عضو فراکسیون وفاق و کارآمدی، تجربه‌ای که از واقعی شدن قیمت ارز برخلاف القاء تورم ۳۴درصدی در دوره‌ای کوتاه مدت به دست آمد را یادآور شد و افزود: با این تجربه، کشور در افقی بلندمدت از مزایای تصمیم ارزشمند دولت هاشمی بهره‌مند شد حال اگر دولت احمدی‌نژاد نیز ریسک سیاسی، اجتماعی و اقتصادی واقعی‌سازی قیمت سوخت را بپذیرد یکی از ماندگارترین تصمیمات تاریخی کشور گرفته خواهد شد که خدمات و منافع بلندمدت آن در تاریخ کشور همیشگی خواهد ماند. دکتر عادل آذر با استقبال از تصمیم دولت در ارائه لایحه افزایش پلکانی قیمت بنزین، بیان این نکته را ضروری دانست که دولت احمدی‌نژاد در سال اول کاریش معتقد به ثابت نگه داشتن قیمت بنزین در لیتری ۸۰ تومان بود، سپس در ادامه گفت‌وگویش به ایسنا، گفت: خوشبختانه با تجربه‌ای که دولت طی این مدت اندوخته است به فاز جدیدی از تعریف اقتصاد و قیمت‌گذاری رسیده که مرحله مبارک و فرخنده‌ای است.

عضو کمیسیون ویژه اصل ۴۴ قانون اساسی گفته معاون وزیر نفت مبنی بر ارائه لایحه افزایش پلکانی قیمت بنزین را در حکم نظر دولت ارزیابی کرد و افزود: از بلوغ فکری ویژه‌ای که دولت به آن رسیده و درصدد تن دادن به مکانیزم‌های واقعی اقتصاد که بحث واقعی‌سازی قیمت کالا و خدمات و به ویژه بنزین، جزیی از آن است، استقبال می‌کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان این‌که دیدگاه دولت در ارائه لایحه افزایش پلکانی قیمت بنزین را به فال نیک می‌گیریم، گفت: افزایش پلکانی قیمت سوخت در قانون برنامه سوم و چهارم پیش‌بینی شده بود، ولی مجلس با طرح تثبیت قیمت‌ها از اجرایی شدن آن جلوگیری کرد. واقعیت انکارناپذیر این است که اگر بخواهیم از نعمت خدادادی سوخت، بهره‌برداری بهتری کرده و به حیف و میل آن پایان دهیم، باید قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی را واقعی کنیم. این موضوع به یک اجبار اقتصادی مبدل شده است، در واقع مکانیزم، شرایط و معادلات اقتصادی پذیرش این فرمول را اجباری کرده است اما باید به این نکته نیز توجه داشت که افزایش قیمت سوخت به معنای کاهش مصرف روزانه آن نیست، چراکه افزایش قیمت تا یک سقف مشخصی موجب کاهش مصرف می‌شود.

نماینده دهلران اجرای احتمالی افزایش پلکانی قیمت بنزین را به سال ۸۶ موکول دانست و اظهار کرد: اگر قرار به اجرای افزایش پلکانی قیمت بنزین باشد به احتمال زیاد این موضوع در بودجه سال ۸۶ گنجانده می‌شود. ولی مکانیزم و سال‌های اجرا، دوره زمانی و سقف افزایش قیمت‌ها باید در افقی پنج ساله واقعی شده تا به فسادهای به وجود آمده به علت یارانه‌ای بودن سوخت و کالاهای یارانه‌ای دیگر برای همیشه پایان داده شود.

عادل آذر یارانه مصرف سوخت در سال‌جاری را عددی حدود ۱۴میلیارد دلار معادل ۱۳هزار میلیارد تومان دانست.