بازار خرید و فروش انواع قلم داغ شده است

مینا صباغی- در میان انواع نوشت‌افزارهای متداول و مرسوم آنچه که بیشتر از همه به چشم می‌آید و تقریبا قابل دسترس‌تر است خودکارهای مختلف و متنوعی هستند که طرفداران خاص خود را دارند. از خودکارهای معمولی و ساده گرفته تا آنهایی که در شکل‌های فشاری، فانتزی، استیل و ... وجود دارند. این روزها با آغاز به کار مدارس، اگر به مغازه‌های لوازم‌التحریر توجه کنیم به غیر از انواع و اقسام دفاتر، مداد و پاک‌کن و ... رنگارنگ در ویترین مغازه‌ها خودکارهای بسیار زیبایی را می‌بینیم که با قیمت‌های مختلفی عرضه می‌شوند.

با وجود آنها گویی دنیای قشنگ بچه‌ها این روزها رنگارنگ‌تر و دلنشین‌تر به نظر می‌رسد. به غیر از فروشگاه‌های متفرقه لوازم‌التحریر در نقاط مختلف شهر، از خیابان انقلاب (روبه‌روی دانشگاه تهران) و خیابان «بین‌‌الحرمین» می‌توان به عنوان بورس اصلی فروش لوازم‌التحریر نام برد که این روزها تب و تاب دیگری دارند. خودکار در میان انواع مختلف لوازم‌التحریرهای موجود در بازار، به عنوان یکی از کارآمدترین لوازمی است که تقریبا قشر کثیری از آن استفاده می‌کنند.

البته خیلی‌ها سال‌های اولیه استفاده از این وسیله، (خودکار) را در کشور با نام «بیک» می‌شناختند. خودکار کریستال ساده‌ای که در هر اداره، مدرسه و ... یافت می‌شود. خودکار ساده قدیمی که در حال حاضر نیز با همان ظاهر و فرم قبلی در بازار موجود است.

«تحریریان» مسوول بازرگانی شرکت «بیک» در زمینه وجود خودکارهای مشابه بیک در بازار به خبرنگار ما می‌گوید: «طی ۱۵ سال اخیر به طور محسوس کالاهای چینی و متفرقه وارد بازار کشور شده که فاقد کیفیت هستند. همچنین بعضی خودکارها نیز با آرم بیک وارد کشور شده‌اند ولی مواد پلاستیکی ضعیف در آن استفاده شده است.

ضمن اینکه مغزی داخل آنها باریک‌تر از خودکار اصلی بیک است و با قیمت ارزان‌تری، حدود ۲۰ تا ۳۰ تومان به فروش می‌رسند.»

وی همچنین از چند مارک متفرقه دیگر بیک‌نام برد و گفت: «خودکارهای مارک پیک (Peg)، گت (Get) و پی‌ایکس سی (pxc) از دیگر مارک‌های متفرقه هستند که به شکل خودکار بیک در بازار وجود دارند.»

«تحریریان» در مورد تولید قطعات مختلف خودکار این شرکت گفت: «تمام قطعات خودکار بیک در ایران تولید می‌شود به جز جوهر آن که تحت لیسانس فرانسه است».

وی همچنین قیمت فعلی خودکار بیک را ۸۵ تا ۱۰۰ تومان اعلام کرد و گفت:

«مدت سه تا چهار سال است که قیمت خودکار بیک تغییر نکرده است و طبق روال سال‌های گذشته با همان قیمت عرضه می‌شود.» وی دلیل عدم افزایش قیمت این محصول را طی این چند سال رقابتی بودن بازار این کالا اعلام کرد.

به غیر خودکار «بیک» که در ایران تولید می‌شود، خودکار دیگری نیز به نام «پلیکان» در بازار موجود است که تولید داخل محسوب می‌شود.

شکل اولیه آن با بدنه سفید و سر و ته آبی رنگ است ولی در حال حاضر به شکل دیگری تولید می‌شود.

«رمزعلی» مسوول فروش خودکار پلیکان در زمینه تولید این خودکار در ایران به خبرنگار ما گفت: «تمام قطعات تولیدی ما داخلی است و تنها نوک خودکار پلیکان در آلمان تولید می‌شود».

وی به ویژگی‌های یک خودکار خوب اشاره کرد و گفت: «پس ندادن جوهر، قطع و وصل نشدن خودکار در حین نوشتن و روان بودن از ویژگی‌هایی است که یک خودکار خوب باید دارا باشد».

«رمزعلی» به وجود انواع خودکارهای متفرقه در بازار اشاره کرد و گفت: «خودکارهای به ظاهر زیبا و شکیلی در بازار به وفور یافت می‌شوند که بیشتر تولید کشورهای شرق آسیا، مثل چین و مالزی هستند و از کیفیت چندان مطلوبی برخوردار نیستند و بعد از مدت کوتاهی، جوهر آنها تمام می‌شود».

