وزیری هامانه، وزیر نفت ایران خواستار برپایی نشست فوق‌العاده اوپک در صورت کاهش قیمت نفت به کمتر از ۶۰‌دلار در هر بشکه شد. به گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری بلومبرگ به نقل از محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک افزود: سیستم تعیین محدوده قیمت سبد نفت اوپک تغییری نخواهد کرد، تنها افزایش هزینه تولید هر بشکه نفت در تعیین آن لحاظ می‌شود. هزینه تولید هر بشکه نفت طی سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است ولی این مساله تاکنون در سیستم تعیین قیمت نفت اوپک موثر نبوده است. محدوده قیمت ۲۲ تا ۲۸‌دلاری اوپک از سال ۲۰۰۵ میلادی تاکنون بی‌اعتبار اعلام شده است ولی تاکنون محدوده قیمتی جدید برای نفت این سازمان اعلام نشده است. کشورهای نفت‌خیز خاور میانه قصد دارند طی سال‌های آینده بیش از ۹۴‌میلیارد دلار در پروژه‌های نفت و گاز سرمایه‌گذاری کنند ولی روند نزولی قیمت نفت، به شدت موجب نگرانی این کشورها شده است. قیمت نفت طی دو ماه اخیر بیش از ۲۰‌درصد کاهش داشته است.

کوین نوریش، کارشناس ارشد انرژی موسسه بارکلی لندن در این باره گفت: کاهش قیمت نفت به کمتر از ۶۰‌دلار در هر بشکه موجب عکس‌العمل اوپک خواهد شد و این مساله کاهش تولید این سازمان را در پی خواهد داشت. این در حالی است که بر اساس آمارهای جدید اوپک، تقاضای جهانی نفت طی سه ماه پایانی امسال به کمتر از ۶/۸۵‌میلیون بشکه در روز خواهد رسید که این رقم نسبت به گزارش ماه قبل اوپک بیش از ۳۰۰‌هزار بشکه کاهش یافته است.

تقاضای جهانی نفت طی سال ۲۰۰۷ میلادی نیز کمتر از ۵/۱‌درصد رشد خواهد داشت.

قیمت سبد نفت اوپک طی ماه گذشته بیش از ۸/۷‌درصد کاهش یافت. شکیب خلیل، وزیر نفت الجزایر نیز در این باره گفت: اعضای اوپک در اجلاس گذشته به این دلیل با کاهش سقف تولید مخالفت کردند که احتمال می‌دادند، افزایش قیمت نفت موجب کاهش بیش از پیش رشد اقتصادی کشورهای صنعتی و در نتیجه کاهش تقاضا شود.