۴ فرمان رئیسی برای «متروپل»

در این میان برخی مقامات از احتمال گرفتار ماندن ده‌ها نفر زیرآوار متروپل خبر می‌دهند. در چنین شرایطی روز پنج‌شنبه جلسه فوق‌العاده بررسی گزارش‌های هیات‌های اعزامی و پیگیری و نظارت بر آخرین اقدامات انجام شده در حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان در دفتر ریاست‌جمهوری و با حضور آیت‌الله رئیسی و مقامات مسوول برگزار شد. در این جلسه معاون اول رئیس‌جمهور و نمایندگان دستگاه‌های مختلف خدمات‌رسان در حادثه اخیر آبادان حضور داشتند و گزارشی از روند اجرای امور پس از حادثه آبادان ارائه کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور نیز پس از اطلاع از آخرین گزارش‌های آواربرداری و امدادرسانی، بر ضرورت بسیج همه امکانات برای امداد و نجات آسیب‌دیدگان و مفقودان تاکید کرد و گفت: دولت تمام امکانات و همت خود را به کارگرفته تا به نحو فوری و کامل به آسیب‌دیدگان کمک شود و عملیات نجات نیز تا زمان ممکن ادامه خواهد یافت.

رئیسی تاکید کرد: همه باید هوشیاری خود را حفظ کنند تا در جریان امدادرسانی، حادثه غیرمترقبه‌ای برای مردم و امداد‌رسانان اتفاق نیفتد. رئیس‌جمهور همچنین تاکید کرد: رسانه ملی و تمام افراد و رسانه‌های دلسوز کشور، کمک کنند تا مردم در جریان اخبار صحیح و دقیق این تلاش‌ها قرار گیرند. رئیس‌جمهور در دومین بخش از دستورات خود بر شناسایی و پیگیری مقصرین و قاصرین این حادثه تاکید کرد و گفت: با هر فرد در هر رده‌ای که در این حادثه مرتکب تخلف یا ترک فعل شده باید به‌شدت برخورد شود. سومین دستور رئیس‌جمهور به دستگاه‌های مجری و ناظر در فرآیند ساخت‌و‌ساز بود. رئیسی تاکید کرد: نباید هیچ ساختمانی بدون رعایت اصول، ضوابط و استانداردهای مهندسی ساخته شود و باید از ادامه فعالیت و ساخت‌و‌ساز ساختمان‌های با سازه‌های نا‌ایمن جلوگیری شود. رئیس‌جمهور در چهارمین دستور خود به وزارت کشور و سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها ماموریت داد تا ساختمان‌های ساخته شده نا‌ایمن و در معرض آسیب را شناسایی و معرفی کنند تا اقدامات لازم برای مقاوم‌سازی، تخلیه یا تخریب آنها توسط صاحبان آن ساختمان‌ها انجام شود.

فساد گسترده‌ میان عوامل متروپل

درهمین حال روز گذشته محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در سفر به آبادان در محل ریزش ساختمان متروپل حضور یافت و با توضیحات مسوولان مربوطه در جریان نحوه امدادرسانی به مصدومان، زوایای مختلف ریزش ساختمان و چگونگی عملیات آواربرداری قرار گرفت. به گزارش «ایسنا»، وی در ادامه بازدید دستورات لازم برای تسریع در عملیات جست‌وجو را صادر و تصریح کرد که عملیات جست‌وجو تا یافتن آخرین فرد زیر آوار مانده ادامه می‌یابد. مخبر همچنین ضمن تاکید بر اینکه با تمام مقصران این حادثه دلخراش بدون هیچ اغماضی و به‌طور قاطع برخورد خواهد شد، دستورات لازم برای رسیدگی به خانواده جان‌باختگان حادثه متروپل آبادان را صادر کرد. معاون اول رئیس‌جمهور همچنین گفت: در حادثه متروپل فساد گسترده‌ای میان سازنده، پیمانکار، مالک و دستگاه‌های مجوزدهنده وجود دارد که باید به سرعت به آن رسیدگی شود. به گزارش «ایسنا»، مخبر تصریح کرد: البته کار در متروپل بسیار پیچیده است و قابل مقایسه با حادثه پلاسکو نیست. این ساختمان در بافت کوچه‌های تنگ و باریک قرار دارد و از طرف دیگر، ساختمان وضعیت بسیار بدی دارد. وی تصریح کرد: با تشکیل یک کارگروه کارشناسی در دولت و دستگاه‌های مربوطه دستورالعملی برای نظارت و شناسایی ساختمان‌های پر‌خطر در کشور برای تخلیه سریع یا ایمن‌سازی آنها و تهیه و تدوین می‌شود.

وقوع جنایت در متروپل

همچنین احمد وحیدی، وزیر کشور گفت: در حادثه متروپل، متاسفانه نه تنها تعلل بلکه جرم بزرگی اتفاق افتاده است. به گزارش «ایسنا»، وی با بیان اینکه در متروپل یک جنایت اتفاق افتاد، ادامه داد: کسانی که برای کسب درآمد بیشتر به راحتی با جان مردم بازی کردند، به هیچ‌وقت قابل گذشت نیستند و باید درس عبرت شوند.

وزیر کشور گفت: حتما باید سایر پرونده‌هایی که در این حوزه و شهر هستند را رسیدگی کنیم و همین الان نیز دستور آن صادر شده است و شکایت‌های موجود باید رسیدگی شوند. وی افزود: من فکر می‌کنم دستگاه قضا باید با اشد مجازات با مسببین و کسانی که غفلت کرده‌اند برخورد کند. مردم هم مطمئن باشند که دستگاه قضا در خصوص کسانی که عامل بروز فاجعه تلخی بوده‌اند، رسیدگی محکمی خواهد کرد.

