سید‌ابراهیم رئیسی روز پنج‌شنبه در نشست خبری مشترک با «شیخ‌تمیم بن‌حمد آل‌ثانی» امیر قطر با ابراز خرسندی از سفر وی به تهران گفت: در مذاکرات دوجانبه‌ علاوه‌بر گسترش روابط بین ایران و قطر در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری، فرهنگی، گردشگری و انرژی‌بر سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین دو کشور نیز تاکید شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در گفت‌وگوهای خود با امیر قطر دو طرف بر تسریع در به نتیجه رسیدن توافق‌های انجام‌شده در سفر اسفند‌ماه گذشته خود به این کشور تاکید کرده‌اند، افزود: لازمه به‌نتیجه‌رسیدن سریع‌تر توافق‌های دو کشور در دوحه تلاش بیشتر مسوولان مربوطه در ایران و قطر و نیز بر‌گزاری منظم کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور است.

رئیسی با بیان اینکه دو کشور همچنین بر ضرورت حل و فصل مسائل منطقه توسط کشورهای منطقه تاکید داشتند، تصریح کرد: ایران و قطر بر این نکته که دخالت کشورهای خارجی و غربی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در منطقه نه‌تنها امنیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ساز نیست، بلکه برای امنیت منطقه مضر نیز خواهد بود، اتفاق‌نظر دارند.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: در گفت‌وگو با امیر قطر همچنین بر این نکته تاکید داشتیم که محاصره یمن باید هرچه سریع‌تر رفع شود. ایران و قطر باور دارند که این فقط مردم یمن هستند که می‌توانند برای آینده کشور خودشان تصمیم بگیرند. رئیسی همچنین ادامه داد: دو طرف در گفت‌وگوهای خود تاکید کردند که مردم افغانستان باید دولتی فراگیر داشته باشند که بتواند همه گروه‌های سیاسی و همه قومیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را دربر گرفته و بتواند در افغانستان امنیت پایدار برقرار کند.

رئیس‌جمهور گفت: بدون‌تردید سفر امیر قطر به جمهوری اسلامی ایران نقطه عطفی در ارتقای روابط بین دو کشور و دو ملت است و حتما نقش بسزایی در تقویت تعاملات و همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های دوجانبه، منطقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای و بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی خواهد داشت. «شیخ‌تمیم بن‌حمد آل‌ثانی» امیر قطر نیز در این نشست خبری ضمن ابراز رضایت و خرسندی از حضور در ایران روابط ایران و قطر را مستحکم و استوار و مبتنی بر حسن همجواری توصیف کرد و گفت: سفر اخیر رئیس‌جمهور ایران به قطر سفری بسیار مهم و عاملی برای تقویت روابط دو کشور بود.

امیر قطر با بیان اینکه امروز اینجا هستم تا تاکید کنم که هرچه بیشتر به‌دنبال تقویت این روابط و پیشبرد آن هستیم، افزود: امروز علاوه‌بر گفت‌وگو درخصوص مسائل دوجانبه، بر این نکته تاکید کردیم که حل‌اختلافات در منطقه راهی جز گفت‌وگو ندارد و در این‌خصوص با آقای رئیس‌جمهور اتفاق‌نظر داشتیم.

شیخ‌تمیم بن‌حمد آل‌ثانی نیز با ابراز خرسندی از سفر به تهران، اظهار کرد: سفر قبلی شما به دوحه بسیار مهم و اثرگذار بود و تاریخ روابط ۲ کشور را باید به قبل و بعد از آن سفر تقسیم کرد و ما به‌طور جدی خواهان اجرایی‌شدن همه توافق‌های آن سفر و گسترش روابط ۲ کشور به‌ویژه در زمینه‌های تجاری و اقتصادی هستیم.

امیر قطر با بیان اینکه ایران و قطر در بسیاری از مسائل منطقه‌ای مواضع همسو و یکسان دارند، اظهار کرد: آماده‌ایم در زمینه مسائل سوریه، عراق، فلسطین، یمن و افغانستان به توسعه همکاری‌ها ادامه دهیم. شیخ‌تمیم بن‌حمد با اشاره به نقش مهم ایران درباره موضوعات مختلف منطقه‌ای، افزود: حفظ امنیت و کرامت ملت‌های منطقه و حق تعیین سرنوشت خودشان ضروری است و دخالت‌های خارجی عامل برهم زدن اوضاع زندگی در برخی کشورهای منطقه شده است.

او ادامه داد: طرفین در گفت‌وگوی خود تاکید کردند که درگیری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که در منطقه وجود دارد باید از طریق گفت‌وگوی سازنده و راه‌حل‌های عادلانه و جامع حل و فصل شود. موضوع اصلی بحث فلسطین بود، همچنانکه درخصوص سوریه و عراق گفت‌وگو داشتیم. شیخ‌تمیم بن‌حمد آل‌ثانی با تسلیت به خانواده خانم شیرین ابوعاقله که توسط نیروهای رژیم اشغالگر قدس به شهادت رسید، اظهار کرد: تاکید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم که مرتکبان این جنایت باید مجازات شوند و جهان نباید با این حادثه بر اساس معیارهای دوگانه برخورد کند.

امیر قطر همچنین درباره بر‌گزاری رقابت‌های جام‌جهانی فوتبال در کشورش خاطرنشان کرد: از همه ایرانیانی که علاقه‌مند هستند در این رویداد حضور پیدا کنند و از نزدیک شاهد مسابقات تیم ملی کشورشان باشند، استقبال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم و به همه خوشامد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوییم. دوست دارم تاکید کنم که این رویداد حتما یک رویداد استثنایی خواهد بود و از جناب آقای رئیس‌جمهور و مسوولان جمهوری اسلامی ایران به خاطر کمک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که برای موفقیت بر‌گزاری جام‌جهانی به ما کردند، تشکر می‌کنم.

تشکر امیر قطر از مهمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوازی رئیسی

امیر قطر پس از بازگشت به دوحه در توییتی از مهمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوازی رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور ایران تشکر و قدردانی و محورهای گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگوهایش در ایران را تشریح کرد.

به گزارش «ایسنا»، تمیم بن‌حمد آل‌ثانی در توییتی نوشت: از رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور ابراهیم رئیسی به دلیل استقبال و مهمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوازی گرم در طول سفرم به تهران - که شامل گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگو با ایشان درخصوص جنبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حمایت از همکاری دوجانبه میان دو کشور در حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف بود - قدردانی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنم. ما همچنین درخصوص راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ارتقای امنیت و ثبات در منطقه پیرو تحولات منطقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای و جهانی به گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگو پرداختیم.

قطر دوست دارد بین دوستانش مخاصمه نباشد

همزمان سفیر ایران در دوحه نیز در توییتی با اشاره به سفر امیر قطر به تهران و دیدارش با مقامات عالی‌رتبه ایران تاکید کرد: قطر دوست دارد بین دوستانش مخاصمه نباشد. به گزارش «ایسنا»، حمیدرضا دهقانی در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: «‌و شیخ تمیم امیر محترم قطر در سرزمین مهرآباد... چقدر از رفت و آمد، رفاقت و همکاری بین ایران و همسایگان خشنود می‌شوم. گسترش روابط سیاسی و اقتصادی و مشورت و همکاری در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از اهداف سفر است و البته در یک کلام فکر کنم قطر دوست دارد بین دوستانش مخاصمه نباشد.‌» براساس این گزارش امیر قطر روز پنج‌شنبه در سفری یک روزه به ایران با رهبری و رئیس‌جمهور دیدار و رایزنی کرد.