پیش از این در همین صفحه و ستون بارها یادآور شده‌ایم نهاد دولت -در ایران و در هر جامعه‌ دیگری و با هر گرایش سیاسی- معمولا تمایل ندارد قدرت، اختیارات و وظایف خود را به نهادهای مدنی واگذار کند. خصلت مردان دیوانسالار این است که اختیارات و قدرت خود را واگذار نکنند چون بیم دارند در بلندمدت کاری برای انجام دادن نداشته باشند.

علاوه بر این دیوانسالاران به دلیل اینکه وظایف حاکمیتی دارند هراس دارند که مبادا اگر کار از دستشان خارج شود نهادهای مدنی نتوانند آن کار را به فرجامی نیکو برسانند و جامعه آسیب ببیند.

در ایران نیز این‌گونه بوده است. بارها یادآور شده‌ایم مطمئن‌ترین راه برای تقسیم قدرت این است که تشکل‌های غیردولتی با تجهیز خود به دانش، نیرو، امکانات مالی و اقتصادی و قدرت تصمیم‌گیری پا جلو گذاشته و از دولت بخواهند بخشی از وظایف خود را به آنها واگذار کند.

اکنون رییس هیات‌مدیره کانون عالی انجمن‌های کارفرمایی که یکی از نهادهای نیرومند بخش خصوصی است با شهامت پا جلو گذاشته و از دولت می‌خواهند «ساماندهی طرح بنگاه‌های اقتصادی زودبازده» را به این نهاد واگذار کرده و اصرار دارد «در صورتی که طرح به کانون عالی کارفرمایی سپرده شود، موفقیت آن تضمین شده است».

این یک اقدام ارزنده از سوی یک نهاد غیردولتی است که بی‌شک همه سوها و زاویه‌های کار را بررسی کرده و از دولت می‌خواهد او را در تقسیم قدرت مورد توجه قرار دهد. جدای از اینکه کانون عالی کارفرمایان تا چه میزان بتواند دولت را متقاعد کند که این نهاد را در انجام یک برنامه ملی سهیم کند، نفس عمل و شهامت آشکار کردن توانایی‌های این نهاد مهم است. نهادهای مدنی و تشکل‌های غیردولتی همین یک راه را برای اثبات توانایی‌ها و شایستگی خویش دارند و جز این، راه دیگری قابل تصور نیست. به نظر می‌رسد مدیران دولت به ویژه وزیر کار و امور اجتماعی که بارها تاکید کرده است تمایل دارد از توانایی‌های نهادهای مدنی استفاده کند فرصت خوبی به چنگ آورده است تا «راستی آزمایی» کند. می‌توان تصور کرد دست‌کم دولت بخشی از کار را به تفکیک استانی یا نوع فعالیت بنگاه‌ها به کانون عالی واگذار کند. این واگذاری چند مزیت دارد. اول اینکه کار دولت سبک‌تر می‌شود. مزیت دیگر، مقایسه کارآمدی میان نهادهای غیردولتی و دولت‌ها است و مزیت سوم این است که این کار باب واگذاری برخی از وظایف را در صورت کامیابی باز می‌کند. نهادها و تشکل‌های غیردولتی باید از کانون عالی حمایت کرده و در این مسیر او را یاری داده و کمک کنند.

گروه تشکل‌ها