نخستین توضیح قالیباف در مورد «سفر ترکیه»

رئیس مجلس نیز در توضیحاتی که به نمایندگان مجلس در مورد این سفر ارائه داد تاکید کرد که عده‌ای به دنبال پروژه‌سازی از این خطا بودند تا بتوانند اهداف سیاسی را دنبال کنند. او همچنین گفت اطلاعات آشکار و پنهان جای تردید نمی‌گذارد که این یک پروژه برای تخریب سیاسی بوده است. عصر روز سی‌ام فروردین عکس‌هایی از همسر، دختر و داماد محمد‌باقر قالیباف در فرودگاه استانبول در توییتر منتشر شد که خبر از سفر آنها به ترکیه می‌داد. در این میان آنچه بیشتر از اصل سفر خبرساز شد موضع میزان بار و ساک‌های همراه این خانواده و حتی ادعای خرید سیسمونی برای نوه رئیس مجلس از ترکیه بود. به دنبال انتشار این عکس‌ها از سوی برخی از فعالان توییتر واکنش‌ها به این سفر در فضای مجازی، در جامعه و بین سیاسیون آغاز شد. حجم این واکنش‌ها موجب شد تا فردای آن روز الیاس قالیباف، فرزند رئیس مجلس در نوشته‌ای در اینستاگرام، حرکت خواهرش را خطایی نابخشودنی توصیف کند و ضمن غلط خواندن این سفر در این شرایط اقتصادی، خرید سیسمونی را تکذیب کند. او همچنین در آن متن که روز ۳۱فروردین منتشر شد ضمن اعلام مخالفت پدرش با این سفر از مردم عذرخواهی کرد. البته او چند روز بعد در یک جلسه خصوصی گفت که «شب اول برداشتی از اینکه یک پروژه است نداشتیم و صادقانه و خیلی سریع بابت یک خطایی که از نظر قانونی و شرعی و حتی عرفی خطای چندان سنگین محسوب نمی‌شود، موضع‌گیری کردیم و عذرخواهی کردیم اما بعد مشخص شد هدف عدالت‌خواهی نیست، هدف حذف قالیباف است.» الیاس قالیباف همچنین در این جمع خصوصی خبر خرید آپارتمان از سوی داماد رئیس مجلس در ترکیه که همزمان با خبر خرید سیسمونی در توییتر از سوی یکی از فعالان این فضا منتشرشده را نیز دروغ خواند. پیش از سخنان فرزند قالیباف محمود رضوی، مشاور محمدباقر قالیباف در رشته توییتی شناسایی داماد، دختر و همسر محجبه رئیس مجلس با ماسک در فرودگاه ترکیه و در صف مردم را به نوعی پروژه توصیف کرده و نوشته بود این کار به معنای بپا گذاشتن برای خانواده قالیباف در سفر شخصی است.

توضیح قالیباف

به هرحال پس از آنکه حواشی این سفر گستره بیشتری پیدا کرد، نمایندگان مجلس در توییت‌هایی به حمایت از رئیس مجلس پرداختند. دامنه این دفاعیات البته به شورای شهر تهران هم کشیده شد و روز گذشته نیز در مجلس ادامه یافت. در میانه این سخنان حمایت‌آمیز از قالیباف، او روز گذشته پیش از آغاز جلسه علنی مجلس، در جلسه‌ای غیررسمی نکاتی را درباره سفر اعضای خانواده‌اش به ترکیه مطرح کرد. به گزارش «ایسنا» وی گفت: وقتی بحث سفر مطرح شد من مخالف بودم و گفتم صلاح نیست، ولی وقتی در نهایت تصمیم گرفتند این سفر را بروند، طبیعی بود که مادر هم باید برای مراقبت از دختر باردار همراه آنها می‌رفت. وی افزود: برای خرید هم داستان‌سرایی‌ها کردند که این‌قدر جنس زیاد خرید کردند که باعث درگیری پای کانتر فرودگاه شده و تهمت زدند و برای تخریب هشتگ‌سازی کردند تا احساسات مردم را جریحه‌دار کند، در حالی‌که همه اینها دروغ بود. قالیباف با بیان اینکه خیلی‌ها به من گفتند این سفر اتفاق ویژه‌ای نیست و سوءاستفاده‌ای هم از بیت‌المال صورت نگرفته و سفری شخصی بوده است، بنابراین موضع‌گیری لازم نیست، ولی حرف من این بود که همین حد هم پذیرفتنی نیست برای همین هم به آنها گفتم که از مردم عذرخواهی کنید و در همان ساعات اولیه، یعنی سحر همان روز، قبل از اینکه کسی بخواهد مطالبه‌ای مطرح کند، عذرخواهی هم انجام شد. این کاری بود که کمتر کسی انجام می‌دهد. اما عده‌ای به دنبال پروژه‌سازی از این خطا بودند تا بتوانند اهداف سیاسی را دنبال کنند، بنابراین تخریب‌ها را ادامه دادند. اطلاعات آشکار و پنهان جای تردید نمی‌گذارد که این یک پروژه برای تخریب سیاسی بوده است. در ادامه قالیباف گفت واقعا از خصوصی‌ترین مسائل زندگی خانوادگی ما که نزدیک‌ترین افراد به ما از آن خبر نداشتند، چگونه خبر‌دار شدند. یک زمان گفتند دلیل سفر خرید بوده است بعد که دیدند این مساله این‌قدر بزرگ نبود که بتواند چنان موج شود که ما را به انفعال بکشاند، گفتند دلیل سفر خرید ملک بوده و حتی برای آن جعل سند کردند. او همچنین تصریح کرد: البته این روزها دستگاه‌های امنیتی اقدامات خوبی را برای روشن شدن ابعاد ماجرا انجام دادند و من هم برای حفظ شأن و جایگاه مجلس تا آخر مساله را پیگیری خواهم کرد.

