دانشمندان به ساخت صفحات لپ تاپ که می‌تواند به شکل لوله جمع شود یک گام نزدیک‌تر شده‌اند. به گزارش بی‌بی‌سی گروهی از محققان دانشگاه کمبریج ساختارهای فلزی ساخته‌اند که می‌تواند صفحات صاف را به حالت لوله‌ای و یا دیگر اشکال درآورد.

در آینده این ساختارها می‌توانند اساس نمایشگرهای الکترونیکی قرار گیرند که می‌توان آنها را جمع کرد و داخل کیف یا پاکت گذاشت.

دانشمندان معتقدند از این ساختار می‌توان در بسته‌بندی، ساخت صفحه کلید لوله‌ای، و حتی پناهگاه موقتی استفاده کرد.

این ورقه‌های فلزی که از جنس آلیاژ مس است بدون نیاز به قطعاتی مانند لولا، چفت یا قفل قابل استفاده است.

این ورق‌ها از شکلی به شکل دیگر درمی‌آیند. یک ورق صاف به یک ساختار خمیده، تابیده یا حلقه‌ای تبدیل می‌شود.

دکتر کیت استفان سرپرست محققان گروه مهندسی دانشگاه کمبریج می‌گوید اساس ساخت این صفحات بر تغییر فشار درون ساختار قرار دارد.

در این شیوه، شکل و فشار ارتباط متقابل مثبتی پیدا می‌کنند.

هنگامی که این ماده مانند خط کش خم شود فشار درون ماده افزایش می‌یابد، اما به‌جای آنکه بشکند، میزان فشار به یک حد معینی می‌رسد و پس از آن شکل ساختار را تغییر می‌دهد. دکتر استفان می‌گوید این ماده کاربردهای بسیار گوناگونی می‌تواند داشته باشد.

محققان مواد محافظ برای الکترونیک انعطاف پذیر می‌سازند.

الکترونیک انعطاف پذیر حوزه نوپایی است. دانشمندان به دنبال ساخت نمایشگرهای بسیار نازک انعطاف‌پذیری هستند تا از آنها در ساخت روزنامه الکترونیکی یا سایر رسانه‌های الکترونیکی قابل حمل مانند لپ تاپ جمع شدنی یا تلفن همراه فشرده استفاده کنند.

از آنجا که این ساختارها از یک صفحه فلز تهیه می‌شود تولید آنها سریع و کم هزینه و حمل و نقل آنها آسان و سبک است.

دکتر استفان یک کاربرد دیگر این ساختارها را در تهیه پناهگاه‌های موقتی می‌داند که در مواقع اضطراری قابل استفاده است. این نوع پناهگاه‌ها علاوه بر حمل و نقل آسان، ساختار یکپارچه دارند.