تایید ساخت غیرقانونی «متروپل»

همزمان خبرها از بازداشت ۱۱ نفر از مقصران حادثه ساختمان ۱۰ طبقه متروپل ازجمله حسین حمیدپور، شهردار فعلی، دو شهردار قبلی و ناظران پروژه حکایت می‌کند. به گفته صادق جعفری‌چگنی، دادستان عمومی و انقلاب استان خوزستان شناسایی سایر عوامل مقصر در حادثه ریزش برج متروپل آبادان ادامه دارد. مسعود ستایشی، سخنگوی قوه‌قضائیه نیز روز گذشته بر رسیدگی بدون اغماض به پرونده حادثه آبادان تاکید کرد.  در این میان روز گذشته دادستان اهواز از کشته شدن حسین عبدالباقی، مالک و پیمانکار اصلی ساختمان «متروپل» آبادان در حادثه ریزش ساختمان خبر داد. صادق جعفری چگنی گفت: مالک و پیمانکار اصلی ساختمان متروپل آبادان که از متهمان بوده و دستور بازداشت وی نیز صادر شده بود و در جریان ریزش ساختمان در محل حضور داشت در جریان این حادثه جان خود را از دست داد. به گفته وی هویت این فرد تایید شده است. خبر فوت مالک ساختمان در حالی دیروز اعلام شد که پیش‌تر خبرها به نقل از حمید مرانی‌پور، دادستان ویژه آبادان حاکی از بازداشت پیمانکار و مالک ساختمان بود، با این حال روز گذشته اعلام شد که این خبر اشتباه بوده و آن زمان دستور بازداشت مالک و پیمانکار صادر شده بود.

ساخت «متروپل» غیرقانونی بود

در همین حال روز گذشته نمایندگان مجلس، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان و استاندار خوزستان بر طی نشدن مراحل ساخت و عدم طی روال قانونی در صدور پروانه ساختمانی پروژه متروپل و استفاده سازنده ساختمان متروپل از رانت تاکید کردند. موضوعی که ظاهرا دو سال پیش از سوی یک روزنامه‌نگار به نقل از یکی از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان طرح شده بود اما کسی به آن توجه نکرده بود. روز یکشنبه نیز تصویری از اخطاریه ساخت متروپل در فضای مجازی منتشر شده بود که از تخلفات بی‌شمار مالک و پیمانکار ساختمان خبر می‌داد.

در همین راستا روز گذشته صادق خلیلیان استاندار خوزستان با بیان اینکه مجوز احداث این ساختمان قبل از سال ۹۸ برای ۶ طبقه صادر شده که بعدا سه و دو طبقه به آن اضافه شده است، اظهار کرد: قطعا با کسانی که در صدور مجوز و ساخت این ساختمان دست داشتند برخورد خواهد شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم وی گفت: بر اساس برآوردهای اولیه رعایت نکردن قوانین و مقررات و اصول فنی در ساخت مجتمع طبقاتی متروپل آبادان دلیل اولیه ریزش این بناست.  همچنین رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان با بیان اینکه ظاهرا روال قانونی در صدور پروانه ساختمان متروپل آبادان طی نشده است، گفت: ایراداتی از جمله عدم رعایت پوشش میلگرد، تغییر شکل بعضی از تیرها و کمانش برخی ستون‌های پروژه متروپل را به شهرداری گوشزد کردیم و یک ماه قبل دستور توقف دادیم که ترتیب اثر داده نشد.  کوروش خواجوی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: به نظر می‌رسد عدم طی روال قانونی در صدور پروانه ساختمان پروژه متروپل یکی از ضعف‌هایی بود که منجر به این حادثه شد. وی همچنین تاکید کرد: بعد از آنکه در سال ۱۳۹۶ پروانه ساختمان متروپل صادر شد، سازمان نظام مهندسی از شهرداری درخواست کرد تا اجازه نظارت به این پروژه را به مهندسان سازمان بدهد. تا سال ۱۳۹۹ چنین اجازه‌ای صادر نشد. وی با بیان اینکه حدود یک ماه قبل آخرین تذکر به شهرداری درخصوص پروژه متروپل داده شده است، گفت: یک ماه قبل با گوشزد کردن خطرات پروژه به شهرداری دستور توقف آن را دادیم. طبق گزارشی که از ناظر دیدم تذکرات به اندازه کافی هشداردهنده بوده است.  در همین حال سیدکریم حسینی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: در خصوص این پروژه متاسفانه اخبار و اطلاعاتی که به دست می‌رسد حاکی از آن است که مجوزهای قانونی برای احداث و توسعه این بنا داده نشده و متاسفانه آنچه مشخص است این است که سازنده ساختمان متروپل از رانت نزدیکی به مسوولان استانی و مسوولان منطقه آزاد اروند استفاده کرده است.  جلیل مختار، دیگر نماینده مردم آبادان در مجلس یازدهم نیز با مطرح کردن این پرسش که چرا شهرداری آبادان کنترل گزارش ناظرین نظام مهندسی ساختمان متروپل را متوقف نکرد، از وزیر کشور و راه و شهرسازی خواست تا به این موضوع ورود کنند. به گزارش «ایسنا»، وی روز گذشته در تذکری شفاهی در مجلس اظهار کرد: چرا نظام مهندسی آبادان بر صفر تا صد احداث ساختمان متروپل - از محاسبات و طراحی تا اتمام پروژه - نظارت نکرد؟ چرا شهرداری آبادان کنترل گزارش ناظرین نظام مهندسی ساختمان متروپل را متوقف نکرد؟

