گودرزی با اشاره به وضعیت نامساعد جسمانی نجفی گفت: علت مخالفت دادسرا با آزادی مشروط نجفی امکان ارتکاب جرم از سوی نجفی است. نظر دادگاه بر این است که در صورت آزادی وی امکان انجام جرم وجود دارد. میترا استاد، همسر دوم محمدعلی نجفی ۷ خردادماه سال ۹۸ با شلیک گلوله به قتل رسید. جسد او در حمام منزلش در طبقه هفتم برج آرمیتا در منطقه سعادت‌آباد تهران پیدا شد. دقایقی پس از اعلام خبر قتل میترا استاد، برخی همسرش را به عنوان مظنون اصلی معرفی کردند که عصر همان روز نجفی، شهردار اسبق تهران به قتل همسرش اعتراف و انگیزه خود را اختلافات خانوادگی عنوان کرد. اتهامات نجفی، قتل عمد میترا استاد، حمل و نگهداری سلاح غیرمجاز و ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیر فوتی) است.

در دور اول رسیدگی به این پرونده با احراز قتل عمد میترا استاد، نجفی به قصاص محکوم شد. بعد از آن برادر میترا استاد با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود از اعلام رضایت از قصاص نجفی خبر داد. در دور دوم رسیدگی به پرونده، دادگاه مجددا قتل عمد را محرز دانست، اما این‌بار با توجه به رضایت اولیای دم، قصاص منتفی و نجفی صرفا به ۷ سال و نیم حبس محکوم شد.

درادامه نجفی به این حکم اعتراض کرد که در دور سوم رسیدگی به پرونده، دادگاه دوباره قتل عمد برای نجفی تشخیص داده و نجفی را به ۶ سال و نیم حبس تعزیری محکوم کرد. دراین میان برخی خبرها حاکی از آن است که نجفی با پرداخت وجه‌المصالحه توانست از خانواده میترا استاد رضایت بگیرد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از حمیدرضا گودرزی، وکیل نجفی در خصوص میزان وجه‌المصالحه در این پرونده، «تقریبا به اندازه مهریه خانم میترا استاد بوده و مبلغی به عنوان کمک ‌هزینه هم برای پسرشان در نظر گرفته شده است.»

وی ادامه داد: «براساس اسناد ازدواج مهریه خانم میترا استاد حدود ۱۳۶۲ سکه بهار آزادی بوده است. میزان مهریه ایشان به قیمت روز محاسبه می‌شود و به صورت اقساط و به عنوان ارث به خانواده متوفی داده خواهد شد.» به این‌ترتیب پرونده نجفی در سال ۹۹ بسته شد و از آن زمان تاکنون دوران محکومیتش را در زندان می‌گذراند. او در این مدت بارها تقاضای مرخصی کرده، اما ظاهرا به جز یک بار نتوانسته از این فرصت برای بودن در کنار خانواده‌اش استفاده کند.