هند در زمینه کاهش شکاف دیجیتال در رتبه نخست جهان قرار دارد

امروز استفاده از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، امکانات بی‌شماری را در زندگی بشر فراهم آورده است، اما گویا در میان کشورهای جهان، ‌هندی‌ها بهتر از هر کشور دیگری به تاثیر قوی ICT در بهبود زندگی پی برده‌اند و به سرعت در پی کاهش شکاف دیجیتال در میان افراد جامعه خود هستند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان، اگر چه هند در فهرست ‌١٨٠ کشور برتر جهان به لحاظ دسترسی به فرصت‌های دیجیتال بعد از روسیه، چین و برزیل و در مقام ‌١١٩ قرار دارد، اما این کشور از سریع‌ترین میزان کاهش شکاف دیجیتال در جهان برخوردار است.

فهرست رده‌بندی برترین کشورهای جهان از لحاظ دسترسی به فرصت‌های دیجیتال (DOI) در طول دومین مرحله اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی تایید شد؛‌ در این فهرست ‌١١ فاکتور در قالب سه بخش از جمله فرصت دیجیتال، زیرساخت دیجیتال و بهره‌وری دیجیتال، مورد بررسی قرار گرفته است.

در حالی که استفاده از ICT در هند در سال ‌١٩٩٩ تنها ۲‌درصد گزارش شده بود، این میزان در اوایل سال به ‌٩/١٢درصد افزایش پیدا کرد.

در یک سال گذشته رشد بخش تلفن‌همراه در هند ‌۶/٧٢‌درصد بوده است، در حالی که رشد بخش تلفن خط ثابت ‌۶/٨‌درصد بوده است که دلیل آن نبود رقابت مناسب در این بخش بوده است.

وزارت ارتباطات هند به منظور کاهش شکاف دیجیتال در حال راه‌اندازی ‌١٠٠هزار مرکز سرویس ارتباطی برای پوشش‌دهی ‌۶٠٠‌هزار روستا است.