فعالیت‌های نویسندگان ویروس از گذشته تا امروز

در گذشته، نویسندگان ویروس برنامه‌های مخرب خود را به منظور پخش و گسترش هرچه سریع‌تر در میان قربانیان طراحی می‌کردند.

اما امروزه بسیاری از نویسندگان ویروس‌ها به دنبال کسب پول هستند. آنها کدهای مخرب خود را طراحی کرده و با استفاده از آنها کامپیوترهای فردی را به botnetها تبدیل می‌کنند و شبکه‌ها را وسیله‌ای برای انتشار ایمیل‌های ناخواسته و سرقت داده‌های مالی کاربران قرار می‌دهند.

در گذشته نه چندان دور، یک فرد می‌توانست به تنهایی و با استفاده از یک کد مخرب، کنترل ۴۰۰۰۰۰ کامپیوتر را به طور همزمان در اختیار گیرد، اما امروزه با جدی‌تر گرفتن مسائل امنیتی، متوسط تعداد این کامپیوترهای قربانی به ۱۰۰۰ عدد کاهش یافته است.

نویسندگان ویروس همچنین از وب‌سایت‌های مخربی برای استفاده از آسیب‌پذیری‌های موجود در نرم‌افزارهای کاربران استفاده کرده و زمانی این برنامه‌های مخرب را از روی وب سایت‌ها پاک می‌کنند که مطمئن شوند به اندازه کافی قربانی به دست آورده‌اند.

بسیاری از کرم‌های شبکه نظیر Sasser سال ۲۰۰۴ از نقایص موجود در سیستم عامل ویندوز مایکروسافت استفاده می‌کنند. آنها همچنین به صورت خودکار برای کشف کامپیوترهای دارای نقص و آسیب‌پذیری و ارسال نسخه‌هایی از خود به آنها، به جست‌وجو می‌پردازند.

اما انتشار سریع این ویروس‌ها اغلب اقدامات سریع شرکت‌های امنیتی را نیز به دنبال داشته و فروشندگان نرم‌افزارهای امنیتی در چنین مواردی به سرعت patchهای مورد نیاز را ارائه می‌دهند.