طبق این گزارش، مورا در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۳ می‌ (۲۰ تا ۲۳ اردیبهشت) به ایران سفر کرد و این در حالی است که امیر قطر روز ۱۲ می‌ (۲۲ اردیبهشت) به ایران سفر کرد. بر اساس این گزارش، یک دیپلمات خارجی مستقر در تهران به المانیتور گفت نخستین روز سفر مورا از جمله دیدار او با «علی باقری‌کنی» معاون وزیر امور خارجه ایران دلگرم‌کننده نبود. این دیپلمات در ادامه افزود: «با این حال به نظر می‌‌رسد در روز دوم اوضاع تغییر کرده و ایرانی‌‌ها پیشنهادهایی را به مورا ارائه کردند.» بر اساس این گزارش، پایگاه تحلیلی المانیتور از منابع متعدد در تهران دریافته که آنچه به این مقام اتحادیه اروپا ارائه شده بیش از پیشنهاد بوده است. المانیتور گزارش کرده است که یک منبع رسمی در تهران به این پایگاه تحلیلی گفته است: «طرف ایرانی، پیشنهادی را با ایده‌های بازبینی شده به مورا ارائه داده است.»

این منبع مدعی شده است: «موضوع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیشنهاد جدید، یک موضوع محوری نیست. این موضوع همچنان بر جای خود باقی است اما موضوعاتی با اولویت بیشتر وجود دارد.» طبق این گزارش، یک منبع آگاه درباره روند مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران و احیای برجام گفت بدون پاسخ صریح و روشن از سوی آمریکا، هیچ‌‌گونه ازسرگیری مذاکرات وجود ندارد. المانیتور گزارش کرد که یک منبع رسمی در تهران در این خصوص گفته است: «دولت بایدن باید تصمیم‌گیری کند، این کشور نمی‌تواند بین سیاست‌های [رئیس‌‌جمهور پیشین آمریکا دونالد] ترامپ و آنچه [رئیس‌‌جمهور جو] بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی تکرار کرد، باقی بماند.» وی در ادامه افزود: «‌آنها (آمریکایی‌‌ها) بر هنر ساده‌‌انگاری بیش از حد مسائل پیچیده و خارج کردن مسائل از متن مسلط هستند و این باعث ایجاد شکاف‌های بیشتر درباره توافق هسته‌‌ای می‌شود. بازگشت به توافق ساده است اما دولت بایدن همه‌‌چیز را با هم می‌خواهد که این غیرممکن است.»

المانیتور با اشاره به این موارد ادامه داد که سفر امیر قطر به تهران، تاثیر مثبتی بر ماموریت مورا در ایران داشته است. بر اساس این گزارش، شیخ تمیم درباره حصول توافق میان ایالات‌متحده و ایران ابراز خوش‌بینی و برای کمک در این زمینه ابراز آمادگی کرد. امیر قطر در جریان یک کنفرانس خبری روز ۲۰ می‌ (۳۰ اردیبهشت) با «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان در برلین گفت: «‌امیدواریم بین طرف‌‌های برجام، توافق حاصل شود و قطر آمادگی دارد تا در حل این جدال، کمک کند.» به گزارش این وبگاه آمریکایی یک منبع دیپلماتیک خارجی در تهران فاش کرد که قطر و عمان به هموارسازی مسیر دستیابی به توافق هسته‌ای کمک می‌کنند و نوشت: «طی چند ماه گذشته، دیپلمات‌‌های ارشد قطر و عمان از تهران بازدید کردند. هدف اصلی همچنان ایجاد بهترین شرایط برای احیای مذاکرات هسته‌‌ای است.» اوایل این هفته، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا با «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر گفت‌وگو کرد و از «نقش سازنده دوحه در تلاش‌‌ برای حل موضوعات با ایران» قدردانی کرد.

بنا بر گفته مقام‌‌های آمریکایی، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران روز پنج‌شنبه هفته گذشته تصریح کرد اگر آمریکا «منطقی» عمل کند، توافق در دسترس خواهد بود. روز جمعه هفته گذشته، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی تماس تلفنی با «جوزپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگو کرد و بورل در این تماس تلفنی درباره روند مذاکرات وین گفت: «‌ما اکنون در مسیر جدیدی از ادامه گفت‌وگوها و تمرکز بر راه‌حل‌ها هستیم... من به یک نتیجه خوب امیدوار هستم.»  المانیتور همچنین در پایان گزارش خود درباره رایزنی وزرای خارجه ایران و روسیه نوشت امیرعبداللهیان به لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفته است طرف‌‌های دیگر در مذاکرات وین باید ابتکار عمل‌‌های خود را برای این منظور مطرح کنند و تهران تمایل دارد که با رعایت خطوط قرمز جمهوری‌‌ اسلامی، به توافقی خوب، مستحکم و پایدار دست یابد.