فارس- وزارت بهداشت همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان طی اطلاعیه‌ای توصیه‌های بهداشتی درباره تغذیه در این ماه را تشریح کرد. به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این اطلاعیه‌ هموطنان به رعایت اصول بهداشتی و تغذیه‌ای در ماه مبارک رمضان دعوت شده‌اند. براساس این اطلاعیه استفاده از چهار گروه اصلی غذایی نان، غلات، میوه‌ها، و سبزی‌ها، گوشت و حبوبات و تخم‌مرغ و لبینات ‌در برنامه غذایی ضروری است.

توصیه می‌شود افراد روزه‌دار همانند زمانی که روزه‌دار نیستند سه وعده غذا بخورند که این وعده‌ها شامل افطار، شام و سحر است. البته مصرف غذا در دفعات کم‌تر، مثلا ۲ بار در روز اشکالی ندارد و بهتر است غذای مصرفی در وعده سحری خصوصیات و ویژگی وعده ناهار را داشته باشد. وزارت بهداشت اضافه کرد: مصرف شیر گرم و فرنی یا شیربرنج در هنگام افطار مناسب است، همچنین استفاده از مواد غذایی آبکی، مثل سوپ، آش، حلیم و مایعات به هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه‌دار می‌شود.

استفاده از سبزی‌ و میوه‌ها در زمان افطار و در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از فیبر هستند برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و مانع بروز یبوست می‌شود. مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی‌شود، مصرف مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلول‌ها و در نتیجه کاهش قند خون می‌شود، همچنین مصرف مواد غذایی شیرین و حاوی قندهای ساده مثل شیرینی و شکلات در وعده سحری موجب می‌شود، شخص زودتر گرسنه شود.

برای تامین آب مورد نیاز بدن پس از صرف افطار و تا قبل از خواب استفاده تدریجی انواع میوه، چای کمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب توصیه می‌شود.

وزارت بهداشت همچنین توصیه کرد: افطار را بهتر است با کمی آب گرم یا چای آغاز کرد و پس از آن می‌توان از خرما یا کشمش استفاده کرد زیرا این دو سبب کنترل اشتها می‌شود. بنابراین گزارش بهتر است به جای مصرف انواع شیرینی‌ها مثل زولبیا، و بامیه که فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی (ویتامین‌ها و املاح) هستند از مواد غذایی طبیعی شیرین مثل خرما، کشمش وانواع میوه استفاده شود. همچنین مصرف آب زیاد به هنگام صرف افطار سبب اختلال در هضم مواد غذایی می‌شود. مصرف مقدار زیاد آب بعد از صرف سحری نیز توصیه نمی‌شود.

بهتر است از مصرف غذاهای چرب و سرخ‌کردنی و غذاهای حاوی مقادیر زیاد قندهای ساده مثل قند و شکر پرهیز شود. همچنین از نوشیدن بیش از اندازه چای در وعده سحری اجتناب شود، زیرا چای باعث افزایش ادرار و از دست رفتن نمک‌های معدنی بدن می‌شود.

بر اساس توصیه‌های وزارت بهداشت از مصرف تنقلات زیاد در فاصله افطار تا سحر پرهیز شود، زیرا این مواد موجب می‌شود هنگام سحر به دلیل پربودن معده، میل به غذا کاهش پیدا کند به طور کلی توصیه می‌شود به جای غذاهای چرب و سرخ‌شده از غذاهای آب‌‌پز، بخارپز و کبابی استفاده شود.