پرش هیجان‌انگیز  از برج میلاد

دنیای اقتصاد- رکورد پرش از ارتفاع ثابت دنیا توسط چترباز نیروی زمینی ارتش با فرود از فراز برج میلاد شکسته شد. سرهنگ دوم بهزاد پاینده، چترباز ممتاز تیپ ۶۵ نیروهای ویژه هوابرد نیروی زمینی ارتش صبح روز پنج‌شنبه در اقدامی بی‌سابقه از ارتفاع ۲۷۰متری برج میلاد با موفقیت فرود آمد. این پرش در زمره پرش‌های ثابت (BASE JUMP) طبقه‌بندی می‌شود که از جمله سخت‌ترین نوع پرش‌ها در دنیا محسوب می‌شود.

سرهنگ پاینده که پیش از این نیز با پرش از ارتفاع‌های مختلف، رکوردهای بسیاری را به نام خود ثبت کرده، روز پنج‌شنبه در آستانه هفته دفاع مقدس به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی ایران در ۸ سال دفاع مقدس از ارتفاع ۲۷۰متری برج میلاد با چتر سرعتی به پایین پرید.

گفتنی است، چندی پیش چترباز معروف آلمانی همراه ۸۰ نفر دیگر از فراز برج ۳۰۰متری کوالالامپور به پایین پریده بود، اما به دلیل آنکه سرهنگ پاینده با چتر سرعتی که سطح مقطع به مراتب کمتری از چترهای ویژه این نوع پرش‌ها دارد، به پایین پرید، می‌توان پرش او را یک رکورد در این زمینه دانست.

به پاس این اقدام، نماد برج میلاد از سوی شرکت یادمان سازه به این چترباز تقدیم شد.

تلاش برای افتخار کشورم «ایران»

رکوددار پرش با چتر از هلی‌کوپتر که با پرش از برج میلاد، رکورد دیگری بر جای گذاشت، در گفت‌وگوی اختصاصی با دنیای اقتصاد، پرش از ارتفاع پایین را یک ماجراجویی حرفه‌ای دانست و گفت: «از سال ۱۳۶۰ در تیپ ۶۵ هوابرد ارتش آموزش چتربازی دیدم و تاکنون ۱۴۰۰ پرش با چتر در سابقه‌ کاری‌ام ثبت شده است.

وی افزود: «در پرش از ارتفاعات ثابت تا آنجایی که اطلاع دارم آخرین رکورد پرش گروهی با چتر غیرسرعتی از ارتفاع ۳۰۰ متری بوده است و من با درخواستی که ارائه دادم و حمایت فرماندهی ارتش توانستم از ارتفاع ۲۷۰ متری برج میلاد این پرش را با موفقیت انجام دهم.»

سرهنگ پاینده با اشاره به دلهره‌آور و خطرناک‌ بودن چنین پرش‌هایی گفت: «از همان ابتدای آموزش چتربازی سعی داشته‌ام بهترین باشم. تنها چتربازی هستم که در ایران با چتر دو نفره پرش می‌کنم و با خودم مسافر حمل می‌کنم و با پرش از برج میلاد نخستین بیس جام ایران شدم.

در پرش‌های شبانه نیز، بیشترین آمار را دارم و حدود یکماه پیش رکورد دنیا را در پرش از وسیله هوایی - هلی‌کوپتر - در ارتفاع ۱۵۰ متری شکستم و تاکنون هیچ چتربازی یا قهرمانی در دنیا از وسیله هوایی با این ارتفاع پایین پرش نداشته است.»

وی در پایان گفت: «با وجود ۴۳ ساله شدنم، سعی می‌کنم همیشه آماده باشم و امیدوارم به رکوردهای بهتری دست یابم تا افتخاری برای کشورم و نیروی ارتش باشم، در این مسیر پیشرفت از خانواده‌ام نیز قدردانم که با وجود خطرناک‌ بودن حرفه‌ام همیشه همراه و مشوق من بوده‌اند...»