نگاه سوم- همزمان با سال پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) سینماگران، سازمان‌ها و نهادهای مختلف سینمایی با تولید آثار یا گنجاندن بخش‌هایی مرتبط در برنامه‌های خود به استقبال این سال رفته‌اند. دو جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره فیلم پلیس، امسال بخش‌های ویژه خود را به فیلم‌هایی با مضامینی مرتبط با سال پیامبرعظیم‌الشان اسلام(ص) اختصاص داده‌اند. دبیر دومین جشنواره فیلم پلیس پیش از این خبر داده بود: بهترین سوژه پلیس مرتبط با سال پیامبر(ص) انتخاب می‌شود. ناصر شفق در این باره گفته است: بخش ویژه این دوره از جشنواره به انتخاب بهترین سوژه پلیس مرتبط با سال پیامبر(ص) اختصاص دارد. همچنین با توجه به نام‌گذاری سال ۸۵ به نام پیامبر اعظم(ص) فیلم‌هایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به سنت و سیره عملی و نظری آن حضرت می‌پردازند، در بخش ویژه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شرکت خواهند کرد.

بر اساس فراخوان بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران که از ۳۰ آبان تا ۵ آذر ماه ۸۵ در تهران برگزار می‌شود. فیلمسازان داخلی می‌توانند در قالب‌های داستانی، مستند، تجربی و پویانمایی در این بخش شرکت کنند.

همچنین جشنواره فیلم رشد نیز بخش ویژه نماهنگ با موضوع سال پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) در نظر گرفته است. در پنجمین جشنواره پویانمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال‌جاری بخشی از این جشنواره به موضوع پیامبر اسلام(ص) اختصاص داده شده است. همچنین برنامه‌های مختلفی پیرامون این موضوع در دستور کار نهادهای فرهنگی کشور قرار گرفته است. از تشکیل و آغاز به کار ستادهای مختص این سال تا برپایی جشنواره‌های متعددی همچون جشنواره فرهنگی، هنری «میراث نبوی» و... یا در نظر گرفتن بخشی ویژه با عنوان پیامبر اعظم(ص) در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های فرهنگی است چنانچه در همین راستا تولیدات ویژه‌ای نیز در زمینه آثار سینمایی در مرکز سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوانان تدارک دیده شده است.