر انگشت) و آزمایش ژنتیک انجام شد، گفت: هرگونه شبهه‌‌ای در مورد صحت این پاسخ و احراز هویت متوفی رد می‌شود.