سیدابراهیم رئیسی روز دوشنبه در مراسم دریافت استوارنامه خانم «آنلی کوک» سفیر آکردیته جمهوری استونی با اشاره به سابقه تاریخی روابط دوستانه دو کشور گفت: ایران و استونی ظرفیت‌‌های همکاری متنوعی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری دارند که باید برای به فعلیت رسیدن این ظرفیت‌‌ها به‌ویژه کریدور شمال - جنوب تلاش کرد. رئیس‌جمهور افزود: تقویت مناسبات دوجانبه ایران و استونی بستری برای ارتقای همکاری‌‌ها و تعاملات بین‌المللی دو کشور خواهد بود. «آنلی کوک» سفیر آکردیته جمهوری استونی نیز در این دیدار با اشاره به فرارسیدن سی‌‌امین سال برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور اظهار کرد: استونی علاقه‌مند است روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را در زمینه‌های مختلف گسترش دهد.

دریافت استوارنامه سفیر جدید لتونی

ابراهیم رئیسی در مراسم دریافت استوارنامه «پتریس وایواراس» سفیر آکردیته جمهوری لتونی نیز با بیان اینکه دو کشور همواره روابط دوجانبه و همکاری‌‌های بین‌المللی مطلوبی با یکدیگر داشته‌‌اند و مزیت جغرافیایی ایران می‌تواند تجارت بین مناطق آسیایی و اروپایی را پررونق و کم‌هزینه کند، گفت: امروز در عرصه بین‌المللی با مشکلات جدی و ظلم و تعدی به کشورهایی نظیر افغانستان و فلسطین مواجه هستیم. رئیس‌جمهور افزود: حضور آمریکا و ناتو در افغانستان جز خرابی و کشتار دستاورد دیگری نداشت و نه برای افغانستان و نه برای منطقه امنیت‌‌ساز نبود. جمهوری اسلامی ایران با هر اقدامی که جهان را به سوی یکجانبه‌‌گرایی و جنگ سوق دهد مخالف است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با هر اقدامی که جهان را به سوی یکجانبه‌‌گرایی و جنگ سوق دهد مخالف است، تصریح کرد: جنگ و درگیری در اوکراین نباید مانع از توجه کافی به بحران در افغانستان و مشکلات مردم این کشور و جمعیت بزرگ آوارگان آن شود. «پتریس وایواراس» سفیر آکردیته جمهوری لتونی نیز در این مراسم با اشاره به سپری شدن یکصد سال از آغاز روابط دیپلماتیک کشورش با ایران گفت: علاقه‌مندیم روابط با جمهوری اسلامی ایران را بر پایه درک و دوستی متقابل در راستای تامین منافع دو کشور گسترش دهیم.

دریافت استوارنامه سفیر جدید نپال

سید‌ابراهیم رئیسی در ادامه در مراسم دریافت استوارنامه «تاپاس آدیکاری» سفیر آکردیته جمهوری فدرال دموکراتیک نپال با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تمدنی میان کشورهای آسیایی از جمله ایران و نپال گفت: دو کشور می‌توانند ارتباطات و تعاملات خود را با تکیه بر پیشینه غنی فرهنگی و تمدنی خود در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و به ویژه فرهنگی گسترش دهند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران و نپال همواره روابط خوب و دوستانه‌‌ای داشته‌‌اند، افزود: امروز قدرت‌های سلطه‌‌طلب غربی تمرکز تهاجم فرهنگی خود را بر داشته‌های فرهنگی غنی کشورهای غیرغربی قرار داده‌‌اند و لذا ضرورت دارد برای صیانت از فرهنگ و تمدن خود از جمله در زمینه حقوق بشر، بیش از پیش تلاش کنیم. «تاپاس آدیکاری» سفیر آکردیته جمهوری فدرال دموکراتیک نپال نیز در این مراسم با ابراز علاقه‌مندی کشورش برای ارتقای هر چه بیشتر روابط و تعاملات با جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: دو کشور از اشتراکات و نزدیکی‌‌های فرهنگی زیادی برخوردارند به‌طوری که در زبان نپالی صدها واژه و کلمه فارسی وجود دارد و باید از این زمینه‌های مناسب فرهنگی برای توسعه روابط در عرصه‌های مختلف استفاده کنیم.

دریافت استوارنامه سفیر جدید مونته نگرو

رئیس‌جمهور همچنین در مراسم دریافت استوارنامه «پریشا کاسترا توویچ» سفیر آکردیته مونته نگرو با بیان اینکه ایران همواره با کشورهای منطقه بالکان و از جمله مونته نگرو روابطی دوستانه و رو به گسترش داشته است، گفت: دو کشور ظرفیت‌‌های خوبی برای گسترش تعاملات و ارتقای سطح روابط در زمینه‌های مختلف دارند.

«پریشا کاسترا توویچ» سفیر آکردیته مونته نگرو نیز اظهار کرد: در دوره ماموریت خود تلاش خواهم کرد ‌سازو کارهای توسعه روابط دوجانبه تقویت شود تا دو کشور بتوانند تعاملات و مناسبات خود در زمینه‌های مورد علاقه را گسترش دهند. همزمان با این دیدارها، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز درباره تغییر سفرای جمهوری اسلامی در کشورهای دیگر گفت: حدود ۴۰ نفر از سفرا در لیست تغییر هستند و جانشین‌‌ها مشخص شده‌اند و پروسه‌های اداری در حال طی شدن است.