آواربرداری مکانیکی

وزیر کشور همچنین گفت: تا زمانی که احتمال زنده ماندن حتی یک نفر در متروپل وجود دارد آواربرداری انجام می‌شود. به گزارش «ایرنا»، وزیر کشور همچنین گفت: عملیات آواربرداری از ساختمان متروپل آبادان وارد مرحله جدیدی شده است. وی گفت: با توجه به جلسات متعدد با گروه‌های کارشناسی و کسب اجازه تخریب برخی سازه‌های مجاور متروپل از سوی شهروندان، تصمیم بر آن شد که کار آوار‌برداری به صورت مکانیکی آغاز شود.

معرفی مقصران از تریبون مجلس

از سوی دیگر به دنبال سفر روز پنج‌شنبه هیاتی از کمیسیون عمران مجلس به آبادان، محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس که به عنوان نماینده ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی به آبادان سفر کرده است، گفت: با ورود تجهیزات جدید به آبادان، کار آواربرداری سرعت خواهد گرفت ضمن اینکه گزارش نحوه امدادرسانی دستگاه‌ها در خصوص سانحه متروپل در صحن مجلس قرائت می‌شود و اشخاص و دستگاه‌های متخلف به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند. به گزارش «ایسنا»، وی افزود: ما گزارشی از نحوه امدادرسانی دستگاه‌ها و اشخاص و دستگاه‌هایی که در خصوص بروز این سانحه متخلف شناخته شده و قصوری داشته‌اند را تهیه کرده و دو هفته آینده در صحن مجلس قرائت خواهیم کرد؛ همچنین افراد متخلف را هم به مردم و هم به دستگاه قضایی معرفی خواهیم کرد. از سوی دیگر مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: مقصران و افرادی که در ساخت ساختمان متروپل بی‌دقتی و سوءاستفاده کرده‌اند، بعد از بررسی‌ها به دستگاه قضا معرفی می‌شوند تا با آنها برخورد شود.

بازداشت ۱۱متهم

 در کنار سفر مقامات کشور به آبادان برای بررسی ابعاد حادثه، روز پنج‌شنبه جلسه مرکز فرماندهی عملیات پاسخ به بحران و بررسی حادثه ساختمان متروپل آبادان به ریاست وزیر کشور و با حضور رئیس و اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، استاندار و مسوولان محلی برگزار شد. به گزارش «ایسنا» در این جلسه، صادق خلیلیان، استاندار خوزستان گفت: عدم رعایت استانداردها و مشکلات فنی عامل ریزش بود؛ پروانه این ساختمان ۶ طبقه بود، اما در ۱۱ طبقه ساخته شد. همچنین ساختمان نیمه‌کاره و در همکف چندین مغازه فعال و افرادی در زمان حادثه در آن حضور داشتند. استاندار خوزستان همچنین به بازداشت ۱۱ نفر متهم اعم از سه شهردار و ناظر کیفی و کسانی که در شهرداری در این موضوع تاثیرگذار بودند، اشاره کرد.

هشدار در مورد انتشار اخبار کذب

از سوی دیگر با توجه به انتشار شایعات متعدد در مورد حادثه متروپل، صادق جعفری‌چگنی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان تاکید کرد: انتشار هر گونه اخبار کذب در این خصوص جرم است و با افرادی که با انتشار شایعات به دنبال بهره‌برداری در جهت مطامع خود هستند، با جدیت برخورد قانونی می‌شود.

تایید هویت جسد مالک ساختمان متروپل

همچنین با توجه به اینکه بخش بزرگی از اخبار فضای مجازی به موضوع عدم مرگ حسین عبدالباقی متهم اصلی و مالک متروپل اختصاص دارد، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان گفت: هویت جسد حسین عبدالباقی متهم اصلی و مالک و پیمانکار ساختمان متروپل آبادان از طریق بررسی ژنتیک (DNA) توسط پزشکی قانونی نیز تایید شد.

آجیل‌فروشی عبدالباقی سوخت

در همین ارتباط آن‌طور که خبرگزاری فارس نوشته است: پنج‌شنبه شب همزمان با عزاداری مردم آبادان برخی افراد اقدام به آتش زدن آجیل‌فروشی عبدالباقی کردند. همچنین شامگاه پنج‌شنبه چند صد نفر از مردم آبادان در سوگ جان‌باختگان حادثه متروپل به عزاداری پرداختند و خواستار برخورد با اهمال‌کنندگان ساخت این برج شدند. ساختمان ۱۰طبقه متروپل شهرآبادان معروف به برج دوقلو روز یکشنبه هفته گذشته فرو ریخت و از آن زمان عملیات آواربرداری همچنان ادامه دارد.

تشکیل کارگروهی برای بررسی حادثه

در خبری دیگر رئیس قوه‌قضائیه گفت: همه کسانی که در حادثه متروپل آبادان مسوولیتی داشته یا مسوولیتی می‌توانستند داشته باشند و انجام نداده‌اند، تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در خصوص حادثه متروپل آبادان ضمن تسلیت این حادثه به خانواده‌ها و بازماندگان آنها گفت: باید ابعاد این حادثه به‌طور دقیق و کارشناسانه بررسی شود.

رئیس قوه‌قضائیه از تشکیل کارگروهی برای بررسی همه‌جانبه حادثه در دولت خبر داد و گفت: گزارش این کارگروه باید به قوه‌قضائیه نیز داده شود و اهل فن هم از لحاظ فنی گزارش می‌کنند و همه کسانی که در این زمینه مسوولیتی داشته یا مسوولیتی می‌توانستند داشته باشند و انجام نداده‌اند اینها تحت تعقیب قرار می‌گیرند. ازسوی دیگر کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، خواستار شناسایی و مجازات مقصران و قاصران حادثه آبادان شد.