جزئیات تفاهم‌های ایران و ونزوئلا در صنعت نفت

شرکت‌های ایرانی فعال در بخش‌های مختلف صنعت نفت کشور، هفته گذشته و در حاشیه سفر رییس‌جمهوری اسلامی ایران به کاراکاس، قراردادها و تفاهمنامه‌های متعددی را برای مشارکت در توسعه صنعت نفت ونزوئلا امضا کردند که اجرای برخی از آنها نهایی شده و بعضی دیگر در مرحله بررسی اولیه است. به گفته معاون امور بین‌الملل وزارت نفت، شرکت پتروپارس نخستین شرکت نفتی ایرانی به شمار می‌رود که فعالیت‌های خود را از یک سال پیش، در صنعت نفت ونزوئلا آغاز کرده است و نتیجه مطالعات این شرکت برای تعیین و تایید ذخایر یکی از بلوک‌های نفت سنگین این کشور، از نظر طرف ونزوئلایی، رضایت بخش ارزیابی شده است.

دکتر محمدهادی نژادحسینیان در گفت‌وگو با شانا با این توضیح که کمربند نفت سنگین «اورینگو» در ونزوئلا، بزرگ‌ترین منطقه دارای ذخایر نفت خام سنگین جهان است که در صورت اثبات حجم ذخایر آن، میزان ذخایر نفت ونزوئلا از عربستان هم بیشتر می‌شود، تصریح کرد: این منطقه، هم‌اکنون برای آغاز فعالیت‌های اکتشافی، بلوک بندی و فعالیت در هر یک از این بلوک‌ها به شرکت‌های نفتی متقاضی واگذار شده است، به گونه‌ای که افزون بر شرکت پتروپارس که در بلوک هفتم این منطقه کار می‌کند، شرکت‌های نفتی معتبر دیگری مانند استات اویل در دیگر بلوک‌های این منطقه فعالیت دارند.

وی گفت: در مرحله دوم فعالیت در بلوک هفتم منطقه «اورینگو»، عملیات حفاری انجام می‌شود که نتایج آن در تعیین حجم میدان، نوع نفت خام و فناوری مورد نیاز برای تولید، موثر خواهد بود و بر اساس تفاهم دو طرف، شرکت نفت دولتی ونزوئلا (پی دی وی اس آ) اجرای این بخش را به عهده دارد، ضمن آن که دو طرف موافقتنامه‌ای را برای اجرای عملیات توسعه این بلوک، به صورت مشترک امضا کرده‌اند که رییس‌جمهور ونزوئلا اجرای آن را تایید کرده است و پیش‌بینی می‌شود اجرای این توافقنامه، پس از دریافت موافقت مجلس این کشور، نهایی شود.

وی فعالیت در بلوک هفتم منطقه «اورینگو» را نخستین تجربه شرکت پتروپارس در خارج از ایران خواند که برای توسعه یک میدان نفتی انجام می‌شود.

دکتر نژادحسینیان از مذاکرات شرکت پتروپارس برای فعالیت در عملیات توسعه یکی از میدان‌های گازی ونزوئلا نیز خبر داد و گفت: بر اساس تفاهم دوجانبه، قرارداد خدمات مشاوره، مدیریت و مهندسی فراساحل توسعه این میدان با پتروپارس نهایی می‌شود و گروه کارشناسی این شرکت نیز برای آغاز فعالیت‌های خود، تا یک ماه آینده به ونزوئلا اعزام می‌شوند.

وی یادآور شد: شرکت پتروپارس به دنبال به کارگیری و استفاده از توان یک شرکت خارجی معتبر با تجربه کاری قابل توجه در فعالیت‌های مربوط به توسعه میدان‌های نفتی و گاز در ونزوئلا است.

معاون امور بین‌الملل وزیر نفت اعلام کرد: شرکت ملی نفتکش ایران نیز با شرکت دریایی وابسته به شرکت «پی دی وی اس آ»، موافقتنامه‌ای را برای ایجاد یک مشارکت، به منظور حمل‌و‌نقل مواد هیدروکربوری امضا کرد.

وی از امضای قراردادهای ساخت ۴نفتکش با ظرفیت بالا بین شرکت ایرانی صدرا و شرکت حمل و نقل وابسته به شرکت نفت ونزوئلائی «پی دی وی اس آ» خبر داد و افزود: بر اساس موافقتنامه دیگری که بین شرکت صدرا با شرکت‌های کشتی‌سازی ونزوئلا امضا شد، صدرا افزون بر توسعه یارد کشتی‌سازی این کشور در بندر «کابلوی»، در فعالیت‌های مربوط به کشتی‌سازی ونزوئلا نیز مشارکت خواهد کرد.

به گفته دکتر نژادحسینیان، شرکت صدرا و شرکت نفت دولتی ونزوئلا برای تشکیل یک شرکت مشترک، به منظور ساخت سکوهای نیمه شناور دریایی به تفاهم رسیده‌اند. سکوهایی که این شرکت خواهد ساخت، می‌توانند در عمق‌های ۵۰۰ تا یک‌هزار متر فعالیت کنند و بر اساس تفاهم دو طرف، نخستین سکوی این شرکت مشترک، در ایران ساخته و در ونزوئلا مونتاژ خواهد شد، هرچند بقیه فعالیت‌های آن، به تدریج به ونزوئلا منتقل می‌شود. وی از امضای موافقتنامه دیگری برای تشکیل شرکتی مشترک، به منظور اجرای پروژه‌های نفت و گاز در بخش‌های خشکی و دریایی صنعت نفت جهان خبر داد که بین شرکت ونزوئلایی «پی دی وی اس آ»، شرکت‌های ایرانی مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی و صدرا و کنسرسیوم پیمانکاران ایران (آیکن) نهایی شد، هرچند سهم هر یک از این شرکت‌ها هنوز مشخص نشده است. به گفته معاون امور بین‌الملل وزیر نفت، موافقتنامه‌هایی که شرکت صدرا برای مشارکت در توسعه صنعت نفت ونزوئلا امضا کرده است، مشابه فعالیت‌های این شرکت در ایران است و صدرا دانش فنی و توان اجرایی لازم را برای عمل به وظایف خود دارد، هرچند مدیریت این شرکت باید با ابتکار لازم، روش‌های دقیق مدیریتی را به گونه‌ای به کار گیرد که جایی برای نگرانی از احتمال به تاخیر افتادن این پروژه‌ها وجود نداشته باشد.

وی افزود: در زمان امضای موافقتنامه‌ها بین طرف‌های ایرانی و ونزوئلایی، از مدیران شرکت‌ها خواسته شد تا برای پیشگیری از هر گونه تاخیر در اجرای پروژه‌هایی که به عهده گرفته‌اند، تلاش کنند. معاون امور بین‌الملل وزیر نفت امیدوار است که شرکت‌های ایرانی با انجام به موقع پروژه‌های زیادی که در صنعت نفت ونزوئلا به عهده گرفته‌اند، پاسخ مناسبی به اعتماد این کشور در واگذاری عملیات توسعه بخشی از صنعت نفت خود به این شرکت‌ها بدهند.