50 امضا برای اولویت طرح استفاده مدیریت شده از ماهواره

گروه کامپیوتر- با توجه به اینکه کلیات طرح استفاده مدیریت شده از ماهواره در انتظار ورود به صحن علنی مجلس است، در صورت امضای ۵۰ نماینده مبنی بر اولویت‌‌دار بودن، این طرح می‌تواند در مجلس هفتم مطرح شود که در غیر این صورت به دلیل طولانی‌بودن روند بررسی‌ها در مجلس، شاید رای‌گیری در خصوص کلیات این طرح به مجلس بعدی موکول شود. به گزارش خبرنگار ما سعید ابوطالب نماینده مردم تهران امروز (سه‌شنبه) طبق ماده ۱۰۲ آیین‌نامه داخلی مجلس ۵۰ امضا از سوی نمایندگان مجلس جمع‌آوری می‌کند تا این طرح برای مطرح‌شدن در صحن علنی مجلس اولویت پیدا کند.

کلیات طرح استفاده مدیریت شده از ماهواره توسط کمیسیون فرهنگی مجلس به عنوان کمیسیون اصلی تصویب شده و به دلیل دو شوری بودن اگر در صحن علنی رای آورد به کمیسیون فرهنگی و کمیسیون صنایع و معادن به عنوان کمیسیون فرعی باز می‌گردد تا جزئیات آن بررسی شود و هم‌اکنون این طرح برای کلیات خود در انتظار ورود به صحن علنی مجلس برای دریافت رای است.

به گفته صادق‌زاده رییس کمیته مخابرات کمیسیون صنایع و معادن مجلس به علت قدیمی بودن قانون منع استفاده از ماهواره و گذشت ۱۵سال از آن نیاز به بازنگری این قانون به وجود آمده است.

وی افزود: هم‌‌اکنون با استناد به قانون قدیمی با ماهواره‌ها برخورد می‌شود، در حالی که این قانون کارآیی خود را از دست داده و نیاز به بازنگری دارد.

وی در خصوص طرح استفاده مدیریت شده از ماهواره گفت: منظور از استفاده مدیریت شده، نظارت صداوسیما بر پخش برنامه‌های ماهواره است و طبق این طرح صداوسیما موظف شده تا تعدادی از کانال‌های ماهواره را دریافت و برای مردم پخش کند.

این در حالی است که صدا و سیما تاخیر در راه‌اندازی تلویزیون کابلی را که در برنامه سوم و چهارم به آن مکلف شده، به دلیل مشکل مالی و هزینه بالای آن مرتبط دانسته است.

اما برخی از کارشناسان معتقدند صداوسیما می‌تواند تعداد محدودی از کانال‌هایی که می‌تواند را پخش کند و از توان بخش‌خصوصی نیز در این زمینه استفاده کند بدین صورت که در برخی شهرک‌ها و یا مجتمع‌ها بخش‌خصوصی تعدادی کانال ماهواره را دریافت و با تاخیر پس از فیلتر برنامه‌ها، آن‌ها را پخش کند.

بخش‌خصوصی می‌تواند از طریق پخش برنامه‌های ماهواره از مشترکان خود حق اشتراک نیز بگیرد.

برخی از نمایندگان در کمیسیون صنایع و معادن مجلس به بندهایی از این طرح انتقادهایی داشته‌اند که افزایش جریمه‌ها و جمع‌آوری دیش‌های ماهواره توسط نیروی انتظامی و بسیج از جمله آن‌ها است.

امروز در مجلس علاوه بر جمع‌آوری امضا برای اولویت‌دار شدن طرح استفاده مدیریت شده از ماهواره قرار است کمیسیون صنایع و معادن مجلس لایحه جرایم رایانه‌ای را نیز مورد رسیدگی قرار دهد.

با توجه به اینکه لایحه جرایم رایانه‌ای تاکنون مورد انتقاد کارشناسان بوده، به گفته صادق‌زاده پیشنهادها و نظرها امروز در خصوص این لایحه مورد بررسی قرار می‌گیرد.‌