به اعتقاد وی، خودکارهای «بیک» و «پلیکان» جزو خودکارهای معمولی هستند که در بیشتر ادارات استفاده می‌شوند و خودکارهای فانتزی نیز در مدارس و از سوی دانش‌آموزان بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خودکار «استدلر» نیز دیگر مارکی است که از یک سال پیش در ایران تولید می‌شد. «همامی» از مدیران شرکت تولید کننده این خودکار به خبرنگار ما گفت: «تا یک سال پیش خودکار استدلر در ایران تولید می‌شد اما در حال حاضر خودکار ساخته شده استدلر از آلمان وارد می‌شود».

وی به کیفیت خودکارهای استدلر اشاره کرد و گفت: «این خودکار قابلیت نگارش تا سه هزار متر را دارد و جوهر آن نیز زود تمام نمی‌شود».

این مسوول مجموعه هزینه تمام شده تولید خودکارهای استدلر در ایران را بالا اعلام می‌کند و می‌گوید: «به علت اینکه قیمت تمام شده تولید این خودکار در ایران بالا بود ادامه تولید آن مقرون به صرفه نبود پس تولید آن را در داخل متوقف کردیم».

وی در ادامه اشاره کرد که زمانی تولید داخلی می‌تواند به صرفه باشد که با تیراژ بالا بتوان فعالیت کرد و صادرات هم داشت. این در حالی است که صادرات محصولات داخلی همیشه با مشکلات زیادی مواجه است.

انواع خودکارهای «استدلر» با قیمت‌های ۸۰، ۹۰، ۱۲۰ و ۱۵۰ تومان به فروش می‌رسند.

با نگاهی به لوازم‌التحریرها می‌توان تفاوت قیمت‌ها در مراکز فروش مختلف را شاهد بود. با وجود این که قیمت مصوب لوازم‌التحریر از سوی اتحادیه مربوطه و وزارت بازرگانی هر سال اعلام می‌شود، اما قیمت اقلام مختلف لوازم‌التحریر در مراکز فروش متفاوت است.

«کاظمی»، یکی از فروشندگان لوازم‌التحریر در مورد قیمت خودکار‌‌های موجود در بازار به خبرنگار ما می‌گوید: قیمت‌های مختلف در بازار خودکار معمولی وجود دارد، این قیمت‌ها از ۵۰تومان تا ۳۰۰تومان را شامل می‌شود که البته خودکار‌های ساخت داخل از همه ارزان‌تر هستند.

به اعتقاد این فروشنده، در میان انواع خودکار‌های خارجی موجود در بازار که از کیفیت خوبی برخوردارند به مارک‌هایی چون «یونی‌وال» آلمان، «استابیلو»، «رینولدز»، «فابرکاستل» و «پارکر» می‌توان اشاره کرد.

در حال حاضر خودکار «یونی‌وال» با قیمت ۵۰۰ تا ۶۵۰تومان به فروش می‌رسد و خودکار‌های «رینولدز»، «فابرکاستل» نیز هرکدام به ترتیب با قیمت ۲۰۰ تا ۲۵۰ و ۵۰۰تومان خرید و فروش می‌شوند و انواع خودکار‌های «استدلر» نیز با قیمت ۱۰۰ تا ۱۳۰۰تومان عرضه می‌شوند.

نوع جدیدی از خودکار نیز در بازار موجود است که با نام خودکار‌های ژله‌ای معروف هستند. البته روغنی که در داخل این خودکار‌ها وجود دارد، باعث می‌شود که جوهر آن روان‌تر شود. قیمتی هم که برای این خودکار‌ها در نظر گرفته شده است، ۷۰۰تومان است.

یکی از فروشندگان لوازم‌التحریر به وجود خودکار‌های گران‌قیمتی اشاره می‌کند که حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار تومان قیمت دارند و در این مورد می‌گوید: «خودکار‌های مارک «پارکر» قیمتی بین ۳ تا ۳۰۰هزار تومان دارند که البته علت گرانی این خودکارها داشتن روکش طلا است و بیشتر در سه‌راه جمهوری یافت می‌شوند.»

به غیر از انواع خودکار موجود در بازار به روان‌نویس‌های متنوع می‌توان اشاره کرد که با مارک‌های گوناگون تاحدودی بازار انواع قلم را دردست گرفته‌اند.

«یونی‌دال»، «پارکر» و «میکرو» از جمله مارک‌های موجود روان‌نویس در بازار هستند که هرکدام به ترتیب با قیمت ۷۵۰ تا یک‌هزار و ۲۰۰، ۳هزار و ۵۰۰ تا ۱۰هزار و ۵۰۰ و ۴۵۰ تا ۷۵۰تومان به فروش می‌رسند. در این میان به مارک «فاکتیس» هم می‌توان اشاره کرد که با قیمت یک‌هزار و ۳۰۰تومان خرید و فروش می‌شود.

البته در بازار این محصول از تولیدات چینی نیز می‌توان ردپایی را یافت که به عنوان مارک‌های متفرقه در بازار یافت می‌شوند و تقریبا با قیمت و کیفیت پایین‌تری به فروش می‌رسند.