جشنواره موسیقی حماسی به همت موسسه نغمه شهر به مناسبت هفته دفاع مقدس با همکاری فرهنگسرای پایداری در سه فرهنگسرا آغاز به کار کرد. این جشنواره با هدف معرفی آثار ارزشمند موسیقی حماسی و دفاع مقدس، ارایه واجرای موسیقی‌های متعدد و متفاوت وایجاد و ترسیم شور و حال، حماسه‌آفرینی و وطن‌دوستی ایرانیان برگزار می‌شود، گروه‌های محلی ایران شامل استان‌های خراسان، آذربایجان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و لرستان به اجرای موسیقی حماسی می‌پردازند.

«سیدعباس سجادی»، مدیر عامل موسسه نغمه‌شهر در خصوص برگزاری این جشنواره گفت: حماسه وعرق میهن‌پرستی درهر زمینه‌ای انسان را به شور و شعف و در عین حال غرور و ایستادگی و استقامت وامی‌دارد و از آنجایی که موسیقی حماسی با سال‌های دفاع مقدس پیوند خورده است بدیهی است وقتی سخن از موسیقی حماسی به میان می‌آید، همراه با این واژه دلیری، سلحشوری، شجاعت و رشادت مردان و زنان این مرز و بوم تداعی می‌شود.

وی همچنین در ادامه به نقش موسیقی حماسی در نبردها و جنگاوری‌های ایران اشاره کرد و افزود: موسیقی حماسی از دیرباز در اقوام مختلف ایران زمین جایگاه ویژه‌ای داشته و همواره در جنگاوری‌ و سلحشوری دلیران ایرانی نقش مهمی را ایفا نموده است و رفته رفته پس از گذشت زمان جایگاه خود را در نمایش و ورزش‌های حماسی و پهلوی باز کرده و با نمادهایی چون ضرب و زنگ در زورخانه‌‌ها به آماده‌‌سازی جسمانی همراه با اشعار تقویت‌کننده روحیه پرداخته است. این موسیقی در نمایش‌های آیینی مذهبی نیز به خوبی دیده می‌شود و در پیشرفت اهداف ملی نقش حرکتی ایجاد می‌کند و نوع انقلابی وحماسی آن شاخص ترین نوع موسیقی است.

جشنواره موسیقی حماسی از پنج شنبه آغاز و تا ۲مهر در فرهنگسراهای اقوام، خانواده، و هنر برگزار خواهد شد که در آیین‌نامه اختتامیه این جشنواره از ۵ هنرمند در عرصه موسیقی حماسی اقوام و ۱۰ پدید‌آورنده موسیقی دفاع مقدس در فرهنگسرای هنر تجلیل خواهد شد.