به گزارش «ایسنا»، هادی بیگی‌نژاد در جلسه علنی روز گذشته مجلس با اشاره به گرفتاری کشور به بحران گرد و غبار و آلودگی هوا اظهار کرد: در حال حاضر استان‌ها و جمعیت‌های بسیاری در کشور با پدیده گرد و غبار مواجه هستند، اما در مجلس بررسی علمی و جامعی صورت نگرفته است که بدانیم چه موضعی باید بگیریم و آیا این پدیده منشأ داخلی یا خارجی دارد و آیا بیماری‌زا است؟ این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بنابراین باید برای بررسی موضوع وقت گذاشته شود و از کنار آن به سادگی عبور نکرد، چراکه این موضوع‌(گرد‌و‌غبار) از لحاظ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به جامعه آسیب‌زده است.  محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر، با بیان اینکه «نکته و تذکر مهمی بود»، گفت: در فراکسیون محیط زیست گزارشی در این زمینه آماده شده است که در نخستین جلسه هفته کاری در صحن و کمیسیون ارائه می‌شود.

مهلت ۶ ماهه مجلس به دستگاه‌ها

درخبری دیگر از مجلس، محمد باقر قالیباف در جلسه علنی دیروز مجلس، ضمن تاکید بر پیگیری اجرای قانون تسهیل صدور مجوز کسب‌و‌کار به دستگاه‌های ذی‌ربط تا آبان ماه فرصت داد تا به درگاه مذکور متصل شوند در غیر این صورت از ابزارهای نظارتی استفاده خواهد شد.  وی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی درباره ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در اجرای ماده ۷ قانون اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: مجلس در دو جلسه، نظارت بر اجرای قانون را در دستور کار داشت. چون موضوع تسهیل در صدور مجوزهای کسب‌و‌کار یکی از چالش‌های مردم به ویژه جوانان است. به گزارش خبر‌آنلاین رئیس مجلس خاطرنشان کرد: برخی دستگاه‌ها مثل شهرداری‌ها، کانون کارشناسان، سازمان نظام پزشکی، اتاق‌های ایران و تعاون و فراجا از جمله دستگاه‌هایی هستند که به این مجموعه و درگاه ملی وارد نشده‌اند.  قالیباف گفت: جلسه بعدی برای اجرای این قانون در آبان ماه ۱۴۰۱ است و تا آن زمان معاونت نظارت به همراه کمیسیون جهش تولید مکلفند ماهانه گزارش پیشرفت کار را در اختیار نمایندگان قرار دهند.  وی افزود: آبان ما در جلسه‌ای در مجلس به این گزارش‌ها رسیدگی می‌کنیم اگر اقدامی بر زمین مانده باشد مجلس از همه ابزارهای خود همچون ارجاع تخلفات به قوه‌قضائیه تا استیضاح استفاده می‌کند تا برای یک بار روند اشتغال در کشور جمع شود. آبان ماه دیگر روز تعیین تکلیف و نه تذکر دادن است.

بررسی کمبودهای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها

در خبری دیگر سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: موانع و کمبودها در اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها و سامان‌دهی اتباع خارجی در نشست با وزیر کشور بررسی شد.  به گزارش «ایرنا»، محمود عباس‌زاده‌مشکینی در توضیح نشست روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با احمد وحیدی، وزیر کشور گفت: نمایندگان در این نشست موانع، کمبودها و کاستی‌های وضعیت فعلی را بیان کرده و به رفع نواقص زیرساخت‌های اجرایی این طرح بزرگ تاکید شد.  وی ادامه داد: نمایندگان در این نشست تاکید کردند که کالاهای استراتژیک مردم و مورد نیاز اقشار مختلف باید در دسترس همه باشد و فروشگاه‌ها ذخیره لازم را داشته باشند. البته طبق اعلام آمار ارائه شده از سوی وزیر کشور، کالاهای اساسی به خصوص مرغ، تخم مرغ و روغن با قیمت‌های مختلف در بازار موجود است.  عباس‌زاده مشکینی یادآور شد: وزیر کشور در خصوص نحوه توزیع آرد و نان با هدف تسهیل دسترسی عموم مردم نیز توضیحاتی ارائه کرد و قرار شد در زمان کم ایرادات اجرای طرح رفع شود.

برگزاری انتخابات هیات رئیسه به صورت الکترونیکی

ازسوی دیگر، ولی اسماعیلی، سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اعلام کرد: قرار شده که انتخابات هیات رئیسه مجلس دستی انجام نشود و رای‌گیری به صورت الکترونیکی برگزار شود. انتخابات هیات رئیسه مجلس قرار است امروز برگزار شود.

موافقت با کلیات طرح اصلاح جدول محرومیت‌زدایی

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس با کلیات طرح اصلاح جدول محرومیت‌زدایی تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور موافقت کردند.