ایسنا- به گفته متخصصان، روزه، درمانی موثر در رفع مشکل اضافه وزن افراد چاق و کنترل چربی و فشارخون افراد است. دکتر محمدعلی سهیلی متخصص تغذیه ضمن بیان این مطلب گفت: با توجه به این که امروزه در رژیم‌های غذایی غلط از روغن، نشاسته و قند به مقدار زیادی استفاده می‌شود و تحرک کافی نیز وجود ندارد زمینه شیوع اضافه وزن و به دنبال آن سکته‌های مغزی وقلبی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: بر این اساس بیماری‌های قلبی - عروقی شایع‌ترین عامل مرگ و میر افراد در سنین ۴۰ تا ۵۰ سال است بنابراین امساک افراد از خوردن، ۱۲ تا ۱۴ ساعت در روز و یک ماه روزه‌داری موجب کاهش مصرف مواد غذایی چرب و نشاسته‌ای و خطر بروز بیماری‌های قلبی است. دکتر سهیلی با بیان این که روزه داری حتی امکان جذب و مصرف چربی‌های زائد و ذخیره شده بدن را فراهم می‌کند، افزود: این نکته قابل ذکر است که مصرف میوه، سبزی‌ و لبنیات هنگام سحر و افطار به رفع سموم و چربی‌های زاید کمک بیشتری می‌کند.

وی در ادامه اظهار کرد:‌ همچنین نباید در این دو وعده از مواد غذایی سنگین همچون حبوبات به مقدار زیاد استفاده شود چرا که در غیر این صورت سلامت جسمی که از روزه‌داری انتظار می‌رود به‌دست نخواهد آمد.

دکتر سهیلی در مورد محاسن روزه‌داری در سلامت جسمی افراد گفت: اسید اوریک از جمله سموم مضربدن به شمار می‌آید که در خون برخی افراد غلظتی بیش از حد معمول را دارا است و با روزه‌داری غلظت آن به طور قابل توجهی کاهش یافته و فرد در وضعیت جسمانی مطلوب قرار می‌گیرد.