ورود مجلس

در کنار انتقادهای نمایندگان آبادان از قانونی نبودن مراحل ساخت مجتمع متروپل، محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس نیز در نطق پیش از دستور خود خواستار برخورد قاطع با کلیه مرتبطین و مسببین این حادثه شد. او همچنین کمیسیون عمران مجلس را مامور بررسی حادثه کرد. به دنبال آن صدیف بدری، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از سفر هیاتی از این کمیسیون به آبادان برای بررسی ابعاد حادثه ریزش ساختمان متروپل خبر داد.

افزایش تعداد جان‌باختگان و مجروحین

در همین حال در دومین روز عملیات امدادو‌نجات تعداد کشته‌شدگان و مصدومین حادثه نیز افزایش پیدا کرده است. براساس گزارش‌ها تا لحظه انتشار این گزارش تعداد جان‌باختگان حادثه به ۱۱ نفر رسیده است. همچنین مجروحین حادثه نیز به ۳۹ نفر رسیده‌اند.

کاهش تعداد زیر آوار ماندگان

در این میان تلاش‌ها برای بیرون آوردن افرادی که زیر آوار حادثه ریزش ساختمان متروپل مانده‌اند همچنان ادامه دارد. روز دوشنبه خبرها حاکی از زیر آوار ماندن ۸۰نفر بود که روز گذشته سخنگوی اورژانس کشور از کاهش این میزان به ۵۰نفر و ادامه تلاش برای نجات باقی افراد خبر داد.  

غیرپایداربودن برج دوم

رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین از افزایش سرعت امدادرسانی با ورود تجهیزات جدید خبر داد و در عین حال گفت: ساختمان مجاور شرایط پایداری ندارد و ممکن است هر لحظه مخاطراتی را برای ما ایجاد کند، اما با حفظ ایمنی، امدادگران سرعت عملیات را بیشتر کرده‌اند تا سریع‌تر به زیرزمین برسیم. از سوی دیگر روز گذشته در دومین روز عملیات نجات و امداد  نخستین گروه از آتش‌نشانان تهران به محل حادثه ریزش ساختمان ۱۰ طبقه در آبادان رسیدند.  احمد وحیدی، وزیر کشور نیز روز گذشته برای بررسی حادثه ریزش ساختمان متروپل و سرعت بخشیدن به امدادرسانی حادثه‌دیدگان، وارد آبادان شد. وحیدی در جریان بازدید از مراحل آواربرداری تاکید کرد که دقیقا نمی‌توان گفت آواربرداری متروپل کی تمام شود.  ظهر روز یکشنبه مجتمع تجاری «متروپل» در خیابان امیری آبادان فرو ریخت. براساس گزارش‌ها این ساختمان ۴۵هزار متر مربع زیر بنا داشته است. همچنین از دو برج این ساختمان، برج اول، اسفند ماه سال گذشته افتتاح شده و فعالیت خود را آغاز کرده بود. اما برج دوم متروپل درحال تکمیل بوده و تنها طبقه همکف آن فعال بوده است که همین برج روز یکشنبه فرو ریخته است. درهمین حال موسوی‌فرد، نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان، امروز را در شهرهای آبادان و خرمشهر عزای عمومی اعلام کرد.