به گزارش «ایرنا» بر اساس ماده ۴ این طرح؛ مشمولین این قانون موظفند هر ۶ ماه یک‌بار گزارش عملکرد اجرای این قانون را به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی ارسال کنند. همچنین به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان مجلس مجازات اجرا نکردن یا اجرای ناقص قانون شفافیت همه دستگاه‌ها را تعیین کردند. براین اساس نمایندگان مصوب کردند «اجرا نشدن یا اجرای ناقص این قانون یا انتشار اطلاعات مغایر آن، جرم است و مرتکبان آن به مجازات درجه ۶ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شوند.‌» بر اساس قانون مجازات اسلامی، مجازات درجه ۶ شامل «حبس بیش از شش ماه تا دو سال و جزای نقدی بیش از ۲تا ۸ میلیون تومان» است. به علاوه «شلاق از ۳۱ تا ۷۴ ضربه و تا ۹۹ ضربه در جرایم منافی عفت و محرومیت از حقوق اجتماعی بیش از ۶ ماه تا ۵ سال، انتشار حکم قطعی در رسانه‌ها» در میان مجازات درجه ۶ قرار دارد. «ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی برای اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت ۵ سال، ممنوعیت از دعوت عمومی برای افزایش سرمایه برای اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت ۵ سال، ممنوعیت از اصدار برخی از اسناد تجاری از سمت اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت ۵ سال» هم از مجازات‌های درجه ۶ است.

سازمان انرژی اتمی از شفافیت معاف شد

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به طرح شفافیت قوای سه‌گانه سازمان انرژی اتمی را معاف از اجرای این قانون کردند.

انتقاد از عدم افزایش حقوق بازنشستگان

در خبری دیگر محمد‌حسن آصفری، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازنشستگان با دریافت حقوق حداقلی در وضعیت تورم و گرانی با مشکلات جدی روبه‌رو هستند، در تذکر شفاهی‌ گفت: انتظار می‌رود دولت مصوبه شورای عالی کار مبنی بر افزایش حقوق بازنشستگان به ویژه بازنشستگانی که حداقل حقوق را می‌گیرند، در هیات دولت بررسی قرار دهد و زودتر تایید کند.

درخواست جداسازی درآمد فرزندان در تعیین یارانه

در تذکری دیگر در مجلس، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی از دولت خواست تا درآمدهای فرزندان را در سرجمع خانواده حساب نکند. به گزارش خبرگزاری مهر، محمدتقی نقدعلی در مجلس طی تذکر شفاهی تصریح کرد: در رابطه با جداسازی درآمدهای فرزندان از خانوار نیز به مسوولان دولتی تذکر می‌دهم که درآمد فرزندان را در سرجمع خانواده حساب نکنند. از طرفی تقاضامندم در این خصوص اطلاع‌رسانی شود تا درآمد فرزندان جدا شود.

تخلف سازمان برنامه در پرداخت حقوق سربازان

در خبری دیگر عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازمان برنامه در تخصیص بودجه به ستاد کل نیروهای مسلح جهت پرداخت حقوق سربازان تخلف کرده است، گفت: ما در مجلس پیگیریم تا مصوبه مجلس شورای اسلامی در پرداخت حداقل حقوق سربازان اجرایی شود که در صورت حل این مساله، باید ماه بعد معوقه داده شود. سید محسن دهنوی در گفت‌وگو با «ایسنا» در واکنش به انتقادات مطرح شده در خصوص پرداخت حقوق سربازان اظهار کرد: طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در بودجه سال ۱۴۰۱ باید حداقل حقوق دریافتی یک سرباز مجرد ۶۰ درصد دریافتی یک نیروی پایور باشد که این میزان برای سرباز متاهل ۹۰ درصد است. امسال حداقل حقوق دریافتی پایور پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده که ۶۰ درصد آن سه میلیون و ۳۶۰ هزار تومان برای سرباز مجرد و برای سربازان متاهل‌ هم حدود پنج میلیون تومان می‌شود. دهنوی افزود: انتقاد اصلی ما به دولت و سازمان برنامه‌وبودجه است که قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را به درستی اجرا نکرده است.

جزئیات حضور علی باقری در کمیسیون امنیت ملی

درخبری دیگر محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در تشریح نشست روز گذشته این کمیسیون با علی باقری، رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، اظهار کرد: بر اساس آنچه اکثریت اعضای کمیسیون از گزارش آقای باقری برداشت کردند گفت‌وگوها و مذاکره تا آخرین مرحله کاملا در چارچوب خطوط قرمز و منافع ایران پیش رفته است. وی گفت: بیش از حدود ۸۰ درصد مواردی که با غربی‌ها اختلاف نظر داشتیم در طول مذاکرات به صورت شفاهی به توافق رسیده‌ بودیم و مواردی بود که ما اصرار داریم آنها حل شود اما در مراحل آخر غربی‌ها به ویژه آمریکایی‌ها نقش بازی به‌هم‌زنی گرفتند. مشکینی تاکید کرد: توافق دور از دسترس نیست ما به دنبال نتیجه بهتر برای کشور و مردم هستیم به شرط آنکه طرف مقابل جدیت و شفافیت داشته باشد که تاکنون این جدیت را نشان نداده است. وی گفت: اگر از زیاده‌خواهی‌ها کوتاه بیایند توافق صورت گرفته خواهد شد و به قول معروف حتی می‌شود ظرف ۴ ساعت آینده توافق کرد.