درخواست شناسایی مجریان طرح

همزمان با این جلسه غیررسمی در مورد سفر خانواده رئیس مجلس به ترکیه، ۲۳۳ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای از وزیر اطلاعات و رئیس سازمان اطلاعات سپاه خواستند که طراحان و مجریان پروژه‌های تخریب را شناسایی و با آنها برخورد لازم صورت گیرد. به گزارش «ایرنا»، در بخشی از این بیانیه آمده است: «خادمان ملت سعی کردند در طول دو سال گذشته کارهای مهمی به انجام برسانند که تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، قانون جهش تولید مسکن، قانون جهش تولید دانش‌بنیان و قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار از مهم‌ترین اقدامات آن به شمار می‌رود. نمایندگان مردم تلاش نکردند تا سرمایه اجتماعی نظام را بیشتر و موجب امیدآفرینی مردم شوند و در جهت حل مشکلات مردم شبانه‌روز فعالیت کنند، اما از هر سو با تخریب‌های ناجوانمردانه‌ای مواجه شدند که هدفی جز کم شدن اعتماد ملت به نظام ندارند. در این دو سال گاهی مسائل مربوط به یک نماینده، گاهی یک کمیسیون، گاهی یک طرح یا قانون و در تازه‌ترین آنها نیز به صورت هدفمند تخریب ریاست محترم مجلس پرداختند و در بسیاری اوقات، کلیت مجلس مورد هجمه قرار گرفت که شاید در طول ۴۰ سال گذشته این حجم از تخریب و حمله بی‌سابقه بوده باشد.»نمایندگان مجلس در این بیانیه ضمن تشکر از همه دست‌اندرکاران به ویژه وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در حفظ امنیت کشور از وزیر اطلاعات و رئیس سازمان اطلاعات سپاه درخواست کردند که طراحان و مجریان این پروژه‌های تخریب را شناسایی و با آنها برخورد لازم صورت گیرد.

تکذیب شرکت «اسکای لند»

از سوی دیگر به دنبال انتشار برخی اخبار مبنی بر خرید ملک در ترکیه از سوی داماد محمدباقر قالیباف، شرکت «اسکای لند» واقع در استانبول ترکیه که از آن به عنوان فروشنده این املاک نام برده شده بود، با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به این ماجرا واکنش نشان داد و نوشت: «بدین‌وسیله اعلام می‌دارد که اخبار درج شده در برخی کانال‌های شبکه‌های مجازی مبنی بر خرید واحد مسکونی لوکس از اسکای‌لند استانبول از سوی شهروندان ایران امیر‌رضا بحیرایی و محمد بحیرایی به هیچ‌وجه واقعیت ندارد و امیررضا بحیرایی و محمد بحیرایی هیچ گونه دادوستدی با این شرکت نداشته‌اند.»پیش از این نیز روابط عمومی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود که رئیس مجلس از جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده پیشین مجلس که در گفت‌وگویی ادعای دروغ یک فرد خارج‌نشین درباره خرید ملک در ترکیه توسط خانواده قالیباف را در قالب یک مصاحبه تکرار کرده بود شکایت خواهد کرد. درهمین حال روز گذشته خبرگزاری فارس، در مطلبی با اشاره به اسم وحید اشتری که خبر سفر خانواده قالیباف را در توییتر مطرح کرده بود، خواستار روشنگری این فرد درباره یکایک ادعاهایش با سند موثق شد و از مدعی‌العموم نیز خواست تا برای بررسی ابعاد امنیتی موضوع، ورود کند.