به نوشته پایگاه خبری وزارت خارجه قطر،  در این نشست،  وزیرخارجه و معاون نخست‌وزیر قطر بر لزوم فعال کردن گفت‌وگوها با جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت طرف‌ها به برجام و اجرای تعهدات از مسیر دیپلماتیک تاکید کرد. بنا بر این گزارش  در این نشست،  جدیدترین تحولات درخصوص بازگرداندن مسیر دیپلماتیک و فعال‌کردن گفت‌و‌گو و اجرای تعهدات طرفین که در توافقنامه گروه ۱+۵ با ایران درج شده،  بررسی شد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه قطر،  محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی بر تلاش جدی کشورش در این مسیر و موضع ثابت قطر در حمایت از دیپلماسی و گفت‌وگو و آمادگی همیشگی قطر برای حمایت از هر اقدامی که موجب ثبات،  امنیت در منطقه و صلح بین‌المللی شود،  تاکید کرد.

همزمان با ادعاهای سخنگوی کاخ سفید مبنی بر اینکه واشنگتن قصد کاهش تحریم‌های وضع شده علیه ایران را ندارد اما آماده گفت‌وگوهای دیپلماتیک با ایران در چارچوب ۱+۵ است، روزنامه گاردین در گزارشی تحلیلی با تاکید بر اینکه زمان غرب و آمریکا برای حفظ برجام نامحدود نیست،  تاکید کرد: باتوجه به اراده سیاسی جدید در دولت آمریکا و ایران،  هنوز امیدهایی برای احیای توافق هسته‌ای وجود دارد.

گاردین نوشت: در این راستا،  محتمل‌ترین گزینه برای تلطیف شرایط میان ایران و غرب این است که دو طرف به یک توافق کوتاه‌مدت دست یابند که راه را برای توافقی بلندمدت هموار کند. از سمت آمریکا،  دولت بایدن در چارچوب سیاست‌های ظاهری و انتصاب‌های خود در عرصه سیاست خارجی و همچنین تعاملاتش با تروئیکای اروپایی از تمایل خود جهت انعقاد توافق با تهران خبر می‌دهد.

از سوی دیگر همزمان با نزدیک شدن به برگزاری نشست شورای حکام که آمریکا ظاهرا تلاش دارد در آن قطعنامه‌ای توبیخی به بهانه‌های واهی علیه ایران صادر کند، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی تاکید کرد: فرصت برای احیای برجام بسیار کم است،  از این رو شورای حکام آژانس باید رفتار مسوولانه‌ای در این زمینه داشته باشد. همچنین،  علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در برنامه بدون تعارف گفت: آژانس تا سه ماه حق دسترسی به سیستم‌های ضبط‌کننده اطلاعات و دوربین‌ها را ندارد. به گزارش خبرگزاری فارس، وی در بیان چرایی این سه ماه نیز گفت: آژانس هر سه ماه یک گزارش می‌دهد. البته ما هم نگفتیم سر سه ماه؛ ما گفتیم تا سه ماه. ممکن است هفته آینده طرف‌های مقابل به برجام برگردند. این تا سه ماه را گذاشتیم که تا گزارش بعدی آژانس،  مساله را در بر بگیرد. صالحی خاطرنشان کرد: اگر تا سه ماه چنین نشد ما اطلاعات را از بین می‌بریم و از آنها هم خواهش می‌کنیم که دوربین‌ها را برچینند. رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که وقتی گروسی به ایران آمد از شما خواست که پروتکل الحاقی را متوقف نکنید؟ افزود: خیر؛ اگر چنین می‌گفت که ما اصلا اجازه نمی‌دادیم به ایران سفر کند.