سرلشکر باقری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران با تلاش متخصصان و دانشمندان متعهد خود و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی توانسته در تمام ابعاد نظامی و دفاعی به‌ویژه هواپیماهای بدون‌سرنشین رشد قابل‌توجهی داشته باشد، گفت: امروز در جایگاهی هستیم که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانیم علاوه‌بر رفع نیازهای داخلی به کشورهای هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پیمان و دوست در جهت افزایش امنیت و صلح پایدار، تجهیزات نظامی صادر کنیم.  رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح افتتاح تولید کارخانه ابابیل۲ در تاجیکستان را نقطه عطفی در همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نظامی بین دو کشور عنوان کرد و افزود: در آینده شاهد افزایش همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و تعاملات بیشتر در تمام سطوح دفاعی- نظامی بین دو کشور ایران و تاجیکستان خواهیم بود. در پایان کلید نمادین افتتاح کارخانه و گواهی‌نامه پایان دوره آموزشی به فرمانده و کارکنان نیروی هوایی تاجیکستان اهدا شد. در ادامه سرلشکر باقری در راستای همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دوجانبه پیرامون مسائل امنیتی و مرزبانی دوکشور، با سپهبد سیمومین یتیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اف رئیس کمیته امنیتی دولتی جمهوری تاجیکستان دیدار و گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگو کرد. تقویت توان دفاعی و نظامی در راستای هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افزایی و همکاری هرچه بیشتر در مرزهای مشترک و همچنین موضوعات و تحولات منطقه و افغانستان از مهم‌ترین محورهای این گفت‌وگو بود. دو طرف بر ادامه تعاملات و رایزنی‌ها و نشست‌های تخصصی پیرامون مسائل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ منطقه‌ای و فی‌مابین تاکید کردند.

پهپاد ابابیل۲ چه ویژگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی دارد؟

خط تولید پهپاد ایرانی ابابیل۲ با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح امروز در تاجیکستان افتتاح شد، اما این پهپاد که ایران به صادرات آن روی آورده است چه ویژگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی دارد؟ به گزارش «ایرنا» خط تولید پهپاد ایرانی ابابیل۲ صبح امروز با حضور سرلشکر محمد‌ باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح در دوشنبه پایتخت تاجیکستان افتتاح شد. این نخستین‌بار است که جمهوری اسلامی ایران به‌صورت رسمی خط تولید یک پهپاد عملیاتی را در کشور دیگری راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندازی می‌کند؛ اما این پهپاد عملیاتی چه ویژگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی دارد؟ ابابیل۲ از جمله نخستین دستاوردهای پهپادی جمهوری اسلامی ایران است که تا به امروز تعداد بسیار زیادی از آن تولید شده و در اختیار یگان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف نیروهای مسلح کشورمان قرار گرفته است. این پهپاد که ابتدا با ماموریت مراقبت و شناسایی و هدف تولید شده بود، بعدها ماموریت انتحاری نیز برای آن تعریف شد و هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اکنون در قالب این ماموریت در اختیار نیروهای مسلح قرار دارد. ابابیل۲ با مداومت پرواز ۵/ ۱ساعته می‌تواند تا ۲۰۰ کیلومتر برد عملیاتی داشته باشد و بیشینه سرعت کروز آن به ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

این پهپاد می‌تواند تا ارتفاع ۱۱‌هزار پا از سطح زمین ارتفاع بگیرد و در عملیات مراقبت و شناسایی می‌تواند مساحتی معادل ۷۷۰کیلومتر‌مربع را پایش کند. سامانه ناوبری ابابیل۲ GPS/ INS  است و نوع هدایت و کنترل آن هم می‌تواند به‌صورت کنترل از راه دور باشد و هم خودکار که در حالت خودکار برد این پهپاد افزایش خواهد یافت. نیروی پیشران این پهپاد از یک موتور پیستونی دو سیلندر تامین می‌شود که با توان ۲۵ اسب‌بخار، مصرف سوختی در حدود ۵لیتر بر ساعت دارد. ابابیل۲ همچنین قابلیت برخاستن از روی شناور و قایق تندرو را نیز دارد که طی سال‌های گذشته قایق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تندرو نیروی دریایی سپاه با این پهپادها مجهز شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.