حذف تدریجی قیمت‌گذاری انرژی

همچنین مجلس در ماده طرح مذکور به شرکت وزارت نیرو، سازمان برنامه و شرکت نفت تکلیف کرد تا برنامه حذف تدریجی قیمت‌گذاری انرژی در طول زنجیره تولید، انتقال و توزیع برق و انتقال یارانه به انتهای زنجیره قبل از عرضه به مصرف‌کننده نهایی را تا سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون تهیه کند و به تصویب هیات وزیران برساند. ۱۰۰درصد منابع حاصل از این محل در بودجه سنواتی برای حمایت از طرح‌های بهره‌وری انرژی هزینه می‌شود.

مصرف دو ساله برق دستگاه‌ها تا ۲۵ درصد کاهش یابد

همچنین مجلس در مصوبه اخیر خود با ماده ۱۳ طرح مذکور موافقت کرد که به دستگاه‌ها تکلیف می‌کند تا مصرف برق خود را د‌ر مدت دو سال حداقل ۲۵ درصد کاهش دهند. مقرر شده است تا پس از دو سال از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، میزان صرفه‌جویی انرژی محقق نشده دستگاه‌ها به نرخ متوسط خرید تضمینی برق تجدیدپذیر محاسبه شود و درآمد حاصل از آن برای حمایت از توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و برق‌آبی به مصرف برسد. همچنین با استناد به تبصره ماده ۱۳ این مصوبه، شهرداری‌های کلانشهرها و شهرهای ساحلی مجازند به حکم این ماده با خرید ۲۵ درصد برق مورد نیاز ساختمان‌های خود و نیز سازمان‌ها، شرکت‌ها، موسسه‌ها و تاسیسات وابسته و تابعه خود، با نرخ خرید برق تضمینی از نیروگاه‌های زباله‌سوز کلانشهرها و شهرهای ساحلی اجرا کنند. درآمد حاصل از این موضوع پس از کسر و واریز بهای عادی برق به حساب شرکت مادر تخصصی توانیر نزد خزانه‌داری کل کشور، باقیمانده آن برای احداث و تکمیل نیروگاه‌های زباله‌سوز در اختیار سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور قرار می‌گیرد.

تهاتر بدهی سرمایه‌گذاران غیردولتی برق بر عهده سازمان برنامه

همچنین مجلس‌ تصویب کرد سازمان برنامه و بودجه بدهی سرمایه‌گذاران غیردولتی برق را در لوایح بودجه تهاتر کند. مو‌ضوع تهاتر بدهی دولت به سرمایه‌گذاران صنعت برق کشور در مواد ۹ و ۱۰ طرح مذکور مطرح شده است.